| کد مطلب: ۱۰۷۱۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

جبلی: نیروهای متعهد جایگزین اتوبوسی‌های غیرانقلابی می‌شوند

صداوسیمایی‌ها در صف اخراج!

ظاهرا سریال اخراجی‌های صداوسیما ادامه دارد چرا که جبلی درجایگاه رئیس این سازمان دیروز گفت: «دو سال آینده پیش‌رو دوسالی است که باید برای تحول در صداوسیما گفتما‌ن‌سازی کرد و در این مدت، زمان جنگیدن برای رسیدن به تحول است و در این مسیر اگر فرآیندی را اشتباه طی کرده بودیم باید اصلاح کنیم، اگر مدیری جای اشتباه نشسته است باید جایش را به دیگر بدهد و اولویت‌های صحیح در دستورکار قرار گیرد.»

وی وعده داد: «اگر زمانی با اتوبوس نیرو‌های غیرانقلابی و غیر توانمند با انگیزه‌های مختلف وارد سازمان می‌شدند این حق را به خود می‌دهیم که با مینی‌بوس نیرو‌های متعهد و متخصص را در کنار 30 هزار نیرو وارد سازمان کنیم.»

*استقبال از خداحافظی مجریان صداوسیما؟

 7 مهر سال 1400 بود که پیمان جبلی به مدت 5 سال به‌عنوان رئیس سازمان صداوسیما منصوب شد. اکنون 2 سال از آن زمان گذشته است اما نه تنها تحول چشمگیری در عملکرد صداوسیما مشاهده نشده بلکه به اذعان بسیاری از کارشناسان از میزان مخاطبان این رسانه کاسته شده است که مهمترین دلیلش شاید کنارگذاشتن چهره‌های محبوب است. تعداد مجریان در برنامه ها به قدری محدود شد که حضور مکرر بشیر حسینی و مهران رجبی حساسیت‌زا و به طنز تبدیل شد و دیگر خبری از علیخانی، مدیری، جوان، فرضیایی، صحت، رشیدپور، بازغی و حتی ضیا نیست. برای جبلی بازگشت این مجریان نه تنها مهم نبود بلکه مهر امسال بیان کرد: «با تعدادی از مجریانی که در فضای مجازی حاشیه‌سازی کرده‌اند، برخورد کرده‌ایم و تعدادی نیز توبیخ شده‌اند.» اما همین جبلی روز گذشته در نشست دانشجویی دانشگاه صداوسیما حضور یافت و اظهارات قابل تاملی داشت. او سعی کرد خود را محق اظهارنظر درباره همه بخش‌های دانشگاه و سازمان صداوسیما نشان دهد. وی گفت: «من در این دانشگاه زندگی کردم و هم در سازمان صداوسیما و از سال ۸۱ کارمند سازمان شدم و لذا ۳۳ سال است در سازمانم و ۳۰ سال در دانشگاه صداوسیما و هیچ‌کس به اندازه من چالش‌های سازمان صداوسیما و دانشگاه را نمی‌شناسد و مطمئنا در همین دانشگاه و سازمان هم بازنشسته خواهم شد؛ لذا حق خودم می‌دانم به‌عنوان کارمند سازمان صداوسیما حتی در ریزترین مسائل دخالت کنم.» البته او به‌خوبی می‌داند مدیران قبلی صداوسیما کارنامه مشخصی دارند و نمی‌توان تمام اشکالات را متوجه آنها کرد بنابراین اظهارکرد: بنده خودم یکی از مسئولان وضع موجود خودم هستم و نمی‌خواهم همه ناکارآمدی‌ها را به گردن مدیران قبلی بیندازم چرا که خودم هم عضوی از آن‌ها بودم و قطعا سازمان در سال‌های گذشته دوران خوب و بدی داشت.» و در ادامه اعتراف کرد: «مشکلات و چالش‌های امروز داخلی سازمان و محیط بیرونی سازمان در نوع خود بی‌سابقه است و نمی‌خواهم بگویم اگر تحول می‌خواهیم نیاز به همراهی و هماهنگی همه ستاد‌ها داریم یا تا وقتی همه موانع اداری برداشته نشود امکان تحقق تحول نیست.»

 *رضایت مردم معنا ندارد

 نکته قابل تامل آنجاست که جبلی اشاره‌ای به خواسته مردم از صداوسیما ندارد و از تلاش برای تحقق رضایت آنها صحبت نمی‌کند بلکه اظهاراتش در راستای جلب رضایت نیروهای صداوسیما با هدف احتمالی حذف خودش است، چرا که می‌گوید: «اگر در طول این دو سال قدم‌های بزرگی برای حل مشکلات سازمان از جمله ترمیم وضع پرداخت بازنشستگان و بزرگان سازمان یا پرداخت متعادل‌تر به برخی حوزه‌ها و عمدتا حوزه‌های مظلوم‌تر و از جمله محاسبه سنوات همکاران سازمان که حق شرعی آن‌ها بود و نزدیک ۵ هزار نفر بود هیچ یک از این موارد منتی برای همکاران سازمان نبوده و همه این‌ها حقوق عرفی و شرعی مقدمه‌ای برای ایجاد تحول بود.»

*عملکرد سیاسی یعنی فقط آب اصفهان؟

همچنین عملکرد سیاسی صداوسیما در سال‌های اخیر مود انتقادات زیادی است. برخی کارشناسان معتقدند نگاه یکجانبه ومحروم کردن یک جریان سیاسی برای رساندن دیدگاهش به جامعه از طریق صداوسیما که قرار بود رسانه‌ملی باشد، از ضعف‌های عمده این رسانه است. طرح اتهامات علیه جریان رقیب اصولگرایان وعدم فرصت برای پاسخگویی از موضوعاتی است که سال‌ها بدون راه‌حل مانده است اما جبلی حوزه سیاسی صداوسیما را به نوعی دیگر تعریف می‌کند که قابل پذیرش منتقدان نیست. جبلی افزود: «در حوزه سیاسی تحولات زیادی را انجام داده‌ایم و سنگ‌های زیادی از جلو پای کشور برداشته شده و دغدغه‌های زیادی برطرف شده است و در حوزه عدالت قدم‌های بزرگی برداشته شده است. از ۱۰۰ هدف که معاونت سیاسی در دوره جدید داشته است به ۳۵ هدف رسیده است» جبلی موضوعات سیاسی را محدود به آب کرد و گفت: «آب اصفهان یکی از آن موارد بود به کف خیابان رسید که صداوسیما حلش کرد، اما آب همدان را نگذاشتیم به کف خیابان برسد و ما به‌صورت ۲۴ ساعته پروژه آبرسانی به شهر همدان را به مردم رساندیم و مشکل برطرف شد.»

 

*مدیری با دیدگاه جبهه پایداری

 

جبلی اگر چه عضو رسمی جبهه پایداری نیست اما دیدگاه‌های نزدیک به این جریان دارد. در اذهان بسیاری هست سعید جلیلی یکسال بعد از انتصاب از سوی محمود احمدی‌نژاد- رئیس‌جمهوری وقت- به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، آبان ۹۷ در حکمی جبلی را به‌عنوان معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد؛ انتصابی که شاید تا همیشه از آن یاد شود چرا که جلیلی از چهره‌های منتسب به جریان اعتقادی - سیاسی «پایداری» است. همچنین جبلی پس از جلوس بر صندلی ریاست سازمان صدا و سیما، خواهرزاده سعید جلیلی را به عنوان معاون خود برگزید . از این رو، نزدیکی جبلی به این جریان در شباهت‌های گفتاری و برنامه‌ریزی عیان است. اعضای جبهه پایداری بر کار قرارگاهی تاکید دارند مانند جبلی که دیروز گفت: «چالش فرهنگی که با آن روبه‌رو هستیم بسیار مهم است و بیش از دویست شبکه معاند فارسی که با آن روبه‌رو هستیم و بیش از ده‌ها جایگاه، پلتفرم، سایت و نهاد که در داخل کشور به عنوان مخالف ما وجود دارند و با همه پوست و گوشت استخوان در کشور در اتفاقات سال ۱۴۰۱ درک کردیم حتما می‌طلبد که کار قرارگاهی کنیم و این موضوع ضرورت دارد. وقتی می‌گویم در مورد تحول و سرفصل‌های تحول حرف بزنیم در مورد این موضوعات باید صحبت کنیم.»

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار