| کد مطلب: ۱۰۵۹۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد

اتوبوس‌های 300 نفره در خیابان‌های تهران! | مترو باس‌ها در ترافیک پایتخت چطور حرکت می‌کنند؟

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته از مهر ماه قرار است اتوبوس‌های جدیدی را به پایتخت بیاورند که ظاهرا آن‌ها خیلی بزرگ‌تر از اتوبوس‌های معمولی است. این اتوبوس‌ها که به آن‌ها متروباس می‌گویند 300 نفر ظرفیت مسافر دارند. محمد آقامیری گفته اتوبوس‌های متروباس‌ ۳ اتوبوس به هم چسبیده و به روزترین نوع اتوبوس هستند و می‌توانند حجم بالایی از مسافر را جابه‌جا کنند ضمن اینکه قرار خرید یکصد دستگاه آن بسته شده!

اتوبوس‌های 300 نفره در خیابان‌های تهران! | مترو باس‌ها در ترافیک پایتخت چطور حرکت می‌کنند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین آقامیری همچنین توضیح داده که این دستگاه حمل و نقل عمومی وارداتی است البته ما این متروباس‌ها را به شرط انتقال فناوری به داخل کشور خریداری کردیم. پیش از اینکه نگاهی به صحبت‌های جدید این عضو شورای شهر تهران درباره نیازهای حمل و نقلی شهروندان پایتخت نشین و شهر شلوغ تهران، بیندازیم، مسیری که قرار است این اتوبوس‌های 300 نفره بزرگ پیکر از خیابان‌های شهر تردد کنند را از نظر می‌گذرانیم، آیا قرار است این اتوبوس‌ها در خط ویژه حرکت کنند؟

خیابان‌های عادی و ترافیک قفل شده و اتومبیل‌های سایزهای مختلف و موتورسیکلت‌ها و غیره بدون شک اجازه تردد این اتوبوس‌ها را نخواهند داد و خصوصا خیابان‌هایی که با ماشین‌های پارک شده تنگ‌تر شده‌اند. اگر در تهران زندگی یا کار می‌کنید، حتما برای یک بار هم که شده یا حتی بارها سوار بر موتورسیکلت به عنوان مسافر یا راننده و یا با اتومیبل خود آن هم به عنوان مسافر یا راننده از خطوط ویژه عبور کرده و حتی در مواردی آن را بند آورده و اتوبوس‌ها پشت‌سر شما ایستاده‌اند تا ترافیک خطوط مخصوص به خودشان باز شود و جالب اینکه گاهی آن قدر ترافیک بالا می‌رود که ماموران راهنمایی و رانندگی خودشان برای باز کردن گره ترافیکی، اتومبیل‌ها را به سمت خطوط ویژه هدایت می‌کنند و حالا سوال این است که آیا آن‌ها که قرارداد ورود یکصد دستگاه اتوبوس 300 نفره که می‌گویند پیشرفته‌ترین اتوبوس‌ها هم هستند را امضا کرده‌اند فکری به حال جا و مکان تردد این اتوبوس‌ها هم داشته‌اند؟ و از طرفی آیا فکری برای ترافیک شهر کرده‌اند که ایده ورود این اتوبوس‌ها به ذهنشان رسیده و خواسته‌اند با همین اتوبوس‌ها ترافیک را کم کنند؟

از سوی دیگر، بحث واردات اتوبوس که مطرح می‌شود، مسئولان و فعالان محیط زیستی هم مسائلی را مطرح و ایراداتی را وارد می‌کنند. روز گذشته، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ایران درباره علت مخالفت این سازمان با برنامه شهرداری تهران برای واردات 350 دستگاه اتوبوس، گفته این اتوبوس‌ها دارای استاندارد قدیمی یورو 4 هستند و بین 10 تا 15 سال از تولیدشان می‌گذرد. 

او با اشاره به اینکه آلودگی هوا در چند دهه گذشته از معضلات اصلی شهر تهران بوده، ادامه داده که در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای واردات اتوبوس‌های دست دومی که بیش از 10 سال از سن آن‌ها می‌گذرد، به هیچ وجه با سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و قوانین و مقرراتی که در این زمینه به تصویب رسیده است، همسو نیست. 

گل علیزاده همچنین گفته به جای اینکه اولویت خودمان را بر گسترش استفاده از اتوبوس‌های برقی یا گازسوز بگذاریم به سراغ واردات اتوبوس‌های دست دومی رفته‌ایم که استفاده از آن‌ها در اروپا منسوخ شده. 

اینجاست که یک سوال برای خواننده و شنونده اخبار مربوط به اتوبوس‌های 300 نفره مطرح می‌شود که مسئولانی که تا حالا پول وارد کردن اتوبوس‌های نو و ایمن را نداشته‌اند حالا چطور می‌خواهند پیشرفته‌ترین اتوبوس‌ها را وارد کنند!

عضو شورا: حضور زاکانی در دولت به شهر خیلی کمک می‌کند

محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشته، درباره خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چینی‌ها گفته «قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با چینی‌ها است، البته به این ۶۳۰ دستگاه واگن ۱۶۰ دستگاه دیگر اضافه شده و حدود یک و نیم سال طول می‌کشد تا این واگن‌ها به مرور وارد کشور شوند. البته قطعات وارد و در شرکت واگن سازی تولید می‌شود. شرکت واگن سازی فعال شده و قرار است که ۱۰۰ واگن تولید کنند البته با شرکت مپنا هم قرار و مدار‌هایی گذاشته و قرار است ۱۱۳ واگن تولید کنند و ما از آن استقبال کردیم چرا که تولید داخل است.»

او ادامه داده: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید بتوانیم تا یک و نیم سال آینده به مرور هزار دستگاه واگن به واگن‌های موجود اضافه کنیم در حال حاضر ۱۲۰۰ واگن داریم عملاً با ورود واگن‌های جدید ظرفیت ما ظرف دو سال دو برابر می‌شود؛ در حال حاضر روزانه یک و نیم تا ۲ میلیون سفر انجام می‌شود و در صورت افزایش واگن‌ها میزان جابه جایی‌ها به ۴ تا ۵ میلیون نفر می‌رسد. سفارش‌های لازم برای واگن چینی داده شده است. بخشی واریزی هم داشته‌ایم و قطعا کار انجام می‌شود. قرارداد با چینی‌ها از دوره قبل استارت‌اش زده شده بود، اما کاری صورت نگرفت. در این دوره پیگیری‌ها انجام شد و بخشی از پیش پرداخت توسط دولت داده شده است. 

آقامیری گفته: حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دولت خیلی به شهر کمک می‌کند. ارتباطاتی که شهرداری با دولت دارد خوب است و همین موضوع نقطه عطف ما است. رویکرد‌های خوبی در این دوره وجود دارد هر چند که در دوره قبل به وعده‌هایی که در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی داده بودند عمل نشد. 

او در مورد اینکه چه تعداد دستگاه اتوبوس تا پایان سال وارد خطوط می‌شود، گفته: قول داده‌اند تا مهر ماه بخشی از اتوبوس‌ها وارد خطوط شود البته اتوبوس‌ها به صورت بخش به بخش وارد می‌شود. ما برنامه اورهال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را هم داریم و همچنین با ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس حجم اتوبوس‌ها در تهران به ۵ هزار دستگاه می‌رسد. زمانی که دوره پنجمی‌ها شهر را از آقای قالیباف تحویل گرفتند، بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس تحویل داده شد که بیش از ۳۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بوده است. 

او ادامه داده: زمانی که در سال ۱۴۰۰ ما شهر را تحویل گرفتیم، ۳ هزار اتوبوس داشتند که ادعا کردند ۱۸۰۰ اتوبوس فعال است، اما طی آماری که ما گرفتیم عملا ۸۵۰ دستگاه اتوبوس فعال بود. در ۴ سال دوره قبلی مدیریت شهری نه تنها یک عدد اتوبوس به شهر اضافه نشد، بلکه ۲ هزار دستگاه اتوبوس هم از رده خارج شده است در اصل اتوبوسرانی را نابود کرده بودند و به پارکینگ قبرستان اتوبوس‌ها تبدیل شده بود؛ البته ما از بین همان اتوبوس‌هایی که آن‌ها به پارکینگ فرستاده بودند می‌گردیم و اتوبوس‌هایی که کم هزینه هستند و می‌توانیم اورهال کنیم با تعویض قطعات آن‌ها را نوسازی می‌کنیم و برنامه داریم که ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را از قبرستان اتوبوس‌ها بیرون بکشیم و با تعمیر و نوسازی وارد خطوط کنیم. 

از او پرسیده‌اند چرا اینقدر از اتوبوس‌ها فرسوده شده بود؟ آقامیری جواب داده: قطعات یدکی را تأمین نکرده بودند و نمی‌رفتند خرید کنند و رها شده بود. در همان ایام هم دوران کرونا بود و مسافران اتوبوس کم بود در نتیجه آن‌ها هم ول کرده بودند و اصلا به این فکر نکرده بودند که بالاخره دوران کرونا تمام می‌شود. ما از ۸۵۰ اتوبوس فعال به ۲۵۰۰ اتوبوس رسیده‌ایم و تا آخر سال جاری به ۵ هزار اتوبوس می‌رسیم و تا پایان این دوره مدیریت شهری قطعا در تهران ۱۰ هزار اتوبوس خواهیم داشت. 

با توجه به نیاز و استاندارد‌های شهر باید ۱۰ هزار اتوبوس تأمین شود. ما زمانی که شهر را با ۸۵۰ اتوبوس تحویل گرفتیم در آستانه مهر بودیم مراکز آموزشی هم باز شده بود البته تعدادی اتوبوس طی تفاهم‌نامه‌هایی که از قبل بسته شده بود وارد شد که البته پول آن را هم نداده بودند ما پول را دادیم و اتوبوس‌ها را وارد کردیم و بخشی از ناوگان را تجهیز کردیم. میزان استفاده از خودروی شخصی در تهران چقدر است و چرا مردم تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند در اینباره توضیح دهید. 

به گفته این عضو شورای شهر تهران: در حال حاضر میزان استفاده از خودروی شخصی حدود ۷۰ درصد است یعنی بخش عمده‌ای رفت و آمد‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. هر اتوبوس ۵۰۰ تا هزار مسافر جابه جا می‌کند و اگر ما تعداد اتوبوس را بیشتر کنیم قطعا بار ترافیکی کمتر می‌شود و مردم بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی می‌روند و آلودگی هوا و ترافیک کمتر می‌شود. بعد از کرونا همه جا باز شد و بخش عمده‌ای از مشکلات دیده شد؛ سیستم هم فرسوده بود و تجهیزات خریداری نشده بود. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار