| کد مطلب: ۱۰۵۳۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

علی بیگدلی استاد دانشگاه

سوریه و نشست اتحادیه عرب

تا الان مسئولین درباره از سرگیری مناسبات با عربستان موفق عمل کرده‌اند و اقدام دو طرف برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود موثر است و شاید از آن مهم‌تر، ملاقات هیات عربستانی با مقامات حوثی است که نشان دهنده این است که مسئله جنگ یمن تقریبا حل شده و با قبول پرداخت تمام خسارت‌های این مدت توسط عربستان سعودی به کارمندهای حوثی مشکل را تقریبا حل کردند و امیدواریم که حل شود منتها الان مشکلی که هیچکدام از طرفین نسبت به آن اظهارنظر نکرده‌اند ولی برخی مقامات عربستانی به این موضوع اشاره کرده‌اند، مخصوصا با توجه به اینکه نشست آتی اتحادیه عرب در ریاض برگزار می‌شود، این مسئله خیلی مهم است.
دو موضوع برای این اجلاس خیلی اهمیت دارد که یکی ورود سوریه به این اجلاس است که چند شرط برایش گذاشته‌اند که یکی از این شرط‌ها که جزو شروط مهم است این که سوریه باید از حضور کشورهای خارجی بری شود و هیچکدام از کشورهای خارجی نباید در سوریه دخالت کنند.
ترکیه این موضوع را پذیرفته و قبلا هم پذیرفته بود که حاضر است خاک سوریه را ترک کند به دلیل اینکه فشارها اول روی ترکیه بود و ترکیه هم خودش برای نزدیک شدن بیشتر به عربستان سعوی و امارات متحده برای جلب و جذب سرمایه‌شان علاقه‌مند بود تا مشکل‌شان را با سوریه حل کنند. به هر حال سوریه یک کشور عرب است و دارد به دنیای عرب برمی‌گردد. در مورد ایران این مسئله خیلی مهم است.
با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های انسانی و تسلیحاتی و سیاسی که روی سوریه گذاشتیم حالا شرط اساسی ورود بشار اسد به اتحادیه عرب در ریاض را بدون ذکر نام ایران از اینکه تمام دولت‌های خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند، شرط گذاشته‌اند و جالب اینکه روسیه هم از این نظر پشتیبانی کرده است. بنابراین فشارعربستان سعودی یک مقدار برای ما سخت خواهد بود برای اینکه دسترسی ما به حزب‌ا... مشکل خواهد بود چون بعد از سوریه قطعا با مسئله لبنان روبه‌رو خواهیم بود و لبنان برای عربستان خیلی اهمیت دارد. الان نزدیک به یکسال است که لبنان رئیس‌جمهور ندارد به دلیل اختلافاتی که بین ما و عربستان وجود دارد، نیروهای هر دو طرف اجازه انتخابات ریاست جمهوری را صادر نکردند.
بنابراین نهایتا به این نتیجه می‌رسیم که شرط اساسی بعد از مسئله خاتمه جنگ یمن، خروج ایران از کشورهای عرب هم عراق و مخصوصا الان سوریه و لبنان است با توجه به هزینه‌هایی که در منطقه به دوش کشیدیم، حالا شاید این مساله برایمان مشکل باشد. حتی از دیدگاه افکار عمومی خودمان هم پاسخگویی سخت خواهد بود. هرچند این موارد قابل پیش بینی بوده و حتما دولت هم درباره‌اش فکر کرده است و رهبری هم طی سخنرانی سال نو از اینکه دست از حمایت گروه‌های مقاومت برنخواهیم داشت، سخن گفتند. با توجه به سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان و قول مساعد مبنی بر پاسخ به خواسته‌های عربستان، همان‌طور که سفر وزیر مجلس عراق به قاهره هم نشان می‌دهد، باید بپذیریم که سوریه و سایر کشورهای عربی دارند به دنیای عرب برمی‌گردند که منتهی‌الیه آرزوی این کشورهاست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار