| کد مطلب: ۱۰۶۰۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد

یکی از نزدیکان رئیس جمهور اسبق:

احمدی‌نژاد با گشت ارشاد مخالف نبود؛ حتی به آن بودجه می‌داد

حجاب یکی از موضوعاتی است که رعایت آن در کشور الزامی است و در طی سال‌های گذشته ساز و کارهای مختلفی برای ترغیب به حفظ حجاب و برخورد با بدحجابی تعیین و اجرا شده بود ازجمله گشت ارشاد اما در سال 1401 اتفاقاتی رخ داد که این گشت‌ها هم به کار خود پایان دادند. موضوع نحوه تبلیغ حجاب و مواجهه با بدحجابی در بسیاری از دستگاه‌های کشور مطرح شد، مانند مجلس. به گفته قالیباف 32 دستگاه در موضوع حجاب حضور دارند. روز گذشته باقر قالیباف، رئیس مجلس به لایحه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: در این لایحه، تمام تلاش مجلس تصویب قانونی دقیق و قابل‌ اجراست تا جلوی هنجارشکنی‌ها را در این زمینه بگیریم.

احمدی‌نژاد با گشت ارشاد مخالف نبود؛ حتی به آن بودجه می‌داد

به گزارش آرمان ملی آنلاین رئیس مجلس با بیان اینکه در مسأله حجاب، از ابعاد مختلف مانند بُعد شرعی، قانونی، اجتماعی و فلسفی وظیفه داریم، اظهار کرد: معتقدم جنبۀ هویتی حجاب مهم‌تر از چهار بُعد دیگر آن است. جنس این کار نیز ایجابی است. قالیباف از کم‌کاری 32 دستگاه متولی در زمینه حجاب، با وجود دریافت بودجه و اعتبارات، خبر داد و عنوان کرد: در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص شد ۳۲ دستگاه که اعتبار می‌گیرند تا در حوزه حجاب کار کنند، کوتاهی کرده‌اند. 

نهادهای متولی حجاب چه می‌کنند؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن ماه سال ۱۳۷۶، اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را در ۱۶ بند تدوین کرد پس از آن در مردادماه سال ۸۴ نیز راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف در چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف از سوی این شورا به تصویب رسید و در راستای آن ۲۶ دستگاه اجرایی به‌عنوان متولی امر عفاف و حجاب در کشور معرفی شدند تا برای نهادینه‌سازی مساله تاریخی، عرفی، شرعی و قانونی حجاب نقش‌آفرین باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری، وزارت بهداشت، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قوه قضائیه، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج و وزارت راه و ترابری، 26 دستگاهی هستند که از سال 84 تاکنون موظف شده‌اند تا وظایفی را شورای فرهنگ عمومیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آنها تعیین کرده است، اجرا کنند.

اکنون قالیباف از 32 دستگاه نام برده است و مشخص نیست 6 نهاد اضافه شده چه نهادهایی هستند. او از عملکرد این نهادها هم انتقاد می‌کند که به میزان بودجه دریافتی عملکرد نداشته‌اند. پیش از قالیباف هم انتقاداتی درباره نهادهای متولی حجاب انتقاداتی مطرح شده است حتی فاطمه امیراحمدی، مسئول مرکز تحقیقات حقوق زنان و خانواده سُلاله گفته بود: «باید با نهادها و سازمان‌هایی که به وظیفه قانونی خود به درستی عمل نمی‌کنند، برخورد‌های لازم صورت بگیرد.» اردیبهشت سال گذشته روزنامه جوان هم نوشت: ‌«طبق قانون و مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ۲۶ دستگاه وظیفه دارند در حوزه تبیین و درونی‌سازی موضوع حجاب و عفاف کار کنند.»

در همان مقطع حسین مطیع، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه در موضوع حجاب مشکل قانون نداریم اما بحث این است که ۲۶ نهاد متکفل امر حجاب هستند و آن‌ها مشکلات را به یکدیگر پاس می‌دهند و دوری باطل شکل می‌گیرد، بیان داشت: «همچنین شاهدیم در برخی نهادها اعتقادی به عمل در خصوص حجاب وجود ندارد و اگر مدیران ارشد این اعتقاد را دارند، مدیران میانی، کارشناسان و کارمندان اعتقادی ندارند و به همین دلیل کار اجرا نمی‌شود.»

از گفتار تا کردار

توصیه به حجاب برخی اوقات حواشی جالبی دارد به‌عنوان نمونه محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری‌اش برای کسب محبوبیت اینگونه عنوان می‌کرد که 2 تار موی دختران مشکل کشور نیست اما ظاهر در پشت پرده به نحو دیگری عمل می‌شد. مشاور فرهنگی دولت احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که گشت ارشاد در زمان تصدی شما در جایگاه رئیس شورای فرهنگی به بهانه کار فرهنگی شکل گرفت، اما نتیجه آن با هدف‌گذاری شما فاصله داشت، گفت: متولی گشت ارشاد ما نبودیم و ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود. البته احمدی‌نژاد هم با آن مخالفتی نداشت و حتی بودجه هم داد، اما قرار بود کار فرهنگی انجام شود نه برخورد فیزیکی.

حجت‌الاسلام عباس امیری‌فر ادامه داد: «قرار بود که برای کسانی‌که اقبالی به حجاب دارند مشوق‌هایی در نظر گرفته و برنامه‌هایی هم برای تشویق زنان به حجاب تدوین و اجرا شود، اما همه این‌ها در قالب کار‌های فرهنگی ترسیم شده بود و اصلا قرار نبود تنبیه و خشونت دخیل باشد.» احمدی‌نژاد پس از پایان ریاست جمهوری‌اش ضلع سوم دیدگاه‌های خود را نمایان کرد، یعنی با سفر به کشورهای خارجی در کنار زنان و دختران بی‌حجاب عکس می‌گرفت و توجهی به جایگاه قبلی خودش در پاستور نداشت.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار