| کد مطلب: ۱۰۹۴۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد

ابراز علاقه ترکمنستان و چین به گسترش روابط بین پارلمانی

در دیدار رئیس پارلمان ترکمنستان با معاون کمیته دائمی کنگره ملی چین در مورد گسترش روابط بین دو طرف ابراز علاقه شد.

 ابراز علاقه ترکمنستان و چین به گسترش روابط بین پارلمانی

به گزارش آرمان ملی آنلاین و به نقل از فارس؛ دنیاگوزل گلمانوا» رئیس پارلمان ترکمنستان با «هائو مینگجینگ» معاون کمیته دائمی کنگره ملی چین که در راس هیئتی متشکل از نمایندگان کشورش وارد «عشق آباد» شده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار، دو طرف به وجود سطح بالایی گفت‌وگوهای بین دولتی که بر مبنای دوجانبه و چندجانبه از جمله در قالب «آسیای مرکزی – چین» و همچنین سازمان ملل متحد با موفقیت در حال توسعه است، اشاره و بر تمایل متقابل برای دادن انگیزه جدید به مشارکت سنتی که ابتدا بر اساس اصول برابری و احترام متقابل بنا شده بود، تاکید کردند.

دو طرف به نقش مهم کمیته بین دولتی ترکمنستان و چین در هماهنگی تلاش‌های مشترک و توسعه موثر مشارکت دوجانبه دارای ماهیت راهبردی و بلندمدت در سطوح مختلف از جمله تشدید روابط بین‌پارلمانی و بین‌حزبی و انگیزه جدید تعاملات بین‌ منطقه‌ای اشاره کردند. در ادامه این دیدار، در مورد گسترش گفت‌گوهای دوجانبه سودمند در حوزه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تبادل نظر و در این راستا، بر اهمیت مشارکت رهبر ملی ترکمنستان در سومین همایش «یک کمربند، یک جاده» در اکتبر سال گذشته در پکن، تاکید شد.

در بخش دیگر این دیدار اظهار شد که تعاملات بشردوستانه در مشارکت بین دولتی ترکمنستان و چین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و تعداد زیادی از شهروندان ترکمنستان در دانشگاه‌های چین مشغول به تحصیل هستند. همچنین زبان چینی در تعدادی از موسسات آموزش عالی و متوسطه ترکمنستان تدریس می‌شود. سال فرهنگ چینی در عشق آباد و برگزاری همایش جوانان آسیای مرکزی و چین در شهر «ماری» ترکمنستان از نمونه‌های مثمر ثمر همکاری در این زمینه به شمار می‌روند. در پایان این دیدار دو طرف در مورد توسعه روابط پربار بین ترکمنستان و چین ابراز اطمینان کردند.

 

منبع : فارس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار