| کد مطلب: ۱۰۶۸۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

بورل: اروپا قادر به جبران کمک‌های آمریکا به اوکراین نیست

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به وابستگی این بلوک به آمریکا، اعلام کرد که بروکسل نمی‌تواند جایگزینی برای کمک‌های واشنگتن به کی‌یف پیدا کند.

بورل: اروپا قادر به جبران کمک‌های آمریکا به اوکراین نیست

بورل امروز پنجشنبه هنگام ورود به نشست جامعه سیاسی اروپا در گرانادا اسپانیا هشدار داد که اگر شکاف سیاسی واشنگتن حمایت مالی از اوکراین را تضعیف کند، اروپا قادر نخواهد بود این خلا را پر کند.

بورل در این خصوص گفت: اوکراین به حمایت اتحادیه اروپا و همچنین حمایت آمریکا نیاز دارد. آیا اروپا می‌تواند جای خالی آمریکا را پر کند؟ خوب قطعا اروپا نمی‌تواند جایگزین آمریکا شود.

اظهارات دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که متحدان آمریکا در مورد ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در میانه جنگ این کشور با روسیه، نگران هستند.

به تازگی برخی از جمهوریخواهان که ندای مخالفتشان علیه ارائه کمک‌های واشنگتن به کی‌یف از اواخر سال گذشته بلند شده بود، مانع از قرار گرفتن حمایت از اوکراین در لایحه بودجه موقت شدند.

برخی از جمهوریخواهان تندرو در مجلس نمایندگان آمریکا اعتقاد دارند که برخی از مسائل آمریکا مانند بحران مرزی نسبت به کمک به اوکراین ارجحیت دارد و منابع مالی در لایحه بودجه نباید برای این کشور اروپایی اختصاص داده شود.

از طرف دیگر دموکرات‌ها و بخش عمده‌ای از مجلس سنای آمریکا با ادامه کمک‌های مالی به اوکراین موافق هستند و آن را یک نفع امنیتی برای ایالات متحده می‌دانند. از همین رو این اختلاف دولت آمریکا را با تهدید تعطیلی دولت روبرو کرده بود که با یک توافق دو حزبی یک لایحه بودجه موقت شکل گرفت تا این قضیه میان سیاستمداران آمریکایی حل و فصل شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هم امروز پنجشنبه تایید کرد که وی نگران است که لفاظی سیاسی در واشنگتن در مسیر انتخابات سال آینده می‌تواند حمایت آمریکا از اوکراین را تضعیف کند.

زلنسکی هنگام ورود به نشست گرانادا گفت که حمایت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین تضمین شده اما این یک دوره سخت انتخاباتی برای آمریکا است.

وی پیش از نشست جامعه سیاسی اروپا تشریح کرد: صداهای متفاوت. برخی از این صداها خیلی عجیب هستند. ما همچنین در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار