| کد مطلب: ۱۰۶۷۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با نگاهی به خسارات سیل و طوفان شن نسبت به وقوع حوادث جدی‌تر هشدار می‌دهد؛

​طوفان ریزگرد در سیستان سه نفر را کشت!

سیل آستارا به ۱۲۰۰ واحد مسکونی تجاری آسیب و ۳۰۶میلیارد تومان به راه‌ها و ابنیه فنی خسارت زد

​طوفان ریزگرد در سیستان سه نفر را کشت!

آرمان ملی: بلایای طبیعی نظیر سیل که البته این روزها و سال‌ها ریزگردها هم به آن‌ها اضافه شده‌اند، دیگر آنقدرها هم طبیعی نیستند. چراکه بسیاری از خسارات و آسیب‌هایی که از قبل سیل و سیلاب و طوفان شن و بلند شدن ریزگردها به مردم مناطق آسیب دیده وارد می‌شود، با به‌کارگیری تمهیداتی قابل پیشگیری بوده‌اند. تمهیداتی که به هر دلیلی از اختصاص بودجه محروم مانده و زندگی شهروندان را با چالش‌های جدی مواجه کرده‌اند.

حتما شما هم اخبار درگیری شهرها و روستاهای ایران از هر چهارگوشه آن با ریزگردها را شنیده‌اید. سیستان و بلوچستان به عنوان میزبان این طوفان‌های کورکننده، پای ثابت ریزگردها بوده و البته در سال‌ها و ماه‌های  اخیر، این درگیری بیشتر هم شده. اینکه هزاران نفر هم راهی بیمارستان‌ها شده‌اند هم خبری عادی تلقی می‌شود اما ارائه آمار کشته شده‌های ناشی از ریزگرد می‌تواند بسیار قابل توجه و هشداردهنده باشد.

خبر  مرگ سه نفر از اهالی سیستان را مجید محبی، مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده و گفته است که در پی وقوع طوفان گردوخاک در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان از ۲۸ شهریور تا صبح روز دوشنبه، دو هزار و ۲۷۸ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه و همچنین سه نفر به دلیل کاهش میدان دید و تصادفات فوت کرده‌اند!

گفته شده که مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است. همچنین به گفته مقامات، تمامی نیروهای ‌امدادی و خدمات‌رسان در مسیرهای ارتباطی منطقه سیستان در حالت آماده‌باش ‌هستند تا در صورت نیاز اقدام به کمک‌رسانی کنند.

 

نارضایتی ‌سیل‌زده‌های آستارا از خدمات دولتی

هفته قبل که کشور درگیر مسائل و حواشی حضور رونالدو بازیکن بین‌المللی فوتبال در ایران بود، مردم درگیر گرفتاری‌های روزمره خود اعم از بالا رفتن همیشگی قیمت‌ها بودند و طوفان شن و ریزگردها استان سیستان و بلوچستان را درمی‌نوردید، باران شدیدی در آستارا باریدن گرفت، معابر دچار آبگرفتگی شدند، رودخانه‌ها طغیان کردند و سیلابی در مناطق شهری و روستایی جاری شد. تصاویری که چند روز بعد و در بی‌خبری مردم و رسانه‌ها از سیل آستارا منتشر شدند نشان دادند که خسارت قابل توجهی به زیرساخت‌های این شهر وارد شده؛ خودروها و وسایل و لوازم زندگی مردم سیل‌زده دچار آسیب جدی شد و عده‌ای هم مصدوم شدند.

خبرگزاری ایرنا نوشته سیل آستارا بیشتر از ۶ هزار میلیارد ریال خسارت به جای گذاشته. همچنین از زبان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن گفته شده که در نتیجه جاری شدن سیل در آستارا، ۲۰ واحد مسکونی و تجاری شهری تخریب شده و یک‌هزارو ۲۰۰ واحد هم دچار آسیب شده‌اند. این آمار را معاون امور بازسازی بنیاد مسکن اعلام کرده. مجید جودی گفته دولت تلاش می‌کند برای تصویب ارائه تسهیلات به سیل‌زدگان شرایط را تسریع و تسهیل ببخشد. او از پیشنهاد بنیاد مسکن برای اختصاص تسهیلات کم بهره تعمیری خبر داده.

نکته اینکه، بنا به گزارش رسانه‌ها و آنچه از تصویر و ویدئو در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، مردم مناطق سیل‌زده در آستارا نسبت به وضعیت خود شاکی هستند، از دولت انتقاد دارند و می‌گویند کسی پاسخگوی آن‌ها نیست تا از شرایطی که در آن گرفتار شده‌اند بیرون بیایند.

 

 

 

اما علاوه بر واحدهای مسکونی، راه‌های منتهی به آستارا هم با تخریب و خسارات جدی مواجه شده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری، خسارت سیل در استان گیلان، منطقه آستارا به راه‌ها و ابنیه فنی را ۳۰۶ میلیارد تومان برآورد کرده. غلامعباس بهرامی‌نیا، توضیح داده که بیش‌ترین میزان سیلاب مربوط به شهرستان‌های تالش، ماسال، فومن، آستارا، و رضوانشهر بوده.

/////////

در باکس:

چرا مردم باید آسیب ببینند؟

همان‌طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، خساراتی که سیلاب و خصوصا ریزگردها به مردم منطقه وارد کرده‌اند از جمله کشته شدن سه نفر از اهالی، تا حد زیادی هشداردهنده و جدی است.

سوال اینجاست که چرا باید ریزگردها به حدی برسند که بدل به بلای جان مردم شوند؟ چرا برنامه‌ای برای منابع آب زیرزمینی وجود نداشته، زمین‌ها خشک شده‌اند و مشکل بی‌آبی و کم آبی اهالی برای کسی اهمیت نداشته؟ چرا زیرساخت‌ها آماده و سیستم‌ها به روز نشده‌اند تا آب حاصل از بارش باران بدل به سیلاب نشود؟ چرا در اوج بی‌آبی از این آب‌های ناشی از بارندگی‌ها استفاده نمی‌شود؟

این‌ها و بسیاری ابهامات دیگر سوال‌هایی هستند که این رسانه هرازگاهی و به بهانه جاری شدن سیلابی یا برخاستن ریزگردهایی از مسئولان می‌پرسد؟ امید که روزی به نتیجه و پاسخ قانع کننده منتج شود.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار