| کد مطلب: ۱۰۵۵۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد

تشکیل کارگروهی برای پیشگیری از سقط جنین و آزاد بودن بارداری در هر سنی

بارداری اجباری

روش‌های غیرمنطقی برای پیشگیری از سقط جنین نه تنها به فرزندآوری و افزایش جمعیت کمکی نمی‌کند که افراد را به راه‌های نامطمئن و خطرناک سوق داده و آمار نوزادان رها شده در سطل‌های زباله را افزایش می‌دهد

آرمان ملی: روز گذشته رسانه‌ها مطلبی در مورد سقط جنین و اینجاد کارگروهی ویژه برای جلوگیری هرچه بیشتر از این پدیده، منتشر کردند و برخی هم از آن تحت عنوان گشت مقابله با سقط جنین یاد کردند. این خبر را سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد و با نام بردن از گروه مردمی به نام «نفس» برای جلوگیری از سقط جنین گفت که مشوق‌های قانونی در تولد فرزند دوم به بعد تاثیر داشته است، اما این مشوق‌ها باید درست و کامل اجرایی شود.
در کنار این خبر، همین مقام یعنی صابر جباری فاروجی، رسما اعلام کرد که بارداری در هیچ سنی خطر ندارد ضمن اشاره به این موضوع که طبق تحقیقات آمریکایی‌ها نوزاد مادر زیر ۱۸ سال نوزاد طلایی است!
بحث جلوگیری از سقط جنین و راه‌های منطقی برای این کار، صحیح و قابل قبول است اما زمانی که افرادی دچار بارداری ناخواسته می‌شوند و توان و ظرفیت تامین منابع برای ادامه حیات فرزند خود را ندارند یا فرزندان متولد شده از پدران و مادران درگیر اعتیاد و کارتن‌خوابی کمی صورت مساله را تغییر می‌دهد. نمی‌توان این نکته را از ذهن دور کرد که راهکارهایی مثل عدم ارائه دارو و وسایل پیشگیری از بارداری نه تنها کمکی به فرزند‌آوری و افزایش جمعیت نمی‌کند که افراد را به راه‌های نامطمئن، خطرناک و غیر بهداشتی دیگری سوق می‌دهد و آمار نوزادانی را که در سطل‌های زباله رها شده‌اند، افزایش می‌دهد.
اما در خصوص اظهار نظر بعدی آقای فاروجی، کارشناسان و متخصصان زنان و زایمان که گفته بارداری در هیچ سنی خطرناک نیست، بارداری در سنین پایین خطر مرگ را برای مادران کم سن و سال در پی دارد؛ در واقع مشکلی که بارداری در سنین نوجوانی زنان را تهدید می‌کند همین افزایش مر‌گ‌ومیر مادران باردار است. بنابر اظهارات پزشکان متخصص، حاملگی در زنان نوجوان عوارض مختلفی برای مادر و جنین به همراه دارد؛ این عوارض که در نتیجه تکامل نیافتن دختر بروز می‌کند: قبل از زایمان، حین زایمان و پس از زایمان مشاهده می‌شود.

بحث اقتصادی نادیده گرفته شده
به صحبت‌های سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت بازمی‌گردیم و کارگروه نفس؛ نامی که برای گروه مقابله با سقط جنین انتخاب شده. جباری فاروجی، بحث اقتصادی را به عنوان یکی از عوامل سقط جنین نادیده گرفته و درباره اقدامات مقابله‌ای با سقط جنین جنایی و غیرقانونی در وزارت بهداشت گفته: سقط عمدی جنین دو سر طیف دارد یک سر آن موضوع فرهنگی است یعنی باور پدر و مادر و نگاه آن‌ها به فرزندآوری است و طیف دیگر آن عواملی است که درخصوص آن مداخله می‌کند که به آن معاونت یا مباشرت در سقط گفته می‌شود.

با پزشکان و افرادی که قتل نفس می‌کنند به شدت برخورد می‌کنیم
او از برنامه‌هایی که در این خصوص صورت گرفته صحبت کرده و اینکه «با پزشکان یا متخصصان زنان و ماما‌هایی که در این امر دخالت دارند به شدت برخورد می‌شود، چراکه این کار حکم قتل نفس را دارد و با همکاری خوبی که با قوه قضائیه در این خصوص صورت گرفته برای متخلفان براساس قانون پرونده پزشکی تشکیل می‌شود. همچنین پروانه پزشکی پزشک نیز ابطال می‌شود.» سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت توضیح داده است که «در بخش فرهنگی نیز مطالعات ما نشان داده است تلقی برخی نسبت به سقط جنین این است که تا زمانی که روح در جنین دمیده نشده باشد، سقط اشکالی ندارد در حالی که براساس فتوای مراجع، جنین چه یک هفته باشد و چه سه یا چهار ماه انسان محسوب می‌شود و سقط آن حکم قتل نفس را دارد و حرام شرعی و گناه کبیره است.» اما جباری به اقدامات فرهنگی هم که در این زمینه صورت گرفته اشاره کرده و خبر داده: گروه مردمی به نام نَفَس نیز در این زمینه تشکیل شده است که درخصوص پیشگیری از سقط فعالیت می‌کند.

آیا مشوق‌ها به فرزندآوری کمک کرده!
او در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش ۱۵درصدی موالید در فرزند سوم و چهارم آیا مشوق‌هایی که برای فرزندآوری از سوی دولت تعیین شده است به افزایش فرزندآوری کمک کرده است؟ پاسخ داده که «بله کمک کرده است، اما در آمار هنوز خود را نشان نداده است و از طرفی این مشوق‌ها نیز درست و کامل اجرایی نشده است. براساس قانون برای فرزند سوم به بعد امتیازاتی مانند مسکن و زمین قائل شده و البته تاثیر داشته است، اما باید ثبات داشته باشد تا مردم مطمئن باشند که این مشوق‌ها مقطعی نیست و ادامه‌دار است.
آیا فرزند مادر زیر 18 سال واقعا نوزاد طلایی است؟!
صابر جباری که در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما، حضور داشته، از بحث سقط جنین خارج شده و به موضوع فرزندآوری آن هم برای همه مادران حتی زیر 18 سال هم اشاره کرده گفته: کشور ما در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت قرار دارد و اگر این بحران را جدی نگیریم، دچار مشکل خواهیم شد. او در ادامه به برخی گزاره‌های اشتباه در موضوع جمعیت اشاره کرده و افزوده: بارداری در هیچ سنی خطر ندارد، تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی‌ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است!
ضمن اینکه «گفته شده که هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالگی باردار شود اما امروزه می‌گوییم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمامی کشورها سن ازدواج افزایش یافته و نباید محدودیت قائل شویم.»
جباری ادامه داده: گفته می‌شد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوییم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید مادر سرزنش شود.
جباری با بیان اینکه «گزاره دیگری می‌گفت تأخیر در بارداری مشکلی ندارد، در حالی که تأخیر در بارداری احتمال ناباروری اولیه را افزایش می‌دهد» زایمان طبیعی را زایمان برتر برای مادر و نوزاد دانسته و گفته: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرای این قانون به اولویت وزارت بهداشت بدل شد؛ چرا که از ۷۳ ماده آن ۴۳ مورد یعنی معادل ۶۰ درصد کل قانون، مستقیم و غیر مستقیم تکلیف وزارت بهداشت است و در این راستا وزارت بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت را تأسیس کرد.
جباری به نقش ماماها در اجرای سیاست‌های جمعیتی اشاره کرد و ادامه داد: ماماها وظایفی بر عهده دارند که اهم آن نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت و برخورد با تخلفات است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار