| کد مطلب: ۱۱۱۱۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش«آرمان‌ملی» از ورود ایران به فاز جنگ روانی علیه اسرائیل

شطرنج بازی تهران؛ کابوس تل‌آویو

آرمان ملی- احسان اسقایی: تهران‌کافه‌‌های محافل امنیتی و سیاسی را در تل‌آویو و نیویورک برهم زده است. از یک سو تل‌آویو در هراس است که ایران در چه سطح و مقیاسی به اسرائیل پاسخ خواهد داد و از سوی دیگر آنقدر شهروندان ساکن در فلسطین اشغالی را به اضطراب انداخته که بعضا به خرید مایحتاج چند هفته‌ای و حتی تهیه ژنراتور تولید برق روی آورده‌اند. شرایط روانی که تهران برای اسرائیل به وجود آورده شاید اثر بیشتری از حمله موشکی به اسرائیل داشته باشد. اسرائیل بارها اعلام کرده است که در برابر هر سناریویی یک سناریو برای ایران روی میز خواهد گذاشت اما سناریوهای ذهنی آنها با آنچه تهران ترسیم کرده و می‌کند کاملا متفاوت است.

 شطرنج بازی تهران؛ کابوس تل‌آویو

* هزینه‌سازی برای آمریکا

 تصمیمات‌گرفته شده در تهران برای تنبیه اسرائیل حتی آمریکایی‌ها را هم به هراس واداشته است. پیش از این اعلام شده بود که یکی از بلندپایه‌ترین مقامات پنتاگون در اسرائیل مستقر شده است. اخیرا هم رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها در صورت حمله ایران به اسرائیل تلاش خواهند کرد که با آن حمله مقابله کرده و موشک‌ها و پهپادهای ایران را منهدم کنند. از سوی دیگر البته مشارکت آمریکایی‌ها در تامین امنیت اسرائیل در برابر حمله احتمالی تهران احتمالا به گونه‌ای خواهد بود که تهران این مشارکت را بخشی از نبرد خود با اسرائیل نداند. چرا که اخیرا آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که ایرانی‌ها قصد ندارند به منافع آنها در صورت هرگونه حمله احتمالی آسیب بزنند. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیلگران امنیتی و مقامات آمریکایی مدعی شد که انتظار نمی‌رود ایران به‌طور مستقیم وارد درگیری با آمریکا شود و اهداف آمریکایی در فهرست احتمالی حمله ایران قرار ندارد. نیویورک‌تایمز نوشت: هر گونه حمله ایران در داخل خاک (رژیم) اسرائیل نقطه عطفی در چند دهه خصومت بین تهران و تل‌آویو خواهد بود که به احتمال زیاد فصل جدیدی از تنش‌ها را در منطقه باز خواهد کرد. تمام این موارد باعث شده است که بعضا آمریکایی‌ها نیز به سمت جابه‌جایی و تقویت توان نظامی خود در منطقه حرکت کنند واشنگتن‌پست از قول مقامات آمریکایی اعلام کرد که پنتاگون در حال تقویت حضور خود در خاورمیانه و ارسال کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی به منطقه است.

* تغییر زمین بازی در تهران

 هرچند رسانه‌های مختلف خصوصا رسانه‌های غربی تلاش دارند که تنبیه ایران علیه اسرائیل را به موشک‌پراکنی مستقیم تهران علیه اسرائیل خلاصه کنند تا جایی که اخیرا دو مقام آمریکایی به «سی‌بی‌اس نیوز» گفتند که انتظار می‌رود حمله بزرگ ایران به اسرائیل انجام شود و احتمالا شامل پرتاب بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک به سمت اهداف نظامی در اسرائیل باشد. یک مقام ارشد دولت آمریکا و یک منبع اطلاعاتی به سی‌ان‌ان گفتند، ایالات متحده احتمال می‌دهد ایران به طور مستقیم به اهدافی در داخل اسرائیل حمله کند و ممکن است نیروهای نیابتی ایران نیز در این حملات مشارکت داشته باشند. دو فرد آشنا با جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند، ایران در حال جابه‌جایی تجهیزات نظامی خود از جمله پهپادها و موشک‌های کروز، در داخل کشور است که نشان می‌دهد احتمالاً در حال آماده شدن برای حمله به اهداف اسرائیل از داخل خاک خود است. با این وجود عصر روز گذشته تهران در خلیج فارس دست به اقدامی زد که نشان داد آنچه ایران به منظور تنبیه اسرائیل در نظر دارد بسیار پیچیده است و هر مقدار جلوتر می‌رویم تهران پازل‌های جدیدی را در برابر اسرائیل رو می‌کند. منابع آگاه به العربیه اعلام کردند که کشتی «ام‌اس‌سی آرینز» که یک کشتی پرتغالی بوده از سوی ایران توقیف شده است. بنا به گفته این منابع، کشتی مذکور ۲۰ خدمه فیلیپینی داشته و شامل کانتینرهایی به مقصد هند بود. در همین زمینه، رادیو ارتش اسرائیل مدعی شد که کشتی مورد توقیف نیروهای ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز متعلق به یک تاجر اسرائیلی است. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد این کشتی که «MSC Aries» نام دارد بیشتر کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در آب‌های منطقه تردد دارند، وابسته به این شرکت هستند.

*واکنش‌ها به توقیف کشتی پرتغالی- اسرائیلی

دولت پرتغال اعلام کرد که پس از توقیف یک کشتی با پرچم این کشور توسط ایران در خلیج فارس با مقامات ایران در تماس است. شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که کشتی «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) تحت مالکیت شرکتی به نام زودیاک مریتایم مستقر در لندن است. در بیانیه دولت پرتغال در این باره آمده است: گزارشی از حضور شهروندان پرتغالی بر عرشه این کشتی، چه در میان خدمه و چه فرماندهی آن دریافت نشده است. «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرده و مدعی شد که عملیات «ناقض قوانین بین‌المللی» است. شرکت مالک کشتی«ام. اس. سی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی درحال عبور از تنگه هرمز بود که توسط ایران توقیف شد. طبق گزارش الجزیره، در این بیانیه آمده است: خدمه کشتی توقیف شده ۲۵ نفر هستند و این افراد برای تضمین سلامتی خود و بازگرداندن کشتی با مقامات ذیربط در ارتباط هستند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی خصمانه، نیروهای مقاومت در منطقه را «تروریستی» خواند و مدعی شد که ایران نمایندگان خود در تمام مناطق خاورمیانه و خارج از آن حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: ارتش اسرائیل برای تمام سناریوها آماده است و با همکاری هم‌پیمانان خود اقدامات لازم برای حمایت از اسرائیل را اتخاذ خواهد کرد. ما در آماده‌باش کامل برای مقابله با  حملات ایران هستیم و آمادگی پاسخگویی را داریم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار