| کد مطلب: ۱۰۹۸۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به بارش‌های کشوری و تبعات آن

دوباره غافلگیر نشویم!

آرمان ملی: تهرانی‌ها صبح روز گذشته را با صدای باران آغاز کردند؛ بارشی که از آغازین ساعت بامداد شروع شده بود و هرچند در مناطق مختلف شهر همیشه اثرگذاری متفاوتی را داشته اما هوای مطبوع و قابل تحملی را نسبت به روزهای آلوده و غیر قابل تنفس، مهمان همه پایتخت نشین‌ها کرد.

دوباره غافلگیر نشویم!

بارندگی‌ها اما مختص به تهران نبود و سایر استانها هم علاوه بر بارش باران در مقیاس شدیدتر شاهد بارندگی برف و معاقبا تبعات آن هم بودند. تبعاتی که در بسیاری از مواقع و معمولا پس از بارندگی در همه نقاط ایران شیرینی بارندگی ها را با بسته شدن و ماندن در راه ها، لغزنده شدن جاده ها، ریزش بهمن و سیلاب های خانمان براندازی که به خانه های مردم نفوذ می کند، به کام مردم به تلخی می‌کشاند.

اخباری که از نقاط مختلف بارانی و برفی شده کشور از امدادرسانی ها، هشدارها و توصیه های پیشگیرانه به گوش می رسد موید این مطلب است. پیش از نگاهی کلی به تاثیرات ناشی از بارندگی بر زندگی مردم، طرح این سوال آکنده از نگرانی لازم است که چرا در اکثر اوقات بارش هایی هرچند اندک، راه ها را بند آورده، منجر به تشکیل سیلاب های ویرانگر و بسیاری تبعات دیگر شده و پس از گذشت سالیان، هیچ ساز و کارجدی برای کنترل شرایط و جلوگیری از تکرار این جمله نشده ایم که «غافلگیر شدیم».

بارش برف و لغزندگی جاده چالوس و خطر ریزش بهمن، مسدود شدن راه دسترسی ۴۰ روستای بخش ذلقی الیگودرز، لغزنذه شدن جاده‌ های غربی خراسان رضوی و اخباری از امدادرسانی هلال احمر از دیگر اخباریست که از غافلگیری مردم و مسئولان در اثر بارندگی های اخیر حکایت دارند.

تهران بارانی شد، دمای کل کشور پایین آمد

آسمان تهران روز گذشته، ابری و در برخی ساعت‌ها همراه با بارش باران و وزش باد همچنین کاهش محسوس دما، رگبار و رعد و برق همراه بود و امروز هم نیمه‌ابری، به‌تدیج کاهش ابر، گاهی وزش باد شدید و در شب کاهش محسوس دما همراه است. همانطور که گفته شد بارندگی ها تنها مربوط به تهران نبودند؛ سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف، باران، وزش باد و کاهش دما در کشور تا سه‌شنبه آینده خبر داد و برای برخی استان‌ها هم هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

امروز، شنبه در غرب، شمال غرب، ارتفاعات البرز و زاگرس، سواحل دریای خزر، شمال شرق و در استان‌های فارس، کرمان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از یزد، بارش ادامه خواهد داشت و یکشنبه هم در بخش‌هایی از غرب، شمال غرب، ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، شمال شرق و نوار شرقی و همچنین دوشنبه و سه شنبه در غرب، شمال غرب و سواحل دریای خزر بارش پراکنده ادامه دار خواهد بود.

اخبار هواشناسی همچنین از بارش برف و باران در جاده‌ها خبر دادند و رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از بارش برف و باران در جاده های ۱۱ استان کشور خبر داد.سرهنگ احمد شیرانی، گفت که در برخی از محورهای استان های آذربایجان غربی و کردستان بارش پراکنده برف و باران مشاهده شده است. به گفته او  همچنین بارش باران در برخی از محورهای استان های آذربایجان شرقی ، بوشهر، لرستان، اردبیل ، زنجان ، کرمانشاه ، همدان ، ایلام و خوزستان اعلام شده.

سیل در راه است

خبرها از پیش‌بینی تداوم بارش باران در اغلب استان‌های ایران حکایت دارند. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد که امروز و ‌فردا در اغلب استان‌های کشور شاهد بارش باران خواهیم بود.

در کنار شدت گرفتن بارندگی ها، هشدارهایی به شهروندان در خصوص وقوع سیل هم داده شده ازآن جمله ضمن اعلام وضعیت آماده‌باش در ۲۲ شهرستان، گفته ده که سیل در راه مازندران است.

مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب محلی از آماده باش شهرستان های مازندران برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داده.

حسینعلی محمدی، توضیح داده که تا اواخر وقت یکشنبه ۲۹ بهمن شاهد بارش متناوب باران، کاهش محسوس دما، وزش باد به نسبت شدید و در بلندی ها و مسیرهای کوهستانی مه گرفتگی با بارش برف و کولاک در نیمه غربی و مرکزی و همه مناطق استان خواهیم بود.

 او گفته است که در این مدت آبگرفتگی در مناطق ساحلی و جلگه ای، بالا آمدن رودخانه‌ها، اختلال در تردد و لغزندگی در بلندی ها و مسیرهای کوهستانی به دلیل کاهش دما، بارش و کولاک برف و یخبندان، افزایش مصرف حامل‌های انرژی به سبب کاهش محسوس دما از پیامدهای این سامانه بارشی است.

 توصیه‌ها

رخدادهای اخیر هرچند ممکن است موجبات غافلگیری را فراهم آورده و موکد عدم آمادگی مسئولان برای مواجهه با این بارندگی ها باشد، اما همواره با توصیه هایی هم همراه است.

مسئولان مازندران برای مواجهه با خطرات سیل گفته اند رانندگان هنگام تردد در جاده‌های استان بویژه در راه‌های کوهستانی و هنگام شب، ضمن رعایت نکات ایمنی و به همراه داشتن زنجیر چرخ، پوشاک گرم، و وسایل زمستانی با کسب اطلاعات از مسیر و با احتیاط کامل رانندگی کنند.

 همچنین توصیه شده در این مدت کوهنوردان و طبیعت گردان به جد از صعود به بلندی ها و مناطق کوهستانی و تردد و برپایی چادر و اقامت در فضاهای باز خودداری کنند.

به دامداران هم توصیه شده دام‌های خود را به دور از حاشیه رودخانه ها، دهانه مسیل ها، نقاط مرتفع، فضای باز و در مناطق امن نگهداری کنند و نیز صاحبان سالن‌های پرورش گل و گیاه و پرورش دام و پرنده نسبت به آماده سازی سامانه های گرمایشی و تنظیم دما و استحکام سالن‌ها تدابیر و اقدام احتیاطی لازم را انجام دهند.

همچنین به منظور جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی، گفته شده که  این توصیه ها جدی گرفته شوند: پاک‌سازی نهرها و آبراهه‌ها جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی مزارع و تنش غرق‌آبی در محصولات زراعی صورت بگیرد، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد، کشت محصولات انتظاری در استان‌های سردسیر، زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال،  استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها، عدم انجام عملیات هرس به‌دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر، رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تأسیسات و عایق‌بندی لوله‌‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع هنگام بارندگی. و تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن.

از سوی دیگر با توجه به پیش بینی مواج شدن دریای خزر توصیه شده افراد از قایقرانی ماهیگیری و انجام ورزش‌های آبی در این مدت به طور جدی خودداری کنند.

 در سایر مناطق هم گفته شده رانندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از زنجیرچرخ در محورها و گردنه‌های کوهستانی برف‌گیر الزامی است. رعایت فاصله طولی مناسب، رانندگی با سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز موضوع دیگری است که رانندگان باید در شرایط برفی و بارانی رعایت کنند. اطمینان از سالم بودن تجهیزات زمستانی خودرو نظیر برف پاک‌کن و بخاری، پربودن باک خودرو در شروع سفر، همراه داشتن وعده غذایی کافی و لباس گرم مناسب از دیگر توصیه‌های پلیس به رانندگان است.

 از رانندگان و مسافران خواسته شده که پیش از شروع سفر حتما با  شماره ۱۲۰  تماس بگیرند و با اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها و محورهای دارای انسداد و محدودیت ترافیکی، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفرهای خود انتخاب کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار