| کد مطلب: ۱۰۷۰۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد

مردم گواتمالا را از صمیم قلب دوست دارم

احمدی‌نژاد کم نمی‌آورد؛ متخصص آب هم می‌شود!

چند روز قبل محمود حمدی‌نژاد در پاسخ به دعوت رسمی دولت و دانشگاه گواتمالا، عازم این کشور شد تا در یک سمپوزیوم علمی و پژوهشی پیرامون مدیریت جامع منابع آب در جهان شرکت کند.

احمدی‌نژاد کم نمی‌آورد؛ متخصص آب هم می‌شود!

حضور او در گواتمالا با حواشی زیادی همراه بود چراکه حضور او در این کشور به‌صلاح نبود اما آنقدر در فرودگاه ماند تا توانست سفر کند. احمدی‌نژاد مهندس عمران با زیرشاخه حمل و نقل است که نسبتی با آب ندارند اما اعتماد به نفس او سبب شد تا در سپمپوزیوم مربوط به آب سخنرانی کرده و حتی مصاحبه هم انجام دهد. وقنی یک رسانه از او سوال کرد: «تجربه شما در سمپوزیوم مدیریت جامع منابع آب، با شعار «بیایید موتاگوا را نجات دهیم» که توسط وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی گواتمالا برگزار شد چیست؟» چنین پاسخ داد:«تجربه بسیار خوبی بود. من همینجا از آقای وزیر محیط‌زیست و دولت گواتمالا به‌خاطر دعوتشان و پذیرایی خوبی که داشتند، تشکر می‌کنم. سمپوزیوم هم خیلی خوب برگزار شد. جمعی از متخصصان و صاحبنظران حضور داشتند، مقالات و راهکارهای خیلی خوبی ارائه شد. راهکارهایی که برآمده از دانش و تکنولوژی های نوین بود. من فکر می‌کنم با تجمیع آنها می‌توان تا حد زیادی مشکل را حل کرد. برای خود من هم بسیار جالب بود. با دانشمندان و متخصصان جدیدی آشنا شدم که اینها در سطح بین‌الملل دارند کار می‌کنند و به موضوع آب، محیط‌زیست، آلودگی آب و پسماندها با نگاه علمی و کلان بین‌المللی توجه می‌کنند و راهکارهای خوبی را ارائه می‌دهند. می‌خواهم در پایان صحبتی با جنابعالی، دست‌اندرکاران محیط‌زیست و به‌خصوص با مردم خوب گواتمالا داشته باشم. این اولین سفر من به گواتمالاست. یکبار هم قرار بود سفر کنیم اما مشکلاتی پیش آمد و سفر انجام نشد. خیلی خوشحال هستم که امروز در کشور بسیار زیبای گواتمالا هستم. گواتمالا همه امکانات و منابع را برای یک پیشرفت سریع در اختیار دارد. سرزمینی است که به لحاظ منابع طبیعی بسیار بسیار غنی است. زمین حاصل‌خیز، انواع معادن و آب در اختیار است. مهمتر از این مردم بسیار صمیمی، مهربان و دوست داشتنی که آمادگی دارند برای پیشرفت کشورشان تلاش کنند و همچنین فرهنگ غنی که وجود دارد. فرهنگ گواتمالا، فرهنگی تاریخی و انسانی با قدمت بسیار طولانی است. اگر بخواهم در یک جمله بگویم؛ شما همه امکانات و منابع را در اختیار دارید تا به‌سرعت به یک کشور پیشرفته تبدیل شوید که همه مردم بتوانند در رفاه و آسایش زندگی کنند. هم ثروت طبیعی دارید و هم موقعیت جغرافیایی ـ سیاسی بسیار خوبی دارید. هم آب هست هم معادن و جنگل هست، هم مردم خوبی دارید و هم فرهنگ خوبی دارید. من به مردم گواتمالا تبریک می‌گویم که در یک سرزمینی زندگی می‌کنند که پر از نعمت و فرصت است. هم اطمینان دارم و هم امیدوار هستم که با همکاری و همبستگی همه مردم و با یک تلاش عالمانه، ان‌شاءا... خیلی زود کشور گواتمالا به کشورهای پیشرفته بپیوندد و بتواند برای منطقه آمریکای لاتین تبدیل به یک الگو شود. من مردم گواتمالا را از صمیم قلب دوست دارم.»

 

*توصیه‌های مرد بهاری برای گواتمالا

 

او حتی خود را در جایگاه صاحبنظر حوزه آب دانست و درپاسخ به اینکه «چه توصیه‌هایی می‌توانید به ما بدهید تا ابتکاراتمان برای بهداشت حوضه رودخانه موتاگوا را با موفقیت انجام دهیم؟» توضیح داد: کشور شما سرزمین بسیار زیبایی است و رودخانه موتاگوآ یک رودخانه بسیار مهم است. آلودگی آن می‌تواند زندگی بسیاری از انسان‌ها را به مخاطره بیندازد. به‌نظرم دو کار اساسی و پیشگیرانه باید انجام شود؛ اول آموزش عمومی است. آموزش مساله بسیار مهمی است. یعنی تک تک انسان‌ها باید یاد بگیرند چگونه با طبیعت رفتار کنند، یاد بگیرند به نحوی در طبیعت زندگی کنند که به آن آسیب نزنند زیرا این آسیب مستقیما به خودشان برخواهد گشت. امر آموزش و فرهنگ عمومی در همه جای دنیا و در اینجا مهم است. دوم؛ تغییر کاربری‌های زمین است. اگر کاربری‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که آلودگی‌ها مستقیما وارد رودخانه شود، این صدمات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد. مراکز صنعتی و مراکز سکونتی بایستی روابطشان با آبهای طبیعی به‌گونه‌ای تنظیم شود که آلودگی مستقیما وارد آب نشود. رودخانه موتاگوا از مراکز جمعیتی گوناگونی عبور می‌کند. یا آن شهرها باید سیستم‌های تصفیه فاضلاب داشته باشند و مراکز صنعتی که در نزدیک رودخانه هستند امکانات تصفیه آب داشته باشند یا کلا فاصله بگیرند و فاضلابشان ارتباطی با رودخانه پیدا نکند. البته اینها برنامه‌های درازمدت است و یک مقدار هزینه‌های سنگین می‌خواهد که بایستی از کمک‌های بین‌المللی استفاده کرد. همه مردم بایستی در جلوگیری از آلودگی آب و برگرداندن این رودخانه بسیار مهم به شرایط اصلی و طبیعی خودش مشارکت کنند.»

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار