| کد مطلب: ۱۰۷۴۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

بسته جدید نظامی آمریکا در راه اسرائیل +جزئیات

اسرائیل به ایالات متحده مهمات بیشتری در کنار تجهیزات کیت های بمب هدایت شونده سفارش داده است.

بسته جدید نظامی آمریکا در راه اسرائیل +جزئیات

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از جماران؛یک ماه از آغاز جنگ در غزه گذشت، تلاش ها برای برقراری آتش بس در غزه به دلیل مخالفت های رژیم اسرائیل ره به جایی نبرده و در نهایت مقام های غربی از عبارت «توقف بشردوستانه جنگ» که در بهترین حالت وقفه ای چندروزه برای ارسال کمک و انتقال مجروحان است استفاده می کنند. در این میان حمایت سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ایالات متحده از رژیم اسرائیل هم بی وقفه ادامه دارد.

 در تازه ترین دور این حمایت های نظامی روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که دولت آمریکا در ۳۱ اکتبر اطلاعیه رسمی به رهبران کنگره اطلاع داده که در حال برنامه‌ریزی برای انتقال ۳۲۰ میلیون دلار بمب‌های دقیق و هوشمند برای رژیم صهیونیستی است.

این روزنامه در این باره نوشت: کاخ سفید به در قالب یک اطلاعیه رسمی به رهبران کنگره در مورد انتقال برنامه‌ریزی شده نوعی سلاح هدایت‌شونده دقیق که توسط هواپیماهای جنگی شلیک می‌شود موسوم به «اسپایس» به اسرائیل اطلاع رسانی کرده است.

 

این نشریه آمریکایی با استناد به مکاتباتی که مشاهده کرده، نوشت که سازنده تسلیحات «رافائل» ایالات متحده، این بمب‌های هدایت‌شونده را برای استفاده توسط وزارت جنگ رژیم اسرائیل به شرکت مادر خود در اسرائیل یعنی شرکت سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل منتقل خواهد کرد.

نیویورک تایمز در گزارشی درباره این خبر نوشت: این سفارش بیش از سفارش قبلی برای این تجهیزات است که تقریباً 403 میلیون دلار ارزش داشت. اسرائیل از این کیت ها در طول عملیات بمباران خود در غزه استفاده کرده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات اسرائیل منجر به کشته شدن حدود 10000 فلسطینی شده است که 40 درصد آنها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

اسرائیل به ایالات متحده مهمات بیشتری در کنار تجهیزات کیت های بمب هدایت شونده سفارش داده است.  ارتش های مدرن به طور کلی با هدف به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی، سیستم های هدایت را بر روی بمب های خود اضافه می کنند، اگرچه خسارات همچنان می تواند در مناطق شهری ویرانگر باشد.

زرادخانه مهمات هوایی اسرائیل عمدتاً از بمب های 1000 و 2000 پوندی تشکیل شده است که از بزرگترین بمب های مورد استفاده هر نیروی نظامی است. اسرائیل حداقل دو بمب 2000 پوندی را در حمله هوایی در 31 اکتبر به محله پرجمعیت «جبالیا» غزه پرتاب کرد. به گفته مقامات غزه و مقامات بیمارستانی، در این حمله ده ها نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.  اسرائیل ادعا می کند که در این عملیات  با موفقیت یکی از فرماندهان ارشد حماس را هدف قرار داده است و البته حماس تکذیب می کند که فرماندهان آن در زمان حمله 31 اکتبر در منطقه جبالیا بوده اند.

حالا معلوم شده که در روز حمله اسرائیل به جبالیا، وزارت امور خارجه آمریکا نامه خود را در مورد فروش جدید تجهیزات بمب به دفاتر کنگره ارسال کرد. در این نامه آمده است که  Rafael Advanced Defense Systems، سازنده تسلیحات متعلق به وزارت دفاع اسرائیل، 320 میلیون دلار برای تجهیزات و خدمات مجموعه بمب‌های گلایدر خانواده( Spice Family ) که اشاره به نوعی کیت بمب دقیق ساخته شده توسط رافائل است، پرداخت می‌کند.

در این معامله که در آن یک نهاد خارجی مستقیماً از یک شرکت آمریکایی و نه از طریق دولت ایالات متحده تسلیحات خریداری می کند، وزارت امور خارجه تنها موظف است تأییدیه خود را در کانال های محدود افشا کند.

دفتر ثبت کنگره اعلام کرده که وزارت امور خارجه نامه را در 31 اکتبر ثبت کرده است، اما این نامه در هیچ وب سایت عمومی کنگره یا در سایت وزارت خارجه موجود نیست. این نامه از سوی دستیار وزیر در امور قانونگذاری، به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، و همچنین به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا ارسال شد که هر دو بر تایید وزارت امور خارجه درباره فروش تسلیحات نظارت دارند.

«جاش پل» یکی از مقامات  وزارت امور خارجه که در دفتر سیاسی-نظامی که بر فروش تسلیحات نظارت می کند کار می کرد اما هفته گذشته از این سمت استعفا داد به نیویورک تایمز می گوید: درخواست اسرائیل برای مجوز خرید 320 میلیون دلار تجهیزات در اوایل سال جاری ارائه شد و یک فرآیند بررسی غیررسمی با کمیته‌های کنگره را طی کرده بود، اما تایید نهایی وزارت امور خارجه را قبل از حملات 7 اکتبر دریافت نکرده بود.

همزمان با انتشار این خبر ، بلومبرگ هم گزارش داد که  بایدن ارائه بسته کمک‌های ۱۴ میلیارد دلاری به  رژیم اسرائیل را پیشنهاد داده است. براساس این گزارش درخواست کمک ۱۴ میلیارد دلاری دولت بایدن برای اسرائیل، به طور قابل توجهی دفاع موشکی آن را توسعه می‌دهد؛ پیشنهادی که شامل لانچرهای (پرتابگرهای) جدید گنبد آهنین است که معادل بیش از دو برابر میزان کنونی و تقریبا دو برابر میزان هزینه‌های ایالات متحده برای این سامانه است. بسته کمکی ۱۴ میلیارد دلاری جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به اسرائیل شامل بودجه برای 100 پرتابگر گنبد آهنین جدید است. مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده خبر دادند که این بسته همچنین شامل بودجه برای حدود ۱۴۰۰۰ رهگیر می‌شود که به رژیم اسرائیل این امکان را می‌دهد که تقریبا ۲۵ سامانه جدید گنبد آهنین را در سراسر اسرائیل کار بگذارد.

سی ان ان در گزارشی در این باره می نویسد: انتقال تجهیزات به اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که چندین کشور خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند، زیرا تعداد غیرنظامیان در حملات هوایی اسرائیل همچنان در حال افزایش است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در نشست خبری اعلام کرد که هزاران انسان بی گناه در غزه کشته شده اند و خاطرنشان کرد که ایالات متحده نشانه هایی را دیده که اسرائیل تلاش می کند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

با افزایش تعداد کشته شدگان غیرنظامی در غزه،  مقامات ارشد ایالات متحده، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از اسرائیل خواسته اند که با توقف های بشردوستانه موافقت کند تا کمک ها به غزه ارسال  و غیرنظامیان خارج شوند.  ایالات متحده با برقراری آتش بس با این استدلال که به نفع حماس است، مخالفت می کند.

وزیر خارجه ایالات متحده که در منطقه است روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که واشنگتن معتقد است توقف در جنگ می تواند به ایده آزادی گروگان ها ( اسرای ) در اختیار حماس هم کمک کند.  با اینهمه بنیامین نتانیاهو پیش از این ایده برقراری آتش بس قبل از آزادی همه اسرای در اختیار حماس را رد کرده بود.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار