| کد مطلب: ۱۰۵۹۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد

شفافیت و عذرخواهی از مردم؛ راهکار جهانگیری برای برون رفت از مشکلات امروز جامعه

نگاهی به شرایط جامعه و نوع رویکرد مردم به حوزه‌های مختلف به‌ویژه وضعیت اقتصادی و معیشتی به وضوح نشان می‌دهد که مردم از شرایط فعلی خود رضایت ندارند و این نارضایتی را نیز به انحای مختلف بروز داده‌اند.گاه با کاهش مشارکت در انتخابات و گاه نیز با اعتراضات میدانی که جملگی بیانگر عملکرد ناموفق دولت‌ها و سایر مجموعه‌های مرتبط با امورات مردم بوده است. این در حالی است که اگر با نگاهی آسیب‌شناسانه به اعتراضات سال‌های گذشته بنگریم خواهیم دید که کسر قابل‌توجهی از این نوع اعلام نارضایتی به جهت عملکردهای نامطلوب مسئولان امر بوده که موجبات مشکلات اقتصادی برای جامعه را فراهم آورده است.

شفافیت و عذرخواهی از مردم؛ راهکار جهانگیری برای برون رفت از مشکلات امروز جامعه

به گزارش آرمان ملی آنلاین حال اینکه دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن وعده‌های بسیاری از حل مشکلات اقتصادی گرفته تا مقابله با گرانی‌ها و ... به جامعه داده است اما آنچه در واقعیت امر به وضوح می‌توان دید اینکه با وجود همه وعده‌ها نه تنها تفاوتی در زندگی مردم ایجاد نشده بلکه شرایط به مراتب سخت‌‎تر شده است. از طرفی اگر در نگاه کلان  و از زاویه بیرونی به اتفاقات جامعه نگریسته شود این نتیجه به‌دست می‌آید که حل مشکلات کشور جز با همدلی و استفاده از همه نیروهای کشور فارغ از گرایش و رویکرد سیاسی ممکن نیست.

مهم‌تر اینکه در پایان سالجاری نیز انتخابات مجلس دوازدهم را پیش‌رو داریم و به قرائت بسیاری از تحلیلگران اگر روند امور به همین منوال پیش برود در پایان سال نیز شاهد انتخابات  حداکثری نخواهیم بود. مساله این است که امروز جامعه دیگر نسبت آنچه از زبان برخی مسئولان گفته می‌شود اعتماد چندانی ندارد و عدم تحقق وعده‌ها طی سال‌های اخیر باعث شده تا این  این  روند شکل بگیرد. اما بسیاری بر این باورند که اگر در همین شرایط نیز مسئولان برخوردی صادقانه‌تر با مردم داشته باشند و در جایی‌که نتوانسته‌اند به وعده‌های داده شده عمل کنند یا شرایط را بهبود ببخشند شفاف به مردم بگویند این اعتماد و سرمایه اجتماعی کم کم  ترمیم  و شاید در سال انتخابات بتوان به مشارکت حداکثری امیدوار‌تر بود.

حل مسائل اقتصادی دیگر اقتصادی نیست

معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: من فکر می‌کنم ما نتوانستیم شرایط را خوب در کشور طراحی کنیم و به همین دلیل هم برون‌داد اقتصادی کشور، زندگی مردم را راضی نکرد و امروز آن‌چیزی که مردم ایران را آزار می‌دهد، شرایط اقتصادی است. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه بعد از برداشتن ارز ۴۲۰۰ به آقای رئیسی نامه زدم و راهکارهای اجرای موفق این سیاست را پیشنهاد کردم. گفتم آقای رئیسی آن چیزی که مهم است، این سفره است؛ اگر شما بتوانید با برداشتن این سفره، از آن محافظت کنید خوب است. یک کاری کنید که این آذوقه مردم در یک دوره چند ماهه ثابت بماند. راه حل عبور از مشکلات هم توجه به مسائل اقتصادی است. اگر حکومت الان بخواهد به‌دنبال این باشد که اولویت اصلی چیست؟ مسائل اقتصادی است. من باز هم تأکید می‌کنم که حل مسائل اقتصادی، امروز دیگر اقتصادی نیست. البته ما در دوره خودمان هم این را می‌گفتیم که حل مسائل اقتصادی، سیاسی است و یک عده فکر می‌کردند به این معناست که می‌خواهیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم.

وی افزود:  وقتی می‌توانید مذاکره کنید که پشتیبان شما یک ملت یکپارچه باشد و یک حمایت داخلی قدرتمندی باشد. جهانگیری در خصوص حوادث اخیر اظهار کرد: من فکر می‌کنم که ما وارد یک چالش بد شده‌ایم. واقعا هر ایرانی، حتی اگر دلسوز نظام جمهوری اسلامی نباشد و برای ایران دلسوز باشد، باید الان نسبت به این مسائل حساس باشد. به نظر من ایران در خطر  بود و این اتفاقات داشت به نقطه‌ای می‌رسید که می‌توانست ایران را در خطر قرار دهد. نیروهای علاقه‌مند به ایران و نظام و وفادار به آرمان‌های امام باید الان از خودشان، اعتبار و آبروی خود مایه بگذارند که این مسائل حل شود و باید هم حل شود. 

باید خودمان از مردم عذرخواهی کنیم

وزیر صنایع دولت اصلاحات در خصوص کم‌کاری بعضی مدیران اظهار کرد: من برداشتم این است که کسانی با علم، یکسری مسائل را حل نمی‌کنند. این مدیر ارشد اجرایی کشور در دولت پیشین ابراز داشت: باید یک انسجام و یکپارچگی کامل در کشور به وجود بیاید؛ باید گفت وگو کرد؛ چون مسائل زیادی است که روی آن تفاهم داریم. هیچ ایرانی نیست که با هر قوم و مذهب و گرایشی، نسبت به ایران حساسیت نداشته باشد. همه توافق کنیم برای اینکه ایران در خطر نباشد، کارهایی که نباید انجام دهیم را انجام ندهیم و کارهایی که باید انجام دهیم را انجام دهیم. این که دیگر شدنی است.

وی با اشاره به مشی حاج قاسم در کمک به حل مسائل بیان داشت: حاج قاسم می‌فهمید که برای حل مسائل این کشور باید همه پای کار باشند. مثلا خاتمی یک ظرفیت دارد و باید از آن استفاده شود.  معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم خاطرنشان کرد: عذرخواهی که بد نیست. ما باید خودمان از مردم عذرخواهی کنیم. این مردم در مضیقه هستند به‌خاطر سیاست‌های ما. بگوییم مردم! این سیاست‌ها به‌خاطر مصلحت شما و براساس فهم ما بوده است ولی ما قبول داریم که شما به زحمت افتادید و از آنها عذرخواهی می‌کنیم و آن را درست می‌کنیم. با مردم باید صادقانه حرف زد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار