| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» در گفت‌و‌گو با کارشناس، بازار خودرو در سال آینده را بررسی می‌کند

فرمان خودرو در 1403 دست «دلار» افتاد

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: بازار خودرو با تولیدات بی‌کیفیتی که بارها مورد اعتراض و انتقاد کارشناسان و مسئولان رسمی و غیررسمی قرار گرفته، با وجود ادعای همیشگی خودروسازان مبنی بر زیان انباشته همچنان تلاش همگان برای حفظ وبهینه سازی شرایط و ادامه حیات آن است، از این رو خرید خودروهای داخلی هنوز به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه بسیاری از مردم با سرمایه‌های خُرد و کلان است و در این میان تعداد زیادی از مردم در انتظار تعیین قیمت‌ها از سوی دلالان در بازار دلار و خودور هستند. کارشناسان معتقدند خودرو قطعاً درسال آینده گران خواهد شد اما سرعت افزایش قیمت این محصول و اعلام قطعی آن در ارتباط تنگاتنگی با قیمت دلار به عنوان شاخص تعیین کننده در بازارهاست و از این رو بازار خودرو نیز از امر مستثنی نخواهد بود.

فرمان خودرو در 1403 دست «دلار» افتاد

گرانی خودرو در انتظار تصمیم شورای رقابت

سپهر زنگنه، کارشناس خودرو در این باره به آرمان ملی گفت: پیش‌بینی بازار خودرو مانند اکثر خدمات و بازارهای دیگر در ارتباط تنگاتنگی با قیمت دلار است، چرا که در حال حاضر مدیریت دلار در اکثر حوزه‌ها به قدری شفاف و غیرقابل انکار است که نمی توان از آن غافل شد، از این رو با توجه به روندِ افزایش مستمر قیمت دلار در کشور، پیش‌بینی می‌شود خودرو نیز از این امر مستثنی نباشد و شاهد افزایش قیمت خودرو با درصد بالایی درسال 1403 باشیم اما اینکه رقم دقیقی دراین زمینه اعلام شود ممکن نیست هر چند بر اساس شواهد کنونی و قیمت چندگانه دلار و تاثیر آن بر این بازار می توان گفت که افزایش قیمت خودروهای مونتاژی، خودروهای چینی، حتمی است و افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز مانند قبل در انتظار اعلام قیمت شورای رقابت می‌ماند تا خود را به دایره افزایش قیمت‌ها برساند . این کارشناس اضافه کرد: عرضه خودرو در سال گذشته روش‌های مختلفی را مانند  سامانه یکپارچه را تجربه کرد که این روش هم مانند دیگر کانال‌های فروش، زمان زیادی دوام نیافت و مسئولان در انتها از ادامه این روش منصرف شدند، در حقیقت به نظر می‌رسد بازار خودرو بیشتر از اینکه به دنبال حل مشکلات اصلی این بازار باشد، به دلایل مختلف محلی برای آزمون و خطا و سپری کردن زمان بیشتر برای ادامه حیات است.

سرنوشت نامعلوم خودروهای کارکرده

زنگنه درباره سرنوشت طرح واردات خودروهای کارکرده گفت: به نظر می‌رسد این طرح نیز مانند دیگر طرح‌های دربازار خودرو امیدی به اجرای آن نباشد، هر چند واردات خودرو از مصوبه قانونی مجلس برخوردار است و قطعاً باید پشتوانه اجرایی داشته باشد اما با توجه به موانع پیش‌روی آن به نظر نمی‌رسد فرصتی برای اجرای آن ایجاد شود و به احتمال زیاد نمایندگان قدیم و جدید مجلس، درمانی قاطع برای این طرح بیابند تا دیگر باعث دغدغه بیشتر نشود.

واردات خودروهای نو و طرح ویژه جانبازان

او درباره احتمال استمرار واردات خودروهای نو در سال آینده با توجه به مزایای تعریف شده برای آن گفت: واردات خودروهای صفر با توجه به موانع بسیار در مسیر اجرا و همچنین مشکلات ارزی و... و کُندی بسیار در عملیاتی شدن به نظر نمی‌رسد استمرار یابد و به تدریج به فراموشی سپرده شود. در خصوص واردات خودرو با شرایط خاص برای جانبازان نیز باید گفت؛ کمتر کسی که از این محل منتفع می‌شود، خودِ جانبازان هستند چرا که دلالان با ورود به این عرصه با توجه به تنگناهای تامین مالی برای جانبازان، امتیاز واردات خودرو جانبازان را با قیمت‌های ناچیز خریداری کرده و خودروهای مدل بالای اعلام شده در این طرح خیلی زود در دست ثروتمندان و طبقه مرفه مشاهده خواهد شد، هر چند تعداد این خودروها هم به حدی نیست که بتواند بازار را متلاطم یا ایجاد مشکلی کند، اما قطعاً گروه هدف یعنی جانبازان در این طرح منتفع نمی‌شوند.

اما بازار خودرو در سال آینده نیز چنین وضعیتی را تجربه می‌کند؟

بر اساس این گزارش؛ امسال نیز به بازار چندین شوک قیمتی وارد شد، اما بازار واکنش چندانی به این شوک‌ها نشان نداد. به طور کلی می‌توان گفت که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ صعودی بود و بازار کاهش قیمت‌ مقطعی و جزئی را تجربه کرد. گرچه این وضعیت قیمتی نتوانست رونق را به بازار برگرداند و باعث افزایش خرید و فروش شود. برای پاسخ به این سوال باید چند فاکتور مهم توجه کرد. نخستین عامل تعیین کننده قیمت خودرو تورم است. به عبارتی دیگر، در شرایطی که تمام عوامل تاثیرگذار در قیمت‌ها ثابت باشند، تورم به تنهایی می‌تواند نرخ خودرو را به سمت صعودی نمودار ببرد. برخی از اقتصاددانان تورم نقطه به نقطه سال ۱۴۰۲ را ۵۵.۵ درصد اعلام کردند. آن‌ها با توجه به اینکه دولت در سال ۱۴۰۲ سیاست‌های انقباضی به‌کار گرفته است، رشد تورم چندانی را پیش‌بینی نمی‌کنند؛ اما با توجه به اینکه در دو یا سه سال اخیر رشد اقتصادی حدود ۴ درصد بوده است، برای سال ۱۴۰۳ نیز همین مقدار، شاید اندکی کمتر را پیش‌بینی می‌کنند. در نتیجه با توجه به یک عامل تورم و رشد اقتصادی، نباید انتظار کاهش قیمت خودرو، چه در بازار آزاد و چه در درب کارخانه، را داشت.

بازار خودرو دلاری می‌شود؟

سال جاری شاهد بودیم که چند شوک ارزی به بازار خودرو وارد شد؛ اما بازار این شوک‌های ارزی را جدی نگرفت و معامله کنندگان صعود یا نزول ناگهانی قیمت خودرو را تجربه نکردند. حال این مساله مطرح می‌شود که نرخ ارز سال آینده چه مسیری را طی می کند و آیا خودرو نسبت به نوسانات ارزی بی‌تفاوت عمل می‌کند؟

قیمت خودرو در سال جدید

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار از ارزش ذاتی عقب‌تر است. دلاری که اکنون در بازار آزاد در کانال ۵۵ هزار تومان و بالاتر معامله می‌شود، از لحاظ ذاتی در نیمه بالایی ۶۰ هزار تومان در حال ارزش‌گذاری است. بنابراین عقب‌نشینی قیمت نخواهیم داشت اما با اقداماتی، احتمال استپ یا نگهداری در قیمت خاص را با تغییر در پارامترهای بنیادی برای چشم‌انداز دو تا سه سال آینده می‌توان انتظار داشت. با توجه به پیش‌بینی‌های متعدد کارشناسان اقتصادی در حوزه نرخ ارز، احتمال کاهش قیمت خودرو بسیار پایین است. البته ممکن است قیمت خودرو در شیب ملایمی به سمت صعود باشد.

خودروسازان‌؛ بازیگران اصلی بازار خودرو

یکی از اخبار قابل توجه که در سال ۱۴۰۲ منتشر شد، افزایش قیمت خودرو به رغم کاهش نرخ ارز بود. اما چرا این اتفاق افتاد؟ پاسخ ساده است : کاهش عرضه خودرو. طبق آماری که چندی پیش منتشر شد، فروش خودروسازان در دی ماه نسبت به ماه گذشته خود، یعنی آذر ماه، ۱۱ درصد کاهش داشت. به همین دلیل بازار فاز صعودی خود را پس از شوک ارزی حفظ کرد. البته پایان هر سال خودروسازان سیگنال‌های متفاوت افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه را به بازار ارسال می کنند. البته امسال تنها خودروسازان نبودند که ساز گرانی خودروهای کارخانه‌ای را زدند، بلکه معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز مهر تاییدی بر ابهامات افزایش قیمت خودرو در سال جدید را زد.

پیش‌بینی قیمت جدید خودرو

گرچه اظهارنظر خودروسازان و همچنین منوچهر منطقی بارها تکذیب شد و وزیر صمت اعلام کرد کاهش قیمتی در کار نیست؛ اما خودروسازان یکی پس از دیگری خبر افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای را تایید کردند و به زودی باید شاهد افزایش نرخ این خودروهای صفر نیز باشیم. در این میان باید به این نکته توجه کرد که بازار نسبت به خبر درمانی های دولت و مسئولین دیگر واکنشی نشان نمی‌دهد و به نوعی از اخبار واردات خودرو ناامید هم شده است. پس دیگر وعده‌های تکراری، مانند «به حدی خودرو وارد می‌شود که باید در فکر انبارهای جدیدی باشیم.» و امثال آن‌ها واکنش نشان نخواهد داد.

کاهش قیمتی نخواهیم داشت

در مجموع با توجه به پارامترهای بررسی شده، پیش بینی می‌شود در سال آینده افزایش قیمت خودرو در بازار را شاهد باشیم. البته این را هم باید در نظر داشت که بازار خودرو و دیگر بازارهای اساسی کشور به‌طور قطعی قابل پیش بینی نیستند اما احتمال کاهش قیمتی وجود نخواهد داشت و این میزان افزایش است که با توجه به المان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار