| کد مطلب: ۱۰۶۳۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد

عربستان میزبان کنفرانس صلح اوکراین

میانجیگری صلح بین اوکراین و روسیه؛ نقشی که ایران می‌توانست بازی کند

همه چیز از لقب دادن گاو شیرده به عربستان سعودی آغاز شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در بحبوحه وضعیت متشنج خاورمیانه قراردادی به ارزش میلیاردها دلار با ریاض انعقاد کرد که در آن زمان تحلیلگران حوزه انرژی اعلام کردند با امضای این قرارداد و در صورت اجرای مفاد آن عربستان به قطب انرژی و پتروشیمی منطقه و حتی جهان تبدل خواهد شد و می‌تواند بازارهای ایران را یکی پس از دیگری با وجود تحریم‌های آمریکایی مصادره کند، ترامپ در برابر بستن این قرارداد با عربستان در زیر تیغ رسانه‌ها قرار گرفت که چرا با یک کشور غیر دموکراتیک در این حد قراردادهای اقتصادی بسته است!

میانجیگری صلح بین اوکراین و روسیه؛ نقشی که ایران می‌توانست بازی کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین از سوی دیگر عربستان در جنگ با یمن نتوانسته نیروهای  حوثی حتی برای چند روز زمین‌گیر کند. شرایط برای عربستان با برخورد چند موشک به مخازن سوخت آرامکو آنقدر پیچیده شد که عربستان جنگ در یمن را برای خود زمین سوخته دید . عربستان برخاسته از تحقیر ترامپ و شکست خوردن در نبرد با حوثی‌های یمن به یک باره نگاهش را از غرب که پاتریوت‌هایش در برابر پهپادهای انصار‌الله کارایی نداشت؛ به سمت شرق و دقیقا کشوری چرخاند که در اوکراین تنها در برابر اروپا و آمریکا ایستاده بود. عربستان در هماهنگی با روسیه پاسخ تحقیرهای ترامپ را با ضربه به پیکره اقتصاد آسیب دیده اروپا از جنگ اوکراین داد و با همراهی با پوتین اقدام به کاهش سطح تولید نفت کرد و اجازه نداد قیمت نفت و خصوصا بنزین در اروپا پایین ‌آید. این اقدام اولین حرکتی بود که عربستان انجام داد. 

ضربه نهایی به آمریکا

 عربستان که از مدت‌ها قبل با تهران نشست‌های امنیتی مختلفی برگزار کرده و در آستانه توافق با ایران در مسائل امنیتی منطقه بود یکباره شرایطی را برای خود فراهم کرد که در حال امضای قراردادهای استراتژیک با چین دیده شد. این اقدام عربستان برای غربی‌ها که پیش از این عربستان را در زمین پوتین در حال بازی سازی می‌دیدند، یک شوک تلقی می‌شد. البته در اینجا روابط استراتژیک عربستان با چین و شرکت در جلسه شورای همکاری خلیج فارس برای ایران خوش نیامد و در نهایت چین به میانجی ایران و عربستان تبدیل شد و روابط ایران و عربستان بهبود یافت. تمام این موارد یک ضربه نهایی به غرب و خصوصا آمریکا بود. 

 عربستان میداندار صلح

 در ماجرای اوکراین چندین کشور از جمله ایران تلاش کرده‌اند که بین روسیه و اوکراین به میانجیگری بپردازند. ایران نیز در ابتدای جنگ تلاش‌هایی در این زمینه کرد و از ظرفیت لازم برای برقراری صلح بین اوکراین و روسیه نیز برخوردار بود اما بعدها که مساله پهپادها به میان آمد تهران تلاش کرد اتهاماتی که در این زمینه بر سر پهپادهای تهاجمی به ایران زده‌اند را خنثی سازی کند. از این منظر چون اوکراین تلاش کرد که ایران را حامی روسیه نشان دهد دیگر دست باز تهران برای برقراری کنفرانس صلح بین دو کشور درگیر جنگ باز نبود هرچند مقامات تهران همواره اعلام کردند که در نبرد روسیه و اوکراین عملا بی‌طرفند و هیچ گونه دخالتی در این جنگ ندارند و از ایجاد صلح و ثبات بین اوکراین و روسیه حمایت می‌کنند. 

عربستان به دنبال چیست؟

بر این اساس قرار است عربستان در اوایل ماه آینده میزبان مذاکرات صلح شامل کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای در حال توسعه کلیدی از جمله هند و برزیل باشد، در حالی که اروپا و واشنگتن تلاش‌ها را برای افزایش حمایت بین‌المللی از خواسته‌های اوکراین برای صلح تشدید کرده‌اند. به نوشته وال استریت ژورنال، به گفته دیپلمات‌های درگیر، این نشست در روزهای 5 و 6 اوت تشکیل خواهد شد و مقامات ارشد 30 کشور جهان را به جده خواهد آورد.. اوکراین و مقامات غربی امیدوارند که این تلاش‌ها بتواند در نشست صلح در اواخر سال جاری به نتیجه برسد. این کشور تبادل اسرای جنگی را تسهیل کرده است و در نشست سران کشورهای عربی در ماه مه میزبان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بوده است. دیپلمات‌های غربی گفتند که عربستان سعودی تا حدی به این امید به عنوان میزبان دور دوم مذاکرات انتخاب شد که چین را - که روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده است- به شرکت در آن متقاعد کند. 

فرصتی برای تهران

وال استریت ژورنال خبر داده است که روسیه در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد در اینجاست که ایران می‌تواند نقشی جدی برای خود در صلح بین اوکراین و روسیه ایفا کند. چرا که اولا به روس‌ها نزدیک است و در ثانی امروز بقای عربستان در تخاصم نیست که اقدامات عربستان در ایجاد صلح در اوکراین را به نفع خود نداند. تهران می‌تواند با رایزنی با روسیه و عربستان به یک محور اصلی بین دو طرف درگیر جنگ تبدیل شود. نقشی که اگر تحریم‌های آمریکا نبود شاید بهتر ایفا می‌شد اما اکنون فرصت برای ایران فراهم است و تهران می‌تواند اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهد.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار