| کد مطلب: ۱۰۷۱۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد

افزایش نرخ کرایه‌های وسایل حمل و نقل در تهران و کمبودهای حوزه تاکسیرانی‌؛

بازار سیاه کرایه‌های مسافربری؛ونک تا پونک؛ 300 هزار تومان!

حتما شما هم در مناطقی از شهر برای جابجا شدن، فرار از شلوغی شهر و رساندن خود به خانه یا هر محل دیگری که باید بروید در ایستگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری در صف‌های طولانی معطل شده‌اید و تا وقتی تاکسی یا ون‌های مخصوص این پایانه‌ها برسند از پا افتاده‌اید و زمان‌تان را هم به کلی از دست داده‌اید.

بازار سیاه کرایه‌های مسافربری؛ونک تا پونک؛ 300 هزار تومان!

ممکن است مسیرتان برسر راه ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس قرار نگرفته باشد یا این وسایل حمل و نقل عمومی هم در ساعت اوج شلوغی خود باشند و هر کار کرده باشید نتوانید خود را در آن جا دهید یا اصلا مشکلی دارید نظیر بیماری‌های تنفسی و غیره و نمی‌توانید از این وسایل در ساعت‌هایی که مردم روی هم به اصطلاح تلنبار می‌شوند، جای بگیرید. هزینه و کرایه‌های تاکسی بسیار بالاتر از بلیت مترو و اتوبوس هستند اما مشکل وقتی دوچندان می‌شود که برای جابه‌جایی با این وسایل حمل و نقل هم با مشکل مواجه می‌شوید و باید ساعات طولانی در صف‌های طویل بمانید یا دیر وقت است و باید خود را به خانه برسانید و بعضا هم ساعت کاری این وسایل تمام می‌شود برای همین مجبورید به سراغ مسافربرهای غیر خطی بروید و اگر یک بار امتحان کنید شاید بار آخرتان شود برای اینکه کرایه‌ها سرسام‌آور است.

اخیرا رسانه دولتی تسنیم گزارشی از نرخ کرایه‌ مسیر ونک ـ میدان پونک تهیه کرده که با پرسش از شاهدان عینی نوشته است که این کرایه‌ها از 50 هزار تومان شروع می‌شود که این عدد بسته به ساعت اوج ترافیک و مسیر به 300 هزارتومان هم می‌رسد! البته این وضعیت آشفته و نا‌بسامان در شرایط بارندگی برف و باران،  چند برابر  هم می‌شود.

نکته جالب دیگری که در این گزارش به چشم می‌خورد؛ کاری که ممکن است همه ما انجام داده باشیم ولی خبری نشده باشد پیدا کردن یک یا چند همسفر برای کم‌تر شدن هزینه اسنپ و سایر تاکسی‌های اینترنتی است. به این گزارش نگاهی می‌اندازیم و پیش از آن به این نکته هم اشاره می‌کنیم که ناکافی بودن سیستم‌های حمل و نقل عمومی و بعد مشکلات پایانه‌های تاکسیرانی و کمبود تاکسی و ون‌ها در این ایستگاه‌ها و بالا رفتن نجومی نرخ کرایه‌ها توسط مسافربرهای غیر خطی و خارج از محدوده تاکسیرانی و این معطلی‌ها و وقت تلف شدن‌های بیهوده همه و همه زمینه‌ساز به هم ریختن اعصاب، درگیری‌های لفظی و یا حتی فیزیکی هستند و زمینه ساز بروز و افزایش خشونت در جامعه.

 

در جست‌وجوی همسفر برای نصف شدن کرایه اسنپ!

پایانه تاکسیرانی ونک حوالی ساعت 5 عصر، سیاهی ناشی از انبوه جمعیت مسافران درهم‌تنیده در صف‌های عریض طویل چشم را می‌زند اما صرفاً هر 20 دقیقه یکبار یک ون در برخی خطوط برای جا‌به‌جایی مسافران وارد پایانه می‌شود!

 مسافران خسته که اغلب محل کارشان را ترک کرده و می‌خواهند به منزل بروند، در حالیکه از انتظار در صف‌های طولانی تاکسی و ون به عنوان وسیله حمل ‌نقل عمومی کلافه شده‌اند، منتظر یافتن وسیله‌ای برای نجات از این ازدحام وحشتناک هستند.

 هوا رو به سردی و‌ خنکی می‌رود و هیچ‌کس حتی افراد مسن معطل در صف‌های طولانی تمایلی برای نشستن روی نیمکت‌های فلزی پایانه را ندارد. اغلب سرهایشان در گوشی‌های تلفن همراهشان فرو رفته است و سعی می‌کنند به طریقی تا رسیدن تاکسی سر خودشان را گرم کنند، عده‌ای در تلاش برای پیدا کردن همسفری هستند تا بتوانند گروهی برای رسیدن به مقصد مشترک از اسنپ استفاده کنند که البته در این ساعت و اوج ترافیک فارغ از پرداخت هزینه سنگین اگر راننده‌ای درخواستشان را قبول کند!

 از گوشه و کنار پایانه در مجاورت برخی از صف‌‌های طولانی، افرادی در طول صف حرکت می‌کنند و اسم برخی از خطوط را به زبان می‌آورند همه مسافران می‌دانند این‌ها یا رانندگان شخصی هستند یا راننده تاکسی‌هایی که با هزینه‌های بسیار بالاتر سعی در جذب مسافر دارند.

شکایت راه به جایی نمی‌برد!

بالا رفتن کرایه‌ها حواشی دیگری هم به دنبال دارد؛ ‌از درگیری لفظی بین مسافران بی‌اعصاب منتظر در صف گرفته تا دعوای رانندگانی حواشی خطوط برای دریافت نرخ بیشتر کرایه! اینکه فاصله ورود تاکسی و ون هم به پایانه بعضا به بازه زمانی یک‌ساعت یکبار هم می‌رسد که جای خود دارد!

 هرکسی مسافر همیشگی پایانه تاکسیرانی میدان ونک باشد که مسئولیت حمل‌و‌نقل مسافران غرب شهر را به عهده دارد، قطعاً می‌داند شکایت این وضعیت از طریق 1888 هم کاری بیهوده است چراکه سال‌هاست این شرایط در این پایانه جاری و ساری است!

 تاکسیرانی هیچ حمایتی از ما نمی‌کند

وقتی از رانندگان خطوط در خصوص اینکه چرا از حدود ساعت 16 به بعد در خطوط فعالیت نمی‌کنند سوال می‌شود، درد دلشان باز می‌شود و گله می‌کنند از اینکه سازمان تاکسیرانی هیچ حمایتی از ما نمی‌کند نه نرخ کرایه‌ها را افرایش می‌دهد و نه خدمات خاصی به ما ارائه می‌دهد تا در ساعات پیک ترافیک که هزینه مصرفی خودرو بالا می‌رود بتوانیم از آن استفاده کنیم. شکایت از گرانی قیمت لوازم مصرفی خودرو مثل لنت ترمز و دیسک صفحه و استهلاک ماشین می‌کنند و اینکه در آن ساعات به مسافران خدمات ارائه نمی‌دهند را توجیه می‌کنند.

 این درحالی است که حدود دو ماه گذشته درست در روزهایی که ساعت‌های شناوری سازمان‌ها و ادارات لغو شده بود و ترافیک مجدد سایه سیاه و سنگینش را بر شهر گسترده بود و شرایط مشروح بر پایانه تاکسیرانی ونک حاکم شده بود. احمد علوی‌زاده؛ معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ارتباط با نارضایتی مسافران و عدم نظارت بر تاکسیران‌ها می‌گوید: قطعا نظارت بر تاکسیران‌ها وجود دارد و ما این موضوع را هم به صورت فیزیکی و هم به صورت آنلاین رصد می‌کنیم و بازرس و مدیرکل تاکسیرانی در پایانه تاکسیرانی در میدان ونک حضور دارند.

 او در حالیکه تخلف صورت گرفته توسط برخی از تاکسیران‌ها را تایید می‌کند، ادامه می‌دهد: تخلف در این حوزه همانند سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد اما تلاشمان بر این است که با این تخلفات برخورد کنیم.

 علوی‌زاده با تاکید مجدد بر اینکه تاکسیران‌ها مکلف و موظفند با توجه به تعرفه و کرایه تعیین شده اقدام به خدمت‌رسانی کنند، تصریح می‌کند: هیچ‌ یک از تاکسیران‌ها حق ندارند با توجه به برخی از مواردی از جمله پیک ترافیک در محدوده و چنین مسائلی از خدمت‌رسانی سر باز زنند و ما با این موارد برخورد قاطع خواهیم کرد.

 معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران می‌گوید: از همین امروز ما در میدان ونک به صورت فعال‌تر نیروهای خود را مستقر خواهیم کرد و با متخلفان و رانندگانی که نسبت به جابه‌جایی مسافران امتناع کنند برخورد لازم صورت می‌گیرد.

 اما اکنون حدود دو‌ ماه از این گفته می‌گذرد و ماجرای صف‌های طولانی، عدم ارائه خدمات به مسافران از سوی تاکسیرانان در ساعات اوج ترافیک، فعالیت خودروهای شخصی با کرایه‌های نجومی همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار