| کد مطلب: ۱۰۸۴۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژادبهرام: افزایش قتل‌های ناموسی

عملکردها در حوزه زنان به چه میزان قابل قبول بوده است؟آیا مسائل و چالش‌های زنان نسبت به گذشته کاهش داشته یا بیشتر شده است؟در شرایط کنونی مهم ترین چالش های زنان در جامعه چیست؟«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با زهرا نژادبهرام، فعال حوزه زنان و عضو سابق شورای شهر تهران گفت وگو کرده است.

زهرا نژادبهرام: افزایش قتل‌های ناموسی

 وی در این گفت وگو ضمن اشاره به مشکلات زنان در حوزه آموزشی از افزایش خشونت نیز نسبت به زنان خبرداد و می‌گوید:« اقعیت این است که در سال های اخیر و به خصوص سال جاری قتل‌های ناموسی بر اساس برخی گزارش‌ها روبه افزایش بوده و این نگرانی را برای جامعه ایجاد کرده که زنان و دختران به بهانه‌های واهی مورد خشونت و قتل واقع می‌شوند.

به حاشیه ر فتن لایحه نفی خشونت علیه زنان یا همان حفظ کرامت زنان و خانواده که به دلایل نامعلومی در صندوق مجلس شورای اسلامی باقی مانده و به جای آن لوایحی در حال تنظیم یا قوانینی مصوب می‌شود که شاید از منظر تقدم و تأخر و الزام بعد از این لایحه قرار می‌گیرند. لوایح یا قوانینی به نام کرامت زنان تنها مساله‌اش حجاب است. کم توجهی مجلس به این موضوع منجر به نگرانی جدی برای جامعه شده است.نکته مهم در این زمینه حاکمیت نوعی فرهنگ پدرسالار بر ساختار خانواده است که با تکیه بر جنسیت مساله صاحب اختیاری فرزندان و مردان خانواده برای همه امور افراد خانواده را محق جلوه می‌دهد.

این فرهنگ درونی شده و بعضا در خانواده‌ها بستری برای وقوع قتل‌هایی ناموسی می‌شود و امواج خشونت خانگی را نسبت به زنان و کودکان بیشتر کرده است. بررسی‌های پژوهشگران موید این است که مفاهیمی نظیر طردشدگی و کاهش منزلت اجتماعی و... در مواجهه با برخی موارد منجر به صدور مجوز برای پدر یا برادر یا شوهر برای اقدام به قتل شده و فارغ از اثرات اجتماعی این مهم مساله تصمیم‌گیری نسبت به حیات و ممات یک انسان به دست خانواده تنزل مقام داده است.

درحالی که حفاظت از جان انسان در چارجوب قوانین به دست حاکمیت است و افراد حق ندارند نسبت به این مهم اقدامات خودسرانه انجام دهند که آثار جانبی آن بر جامعه و خانواده بسیار نگران‌کننده است. لایحه نفی خشونت از زنان که در میان دو قوه قضاییه و مجریه در حال بررسی بوده و پس از ده سال توانست به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود، اکنون در حاشیه مانده است، عاملی که می‌توانست مانع موثری در وقوع این موارد باشد کم توجهی نمایندگان با توجه به اهمیت مساله این نگرانی را تشدید می‌کند که آمار قتل های ناموسی در آینده افزایش نیز پیدا کند.

در این میان به نظر می‌رسد برخی صحبت‌ها از سوی افرادی که صاحب تریبون هستند، بستری برای ایجاد نوعی دوگانگی در جامعه شده است. این صحبت‌ها باعث دو قطبی‌سازی شده که خسارات سنگینی را به وحدت کشور وارد می کند. اما باید به این موضوع توجه کرد که مساله حجاب و اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته نسبت به آن رخ داد، جامعه را با رویکرد جدیدتری نسبت به این مساله روبه رو کرده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار