| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

کمال الدین پیرموذن در گفت وگو با«آرمان ملی»:

سفارش به ثبت نامم کردند، بعد رد صلاحیت شدم

آرمان ملی- احسان انصاری:« رویکرد که در روند تأیید صلاحیت ها در پیش گرفته شد به نوعی اعتماد سوزی است و یقین بدانید با چنین اعتماد سوزی روز رأی گیری بیشترمردم در خانه های خود خواهند ماند .

سفارش به ثبت نامم کردند، بعد رد صلاحیت شدم

به همین دلیل ما از مقام معظم رهبری استمداد می طلبیم که در زمینه تأیید صلاحیت ها دخالت کنند و اجازه ندهند عده ای با یک انتخابات حداقلی و در شرایطی که از شایستگی کافی برخوردار نیستند وارد مجلس شوند».جملات ذکر شده اظهارات کمال الدین پیرموذن نماینده ادوار مجلس در گفت وگو با«آرمان ملی» است. پیرموذن در این گفت وگو اذعان می کند نهادهای نظارتی قبل از انتخابات از وی خواسته اند برای مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ثبت نام کند اما در نهایت وی را رد صلاحیت کرده اند. در ادامه ماحصل گفت وگوی آرمان ملی با این نماینده سابق مجلس را می خوانید.

*با مشخص شدن نتیجه ردصلاحیت شدگان ارزیابی شما از فضای انتخابات مجلس به چه صورت است؟به نظر شما وضعیت مشارکت مردم با توجه به شرایط موجود به چه صورت خواهد بود؟

رهبر معظم انقلاب از پایان سال گذشته تاکنون همواره به حضور موثر نخبگان و مشارکت بالای مردم در انتخابات تأکید داشته و دارند.این در حالی است که مردم نسبت به عملکرد مجلس یازدهم رضایت نداشتند.این وضعیت به خوبی نشان می دهد که همه کسانی که به نوعی دل در گرو سربلندی نظام و کشور دارند باید به صحنه بیایند و زمینه های تحول در تصمیم گیری های کشور را به وجود بیاورند.رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی خود به مسأله تحول در تقنین کشور تأکید داشتند. این وضعیت نشان می دهد که مجلس یازدهم توانایی و کارآمدی کافی برای وضع قوانین کارآمد و به روز و جمع آوری باران قوانین ناکارآمد را ندارد.این در حالی است که همه تصمیم گیری ها می بایست با رویکرد تولید خدمات،شغل و کالا با سه شاخص کمیت بیشتر،هزینه کمتر و کیفیت مطلوب در دستور کار قرار بگیرد.در چنین شرایطی است که کشور می تواند در زمینه اقتصادی با کشور های دیگر منطقه و جهان وارد رقابت شود.این وضعیت نیز تنها با حضور نخبگان عرصه های مختلف که از تجربه و تعهد کافی برخوردار هستند می توان به وجود آورد.در چنین شرایطی بود که با آلارم های مثبتی که از سوی برخی نهادها به ما داده شد در انتخابات ثبت نام کردیم.

رهبر معظم انقلاب از پایان سال گذشته تاکنون همواره به حضور موثر نخبگان و مشارکت بالای مردم در انتخابات تأکید داشته و دارند.این در حالی است که مردم نسبت به عملکرد مجلس یازدهم رضایت نداشتند.این وضعیت به خوبی نشان می دهد که همه کسانی که به نوعی دل در گرو سربلندی نظام و کشور دارند باید به صحنه بیایند و زمینه های تحول در تصمیم گیری های کشور را به وجود بیاورند

*این آلارم های مثبت چه زمانی به شما داده شد و چرا در شرایط کنونی صلاحیت شما مورد تأیید قرار نگرفته است؟

در این زمینه با من صحبت شد. این صحبت ها از سوی اعضای شورای نگهبان بود. هدف هم این بود که میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند. به هر حال با توجه به جایگاه بنده در استان اردبیل تحلیل آقایان این بود که حضور من در انتخابات می تواند تنور انتخابات را گرم کند. به همین دلیل نیز ما مجمع اصلاح گرایان مطالبه گر اقوام غیور ایرانی را تشکیل دادیم تا بتوانیم از این طریق علاوه بر ایجاد انگیزه در بین مردم شرایط را برای حضور نخبگان در مجلس شورای اسلامی به وجود بیاوریم.متأسفانه نتیجه تأیید صلاحیت ها نشان می دهد اراده ای وجود دارد که اجازه نمی دهد فرمایشات رهبری در زمینه مشارکت بالای مردم و افزایش سرمایه اجتماعی در انتخابات محقق شود.ما با سه هدف مهم وارد عرصه انتخابات شدیم که تحول در تعامل با جهان، تحول در اذهان و تحول در تقنین بود.از سوی دیگر به دنبال این بودیم با شکل گیری یک مجلس توانمند و پرسشگر در زمینه معیشت مردم تحول ایجاد کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم از این شرایط نامناسب و نامطلوب اقتصادی نجات پیدا کنند.هدف دیگر ما پرسشگری از دولت و اصلاح رویکردهای اشتباهی است که دولت در برخی زمینه ها در پیش گرفته بوده است.من تا آخرین روز تأیید صلاحیت شده بودم و در هیأت های اجرایی نیز تأیید شده بودم. اطلاعاتی که به من رسید نشان داد که تا آخرین لحظه صلاحیت من تأیید شده بود اما به یک باره و با دخالت برخی عناصر که به دنبال انتخابات حداقلی هستند شرایط تغییر کرد و صلاحیت بنده را تأیید نکردند.هیچ پرونده ای نیز نداشته ام که دلیلی بر رد صلاحیت بنده باشد.این رویکرد به نوعی اعتماد سوزی است و یقین بدانید با چنین اعتماد سوزی روز رأی گیری بیشتر مردم در خانه های خود خواهند ماند.به همین دلیل ما از مقام معظم رهبری استمداد می طلبیم که در زمینه تأیید صلاحیت ها دخالت کنند و اجازه ندهند عده ای با یک انتخابات حداقلی و در شرایطی که از شایستگی کافی برخوردار نیستند وارد مجلس شوند.

*چرا شما شرایط را به شکلی می بینید که نیاز به دخالت رهبری در موضوع تأیید صلاحیت هاست؟

واقعیت این است که عده ای برخلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت می کنند و اجازه نمی دهند یک انتخابات پرشور برگزار شود.ما به استناد فرمایشات رهبری مجمع اصلاح گران مطالبه گر را تشکلی دادیم و فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کردیم. این در حالی است که ما برای تحول در تقنین کشور برنامه داریم و به دنبال این هستیم که شرایطی در مجلس آینده شکل بگیرد که مطالبات مردم مورد توجه قرار بگیرد.من باید صادقانه عنوان کنم که میزان حضور مردم در انتخابات مجلس در اردبیل با حضور من در حدود70 درصد می شد و در مدتی که فعالیت های انتخاباتی ما آغاز شده بوده بسیاری از مردم از حضور ما در انتخابات خوشحال بودند که افرادی در انتخابات حضور پیدا کرده اند که در مجلس صدای آنها خواهند بود. این شور واشتیاق را ما به خوبی در بین مردم اردبیل و روستاهایی که سفر می کردیم مشاهده می کردیم.کسانی که با جمهوریت نظام مشکل دارند و تاکنون هزینه های زیادی به کشور اضافه کرده اند اجازه نمی دهند انتخابات باشکوه برگزار شود. به همین دلیل نیز ما از رهبر معظم انقلاب می خواهیم در موضوع تأیید صلاحیت ها دخالت کنند و اجازه ندهند این افراد به هدف خود که همانا عدم مشارکت پرشور مردم در انتخابات است برسند.

*هدف این عده از برگزاری یک انتخابات حداقلی چه خواهد بود؟

اغلب مشکلات مجلس شورای اسلامی ریشه در رویکردی دارد که برخی اعضای جبهه پایداری در پیش گرفته اند.حضرت امام در زمان پیروزی انقلاب فرمودند ما جمهوری اسلامی می خواهیم نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر.این در حالی است که امروز جمهوریت نظام فدای منافع گروهی و جناحی برخی جریانات شده و این گروه ها به جمهوریت نظام خدشه وارد کرده اند.همه پشتوانه و سرمایه نظام جمهوری اسلامی از مردم است. به همین دلیل با هر فرد و گروهی که به این سرمایه و اعتماد آسیب بزند باید برخورد کرد. نکته دیگری که در این گروه ها قابل مشاهده است قرائت خاص خود از اسلام است.نمایندگان مجلس در ابتدای شکل گیری مجلس قسم یاد می کنند که حافظ قانون اساسی باشند و منافع مردم باشند. این قسم به معنای این است که نمایندگان باید مطالبات مردم را پیگیری کنند و نه اینکه برخلاف آن عمل کنند.شرایط مدیریت کشور توسط این گروه به شکلی است که در شرایط کنونی ما دارای رتبه بالایی در فرصت سوزی بین کشورهای جهان شده ایم.یکی از فرصت هایی که می توانست بسیاری از مشکلات کشور را حل کند برجام بود که با مصوبه ای که نمایندگان مجلس یازدهم تصویب کردند این فرصت از دست رفت.من دل در گروه نظام دارم و قسم خورده ام که مدافع حقوق مشروع و قانونی مردم باشم. به همین دلیل آنچه می گویم از سر دلسوزی و تعهدی است که به نظام و انقلاب دارم. به همین دلیل ما باید به جوهره انقلاب یعنی آزادی و حقوق ملت باز گردیم.اینکه برخی باورهای نسل جدید از بین رفته به دلیل رویکردهایی است که تندروها به نام اسلام انجام داده اند. ریشه مشکلات از انحصارگرایی و خود حق پنداری برای منافع فردی و جناحی است. اگر این اتفاقات رخ نمی داد و ملاک عمل مسئولان قانون اساسی بود کار به اینجا نمی رسید. نکته دیگر اینکه اغلب نمایندگانی که در مجلس حضور دارند به فکر دور بعدی انتخابات هستند و تلاش می کنند به شکلی عمل کنند که دوباره از حوزه انتخابیه خود رأی بگیرند. به همین دلیل بسیاری از اولویت ها را خیلی زود فراموش می کنند و به جای آن اولویت هایی را در نظر می گیرند که متناسب با مطالبات مردم نیست.

 

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار