| کد مطلب: ۱۰۹۴۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از سناریو نویسی‌غربی‌ها علیه ایران گزارش می‌دهد؛

روزهای پرتلاطم منطقه

آرمان ملی – احسان اسقایی: هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. ابعاد عملیات‌های مقاومت درکل منطقه هر لحظه گسترده‌تر می‌شود.

روزهای پرتلاطم منطقه

آمریکا به تهران علنی و با واسطه پیغام می‌فرستد که باید این تنش کنترل شود. در برابر، تهران صراحتا اعلام می‌کند هیچ کدام از اقدامات گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه و یمن ارتباطی به تهران ندارد. با این وجود هر بار که یک پایگاه آمریکا در منطقه، یک کشتی در دریای سرخ و یک نظامی آمریکایی مورد آسیب قرار می‌گیرد و حتی یکی از گروه‌های مقاومت خاک اسرائیل را مورد اصابت قرار می‌دهد؛ سکان زبان فرماندهان آمریکایی و نگاه مقامات سیاسی واشنگتن به سمت تهران حرکت کرده و شروع به اتهام زنی علیه تهران می‌کنند. اخیر این مورد در حمله با موشک‌های پیشرفته به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در عراق و همچنین حمله اخیر به یک پایگاه کوچک آمریکایی در منطقه افزایش یافته است. هرچند هر بار مقامات دسته چندمی آمریکا ایران را در ارتباط با آسیب به پایگاه‌هایشان مقصر می‌دانستند اما این بار حمله به کشته شدن 3 نظامی آمریکا در اردن و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد و این حملات آنقدر برای آمریکایی‌ها هزینه افزا بود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا رسما اتهاماتی را علیه ایران اعلام و مطرح کرد.

* حمله به پایگاه آمریکایی برج 22 در اردن

 بعد از رسانه‌ای شدن ابعاد این حمله مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که سه سرباز ارتش آمریکا در حمله شبانه یک هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن کشته شدند؛ دستکم ۲۲ نفر هم زخمی شدند. بایدن در این باره گفت: قلب آمریکا سنگین است حمله به نیرو‌های ما که منجر به کشته شدن ۳ سربازمان شد، توسط گروه‌های تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند انجام شده است. بایدن با لحنی تهدید آمیز افزود: ما به تعهد برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد و شک نکنید - ما همه مسئولان این اتفاق را در زمان و به روشی که خود انتخاب کنیم، مورد بازخواست قرار خواهیم داد. روزنامه واشنگتن پست نیز در این باره اعلام کرد گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل گروه‌های کتائب حزب‌ا...، نجبا و دیگر گروه‌ها مسئولیت حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در اردن را که به کشته شدن سه عضو ارتش ایالات متحده انجامید، برعهده گرفته است.

*واکنش ایران

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی اعلام کرد: ایران هیچ ارتباطی با این حملات ندارد. درگیری میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه است که به‌صورت رفت و برگشت با هم مقابله به مثل می‌کنند. همزمان با اعلام تند رئیس‌جمهور آمریکا در انتساب این حمله به گروه‌های نزدیک به ایران در سوریه و عراق و اعلام این مورد که ما پاسخ خواهیم داد برخی از تحلیلگران تلاش کردند از افزایش تنش بین ایران و آمریکا خبر دهند.  سناتور  باب مندز در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی خواستار ایجاد بازدارندگی قوی در برابر ایران شد. میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه نیز، با تکرار گفت که جهان منتظر واکنش قاطعانه واشنگتن علیه تهران است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در پیامی توئیتری به نقل از سی‌بی‌اس اعلام کرد که بایدن ایران را مسئول این حمله عنوان کرده است. از سوی دیگر برخی سناتورهای آمریکایی نیز تلاش کردند بایدن را به کوتاهی در این ارتباط محکوم کنند اما گویا برخی از عقلا در آمریکا تلاش دارند هیات حاکمه کاخ سفید را به سمت عدم افزایش تنش سوق دهند. به طوری که آدام اسمیت رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به حمله اخیر به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن و در جوار مرز سوریه، با بیان اینکه حمله به پایگاه برج ۲۲ باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: ایران به دنبال درگیری مستقیم با آمریکا نیست. وی با هشدار درباره اینکه حمله اخیر به پایگاه نظامیان آمریکا تشدید خطرناک تنش در منطقه است و باید به این حمله پاسخ مناسبی داده شود، تاکید کرد: با این حال به نظر نمی‌رسد که ایران مستقیماً دستور انجام این حمله را صادر کرده باشد. جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: هنوز در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ حمله دیروز هستیم. جان کربی می‌گوید: رئیس‌جمهور گفت به حمله دیروز پاسخ خواهیم داد و این کار را خواهیم کرد. ما معتقدیم که گروه کتائب حزب‌ا... مورد حمایت ایران پشت حمله دیروز در اردن است. ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم و نمی‌خواهیم دامنه درگیری در خاورمیانه را گسترش دهیم.

*سناریوهای پاسخ غیرمحتمل‌ها و محتمل‌ها

 اینکه آمریکا تلاش کرده در گامی بلند ایران را به صورت غیر مستقیم مسئول حملات به پایگاه‌های خود در عراق، سوریه و اردن اعلام و حتی خبر از پاسخ به این عملیات داده سناریو‌های مختلفی را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. اولین سناریو که به نظر غیر محتمل است: برخورد مستقیم با ایران توسط آمریکایی‌هاست. سناریویی که به نظر شبیه به کشک و دوغ است. چرا که درگیری مستقیم با ایران یعنی آغاز آتش آتشفشانی پاسخ نیروهای مقاومت در منطقه و حتی خود تهران به آمریکا آن هم نه با پهپاد بلکه با پیشرفته‌ترین موشک‌ها و این سناریو عملا به علت عدم تمایل ایران و آمریکا به تنش افزایی احتمال اجرایی شدن ندارد. سناریو دوم. برخورد در سطح افزایش بمباران گروه‌های مقاومت در منطقه از عراق تا سوریه است. سناریویی که ضمن تعریف آمریکا از مدیریت تنش هم اکنون نیز در حال اجراست و هر روز یامقاومت در عراق و سوریه پایگاه‌های آمریکا را می‌زند و یا آمریکا در حال پاسخ دادن به عملیات مقاومت در سوریه و عراق است. این سناریو البته محتمل است و باعث افزایش تنش بین تهران و واشنگتن نخواهد شد. سناریو سوم افزایش حملات آمریکا به صورت هوشمند‌تر و علیه انصارا... در یمن و حتی حرکت به سمت ترور رهبران انصارا... است. این سناریو هم در قالب مدیریت تنش در آمریکا احتمال اجرایی شدن دارد. سناریو چهارم کمک اطلاعاتی به اسرائیل برای  ترور رهبران مقاومت در منطقه است که این سناریو البته توسط اسرائیل آغاز شده و کمک‌های اطلاعاتی آمریکا می‌تواند آن را تکمیل کند اما در این مورد اگر اسرائیل عملیاتی مشابه آنچه در سوریه انجام داد را در عراق انجام دهد در معنای ریختن بنزین بر آتش است و با مدیریت تنش توسط آمریکایی‌ها در تضاد آشکار است. سناریو بعدی استفاده از داعش و گروه‌های تروریستی به منظور فشار به ایران از طریق انجام عملیات‌های مشابه آنچه در کرمان و یا در سراوان رخ داده است این مورد هم البته با توجه به پاسخ موشکی تهران با مدیریت تنش توسط آمریکا در تضاد است و اگر نگوییم غیر محتمل است باید حداقل آن سناریو را اسرائیلی دانست نه سناریو آمریکا.

*در نهایت

 البته با توجه به آسیب پذیر بودن نیروهای آمریکایی در منطقه از سوی گروه‌های مقاومت بعید نیست که آمریکایی‌ها با توسل به خروج از عراق آنگونه که خود نیز اعلام کرده‌اند و با دور کردن نیروهای خود از منطقه از طریق هوایی بخواهد با توسل به بمباران توان مقاومت در منطقه را کاهش دهد. این سناریو نیز با توجه به اینکه آمریکا نمی‌خواهد بیش از این تنش در دریای سرخ ادامه یابد و از سوی دیگر احتمال نا امنی در خلیج فارس نیز بعد از اجرای این سناریو محتمل است نمی‌تواند مورد تایید نهادها و حتی تینک تنک‌های آمریکایی قرار گیرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار