| کد مطلب: ۱۰۵۷۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد

مجلات خاطره‌انگیز دوباره بازمی‌گردند

چهارشنبه دهم خرداد مراسم آیین بزرگداشت آغاز به کار مجدد مجلات همشهری که در سال‌های اخیر کاهش یافته بود، برگزار شد. 24، سرنخ، تندرستی، خردنامه و سرزمین من از جمله مجلاتی هستند که برمی‌گردند.

مجلات خاطره‌انگیز دوباره بازمی‌گردند

آرمان ملی آنلاین: چهارشنبه دهم خرداد مراسم آیین بزرگداشت آغاز به کار مجدد مجلات همشهری که در سال‌های اخیر کاهش یافته بود، برگزار شد. 24، سرنخ، تندرستی، خردنامه و سرزمین من از جمله مجلاتی هستند که برمی‌گردند.

آئین بزرگداشت آغاز به کار مجدد مجلات همشهری با حضور محمد مشاری، محمدرضا زائری، محسن مهدیان، دانیال معمار و محمد قوچانی چهارشنبه ۱۰ خرداد همزمان با روز میلاد امام رضا (ع) در سالن اجتماعات مؤسسه همشهری برگزار شد.

مشاری، مدیر سابق مجلات همشهری، در ابتدای این برنامه گفت: این کار دست مریزاد دارد. باید این میراث گران‌بها را قدر بنهیم. امیدوارم از این حرکت فرهنگی استقبال شایسته‌ای به عمل آید.

وی ادامه داد: متأسفانه از چند سال پیش تعداد مجلات مؤسسه همشهری از ۲۰ مجله به ۱۸ مجله تقلیل یافت. مجلات فرهنگی مؤسسه همشهری یک جریان فرهنگی، مؤثر و پرمحتوا و پرمخاطب بود که به دست جوانان جامعه شکل گرفت و در بستر دانایی و علم، پرورش یافت و مخاطب خودش را پیدا کرد. گرچه تلاطم‌های زیادی از سال ۱۳۹۶ مانند گرانی کاغذ تا کنون اتفاق افتاد اما در عین حال نفوذ و کارکرد فضای مجازی هم مزید بر علت شد که فرصت شایسته‌ای از جامعه مطبوعاتی گرفته شود. در مجموع باید بگویم که کاهش و تعطیل شدن مجلات همشهری شایسته یک محیط فرهنگی و مؤسسه همشهری نبود.

مشاری افزود: سابقه مجلات همشهری نشان می‌دهد که تأثیرش بر مسائل فرهنگی فراگیر بود. امروز این شمع کم فروغ است اما دوباره روشن شده و جای تقدیر دارد. به شخصه از آقای محسن مهدیان، مدیر عامل مؤسسه همشهری و دانیال معمار، سردبیر روزنامه تشکر دارم. امیدوارم حضور مؤثر در فضای دیجیتال و مجازی باعث شود این مسیر با همه مشکلاتش طی شود. از اینکه مجله‌ها همشهری دوباره روی دکه‌های می‌رخشند، خوشحالم.

سعید مروتی، سردبیر نشریه ۲۴ در ادامه این برنامه، گفت: مجله ۲۴ از انتهای دهه هشتاد، به سردبیری حسین معزی نیا منتشر شد و خیلی زود جایگاهش در نشریه‌های سینمایی تثبیت شد. طوری که خیلی زود کنار ماهنامه فیلم به یکی از نشریات جدی و شاخص سینمایی قرار گرفت. وقتی پس از چند سال، معززی نیا از سردبیری مجله کنار رفت، حامد شکیبا نیا سردبیر بعدی، هوشمندی به خرج داد و دست به ترکیب تیم برنده نزد. آنچه بر نشریات همشهری در سال‌های پس از ۹۶ رفت، دامن ۲۴ را هم گرفت. نشریه به صورت نامنظم و در مقطعی به شکلی غیر حرفه‌ای منتشر شد و بعد هم انتشارش متوقف شد. مرداد ماه سال گذشته بعد از برگزاری جلساتی با دانیال معمار، مسئولیت سردبیری دوره جدید ۲۴ را پذیرفتم.

وی ادامه داد: دور جدید ۲۴ با توجه به سیاست گذاری مؤسسه همشهری درباره نشریات به صورت کتاب مجله تک موضوعی منتشر می‌شود. با یاری دوستان و همکاران عزیزم در داخل مجموعه همشهری و چهره‌های شاخص عرصه سینمایی نویسی، مثل جواد طوسی، فریدون جیرانی و خسرو دهقان، ۲۴ از پاییز سال گذشته به صورت منظم منتشر شده است. کتاب مجله‌ای که با موضوع روز سر و کار دارد ولی برای مصرف روز منتشر نمی‌شود و ما امیدواریم جایی در کتابخانه های علاقمندان سینما باز کرده باشد.

جواد عزیزی، سردبیر سرنخ هم گفت: برای انتشار سرنخ تحقیقات زیادی کردیم و مجله‌های مختلف خارجی را تهیه کردیم و خواندیم. سرنخ تنها مجله حوادث و شگفتی‌ها در ایران است که امیدوارم در شهرستان هم مخاطب خودش را پیدا کند. به طور مثال در شماره اخیر در سرنخ به این موضوع پرداخته‌ایم که نقش نمای ساختمان‌ها چه تأثیری بر افزایش جرم می‌گذارد که به خودی خود جای بحث دارد.

امیر محمد یعقوب‌پور، سردبیر تماشاگر نیز گفت: بازگشت تماشاگر از جام جهانی شروع شد. طرحی را با دانیال معمار مطرح کردیم و کار سنگینی هم بود اما سراسر بازخوردش مثبت بود.

مهدی ملک پور، سردبیر همشهری آیه ادامه داد: مجله آیه از یک مجله مذهبی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی تغییر یافت و چند دوره بین سردبیران مختلف، دست به دست شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری هم در پایان این برنامه گفت: اینکه نشریات همشهری در سالروز تولد حضرت ثامن الحجج رونمایی می‌شود، به فال نیک می‌گیرم. دوستانمان در مؤسسه همشهری آن را احیا کردند. اما از سوی دیگر باید گفت که متأسفانه برخی مدیریت رسانه را به دست می‌گیرند و کار این رسانه‌ها به تعطیلی می‌کشد. البته در این عرصه کسانی مانند فریدون صدیقی، یونس شکرخواه و استاد سیدفرید قاسمی باید نظر بدهند. فقط این مهم را اشاره کنم که اگر ضوابط قانونی و عملی وجود داشت هیچ‌گاه این نشریات تعطیل نمی‌شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار