| کد مطلب: ۱۰۸۶۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش«آرمان‌ملی» از اعلام افزایش ذخایر اورانیوم ایران توسط‌آژانس؛

کیش ایران به توقف مذاکرات هسته‌ای

آرمان ملی–‌ احسان اسقایی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگزارشی اعلام کرده است: «ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را سه برابر کرده است.»

کیش ایران به توقف مذاکرات هسته‌ای

در بخشی از بیانیه آژانس آمده: «ایران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را بار دیگرافزایش داده است.» در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران از پایان نوامبر گذشته تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده خود را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده که بیانگر افزایش نسبت به تولید ماهانه ۳ کیلوگرم از ژوئن ۲۰۲۳ و بازگشت به نرخ ماهانه ۹ کیلوگرمی است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تولید می‌شد.»

*واکنش آمریکا

بر پایه این گزارش، یورو نیوز نوشت: ایران در ماه نوامبر دارای ذخیره ۵۶۷.۱ کیلوگرمی از اورانیومِ با خلوص ۲۰ درصد و ۱۲۸.۳ کیلوگرمی از اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده، بود. این میزان بیش از سه برابر اورانیومی است که از نظر تئوری برای ساخت بمب اتمی حاوی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصدی لازم است. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که این کشور «تا حد زیادی نگران» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولیدات اورانیوم با خلوص بالا توسط ایران است.

*واکنش ایران به بیانیه آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در واکنش به این ادعا گفت: کار رسانه‌ای جدیدی که در خصوص غنی سازی ایران آغاز شده است، حرف جدیدی نیست و ما فعالیت جاری خود را در چارچوب ضوابط دنبال می‌کنیم. محمد اسلامی در واکنش به ابراز نگرانی کاخ سفید برای ۶۰ درصد غنی‌سازی ایران، بیان کرد: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌ای است که معمولا کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای فضاسازی از این عبارت‌ها استفاده می‌کنند تا فشار افکار عمومی دنیا را از جرم و جنایتی که در غزه انجام می‌دهند، کم کند.

*توافق نیم بند تهران- واشنگتن

 در آخرین مذاکراتی که بین ایران و آمریکا به واسطه کشورهای عربی در دو هتل جداگانه در دوحه برگزار شد،  مقداری  از دلارهای  بلوکه ایران آزاد شد و به حسابی به قطر رفت و از سوی دیگر زندانیان ایران و آمریکا در واشنگتن و تهران آزاد شدند. بعد از این مرحله بود که دوحه اعلام کرد توافق شده در آینده موضوع هسته‌ای ایران در پرونده‌های جداگانه در کارگروه‌های تخصصی به صورت جدا- جدا مورد مذاکره قرار گیرد. در این زمان بود که به رغم اینکه یک رسانه از افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران به میزان 86 درصد گزارش داده بود با سفر رافوئل گروسی به ایران مذاکرات تخصصی پرونده باز نشده در مورد غنی سازی 86 درصدی در ایران بسته شد و دو سوال مهم آژانس نیز توسط تهران پاسخ داده شد و امیدها به بسته شدن پرونده‌های ایران در آژانس افزایش یافت. همه شواهد مبنی بر این بود که مذاکرات ادامه خواهد یافت تا بازگشت به برجام قطعی شود اما به یکباره جنگ غزه به وجود آمد و دستور کار ایران و آمریکا عملا به سمت غزه حرکت کرد و دیگر خبری از مذاکرات غیر علنی نشد.

*بازی سازی ایران

 همزمان با این تحولات و مذاکرات بین ایران و آمریکا یک بار آژانس گزارش داد که تهران سطح غنی سازی خود را کاهش داده است. این مورد به پالسی از سوی ایران بر اساس توافق غیر مکتوب و نانوشته بین ایران و آمریکا تحلیل شد و نشانه‌ای بر آن بود که از نظر رسانه‌ای ایران گام‌های جدی برای حرکت به سمت کاهش غنی سازی اورانیوم برداشته است که مورد استقبال غربی‌ها هم قرار گرفت اما بعد از اتفاقات غزه خبرهایی شنیده شد که آمریکایی‌ها فعلا اولویتی برای بازگشت به برجام ندارند و از سوی ایران هم خبری در این ارتباط شنیده نشد و فقط چند بار آژانس ابراز نگرانی‌هایی در ارتباط با غنی سازی اورانیوم در ایران کرد. تا اینکه این بار سه‌شنبه شب آژانس اعلام کرد که«ایران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را بار دیگر افزایش داده است.» این خبر نشان می‌دهد تهران که البته بازگشت به برجام را برای لغو تحریم‌ها می‌خواهد، با فروکش کردن نبرد غزه خود بازی سازی را آغاز کرده تا غربی‌ها را پای میز مذاکره بنشاند. از این رو روند کاهش میزان غنی سازی در سطح بالا را کم کرده و بر میزان ذخایر اورانیوم با غنای بالای خود افزوده تا به غربی‌ها این پالس را بدهد که در صورتی به روند اکسیداسیون اورانیوم خود ادامه می‌دهد که روند مذاکرات برای بازگشت برجام و یا هر توافق دیگری که تحریم‌های ایران را بردارد، باید هر چه زودتر آغاز شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار