| کد مطلب: ۱۰۶۸۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی چالش شورای رقابت با خودروسازان بر سر قیمت خودرو می‌پردازد؛

آب پاکی شورای رقابت روی دست خودروسازان

آرمان ملی: بازار خودرو از ابتدای سال جاری التهابات بسیاری را تجربه کرد از سقوط نرخ دلار از کانال 50 هزار تومان و ثبات آن در بازار آزاد تا عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه و اعلام قیمت‌های خودروهای مونتاژی پایین‌تر از قیمت‌های کارخانه‌ای در اردیبهشت‌ماه و آزاد شدن واردات خودرو نو و کارکرده موجب شد تا بازار خودرو نیز با افت قیمت شدیدی همراه شود که منجر به افت شدید تقاضا نیز شد.

آب پاکی شورای رقابت روی دست خودروسازان

با این حال، کاهش قیمت‌ها ظاهرا چندان به مذاق خودروسازان خوش نیامد و دو خودروساز بزرگ داخلی که به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت هستند تولیدات خود را احتکار کرده تا با آشفتگی بازار خودرو بتوانند مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت اخذ کنند این اتفاق بنا به گفته فعالان صنعت خودرو اقدام خودروسازان در کاهش عرضه خودرو برای افزایش قیمت اقدام تازه‌ای نیست و تقریبا به یک عرف تبدیل شده و بازار خودرو با این وضعیت آشناست ازسوی دیگر شورای رقابت مدعی است که شرکت‌های خودروسازی موظف هستند بر اساس تاریخی که در سامانه یکپارچه آمده، عرضه خودرو به مردم را دنبال و عملیاتی کنند و منتظر تغییر قیمت‌ها نباشند.

واکنش شورای رقابت به احتکار خودرو

آلبرت بغزیان، دبیر هیأت تجدیدنظر شورای رقابت درگفت‌وگو با همشهری آنلاین درخصوص اینکه شرکت‌های خودروسازی به سمت احتکار خودرو رفته‌اند و می‌خواهند بعد از آنکه به‌طور مجدد مجوز افزایش قیمت خودرو را در سال‌جاری بگیرند گفت: تحت هیچ شرایطی احتکار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی، به بهانه افزایش قیمت‌ها، قابل قبول و پذیرش نیست. شورای رقابت در کمتر از سه ماه پیش قیمت‌های جدید خودروهای داخلی و مونتاژی را اعلام کرد و تولیدکنندگان موظف هستند از قیمت‌های ابلاغ شده، تمکین کنند لذا عدم عرضه خودرو با هدف اصلاح قیمت‌ها تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست و تخلف محرز محسوب می‌شود.

بر این اساس از خودروسازان می‌خواهیم که مانند هفته‌های گذشته عرضه خودرو را دنبال کنند تا بازار خودرو از تعادل خارج نشود. در حال حاضر وضعیت بازار خودرو به گونه‌ای نیست که خارج از سامانه یکپارچه، خودرو به مردم عرضه شود لذا همچنان در قالب سامانه یاد شده باید عرضه خودرو به متقاضیان پیگیری شود. شرکت‌های خودروسازی موظف هستند بر اساس تاریخی که در سامانه یکپارچه آمده، عرضه خودرو به مردم را دنبال و عملیاتی کنند و منتظر تغییر قیمت‌ها نباشند. با توجه به شواهد موجود و وضعیت عرضه خودرو، ‌خودروسازان نمی‌توانند خارج از سامانه یکپارچه نسبت به عرضه خودرو در بازار اقدام کنند.

او افزود: طی چند روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد مبنی بر اینکه دیگر عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو نیست، اما به طور حتم چنین امری تا آرامش کامل بازار خودرو دنبال خواهد شد. هدف اصلی از ایجاد سامانه یاد شده، ‌توزیع عادلانه خودرو به مردم است لذا دلیلی ندارد سامانه یکپارچه حذف شود و خودروسازان به صورت مستقل نسبت به فروش خودرو اقدام کنند، آن هم در شرایطی که موضوع احتکار خودرو توسط خودروسازان شنیده می‌شود. خودروسازان تأکید دارند که تولید خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است از این رو باید بدون تأخیر، خودروهای متقاضیان (در موعد تحویل) را تحویل دهند و اگر خللی در این بخش وجود دارد یا تولید مناسب نیست یا اینکه بحث احتکار خودرو مطرح است.

بغازیان بیان کرد: از خودروسازان می‌خواهیم به وعده‌های داده شده خود عمل کنند و خودروهای ثبت‌نامی را به مردم تحویل دهند. تأکید می‌کنم خودروسازان اخیراً هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات خود از شورای رقابت دریافت نکردند و خبرهای مطرح شده در مورد افزایش قیمت برای هفته‌های آتی کذب است.

بغازیان درخصوص اینکه آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت می‌تواند در این خصوص ورود کنند گفت: قطعاً هم شورای رقابت و هم سازمان حمایت می‌توانند در این خصوص ورود کرده و اجازه ندهند شرکت‌های خودروسازی به خواسته خود برسند و خودروهایی را که در پارکینگ‌ها آماده است با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند بنابراین اگر خودروسازان نسبت به عرضه محصولات‌شان به مردم اقدام نکنند چند روز می‌توانند خودروها را احتکار کرده یا چند وقت می‌توانند از قانون تمکین نکنند از این رو شرکت‌های خودروساز مجبور هستند هم خودروهای موجود در پارکینگ را به دست ثبت‌نام‌کنندگان برسانند و هم اینکه دست از احتکار بردارند. فضایی که اکنون توسط خودروسازان شکل گرفته عملاً به معنای عدم تمکین از قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت و تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای بازنگری قیمت‌هاست.

اواظهار کرد: شورای رقابت در فواصل زمانی مشخص قیمت‌ها را بر اساس مستندات ارائه شده توسط خودروسازان بررسی می‌کند که قرار نیست هر زمان که خودروسازان خواستند و تمایل داشتند، قیمت نهایی خودروها مورد بازنگری قرار گیرد، بنابراین تصور می‌کنم اگر بازنگری در قیمت‌ها بخواهد اتفاق بیفتد در ماه آبان یا بعد از آن خواهد بود. سؤال ما از خودروسازان این است از زمانی که قیمت خودرو در سال‌جاری اصلاح شد، ‌چه اتفاقاتی رخ داد؟ آیا قیمت ارز افزایش یافته است؟ آیا محصولات پلیمری و پتروشیمی گران‌تر شده است؟ آیا حقوق و دستمزد کارگران بیشتر شده است؟ هیچ‌کدام از موضوعات عنوان شده اتفاق نیفتاده است حال چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؟ وقتی تغییری در حوزه تولید و مواد اولیه رخ نداده است خودروسازان، ‌نباید توقع افزایش قیمت داشته باشند یا با عدم عرضه خودرو بازار را دچار آشفتگی کنند.

دبیر هیأت تجدیدنظر شورای رقابت خاطرنشان کرد: از آنجا که تغییراتی در فرایند کلی اقتصاد به‌خصوص نرخ ارز، نرخ تورم و دستمزد رخ نداده و همچنین قیمت مواد اولیه دستخوش تغییر نشده، شورای رقابت با افزایش قیمت‌ها موافقت نخواهد کرد. مگر آنکه خودروسازان ادله‌ای داشته باشند که در راستای آن شورای رقابت با اصلاح قیمت‌ها موافقت کند اما در شرایط موجود گرانی دوباره خودروها دور از تحقق است. خودروسازان تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند قیمت‌های گذشته خودرو را تغییر دهند و باید بر اساس فرمول شورای رقابت، ‌محصولات را قیمت‌گذاری و به متقاضیان عرضه کنند.

خودروسازان با کاهش عرضه دنبال افزایش قیمت هستند

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به فارس گفت: عرضه خودرو در دو ماه گذشته به بازار نسبت به اوایل امسال کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ادامه این روند بر روی قیمت خودرو در بازار اثرات نامطلوبی خواهد داشت، گفت: هر زمان که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند عرضه به بازار را کاهش می‌دهند.

این فعال بازار خودرو اظهار داشت: اقدام خودروسازان در کاهش عرضه خودرو برای افزایش قیمت اقدام تازه‌ای نیست و تقریبا به یک عرف تبدیل شده و بازار خودرو با این وضعیت آشناست و خودروسازان با کاهش عرضه خودرو به بازار به دنبال آن هستند تا مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت را بگیرند این درحالی است که خودروسازان از عرضه خودرو به بازار امتناع و عرضه به بازار را کاهش داده‌اند که براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت تولید خودرو افزایش داشته است.

براساس آمار وزارت صمت در مرداد سال گذشته ۷۲ هزار و ۴۷۳ دستگاه خودروی سواری توسط تولیدکنندگان بخشی خصوصی و دولتی تولید شد که با رشد ۹ درصدی، تعداد خودروهای سواری تولید شده در بخش‌های دولتی و خصوصی به ۷۹ هزار و ۳۲۹ دستگاه افزایش یافت.

عبدا... توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی نیز دراین خصوص گفت: برنامه وزارت صمت برای تولید 5/1 دستگاه خودرو در سال جاری است بنابراین با توجه به تولیدی حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ در صورت تحقق تعداد خودروهای تولید شده در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

او بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۶۴ هزار و ۲۸۱ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که تعداد ۸۶۷ هزار و ۷۸۶ دستگاه از این تعداد خودروی سواری بود و در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو تولید شده که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۷۸ دستگاه خودرو سواری بوده است. تولید انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی و تولید خودروی سواری در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰ رشد ۳۶ درصدی داشته است بنابراین انتظار می‌رود با توجه به رشد تولید در ماه‌های گذشته، باید روند عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان افزایش یابد تا آرامش بازار خودرو به هم نخورد؛ اما دو خودروساز بزرگ کشور مجددا برنامه‌ریزی کرده‌اند با ‌احتکار خودروهای تولیدی، بازار را دچار تلاطم کنند و مجدد افزایش قیمت هم بگیرند.

 

خبرنگار : المیرا بابایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار