| کد مطلب: ۱۰۵۶۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد

تحرکات رئیس مجلس در درون و بیرون از جبهه اصولگرایی

خیز قالیباف برای ریاست جمهوری/ دولت رئیسی 4 ساله می‌شود؟

در ماجرای موسوم به فیدلیتی‌گیت که در آن بر طبق ادعای برخی نمایندگان مجلس، ۱۴۷ حواله خودرو از طریق یک شرکت کاغذی به‌نام رادین مبین غرب به‌نام نمایندگان مجلس یا منسوبین آنها منتقل شد، اختلاف قوه مجریه و مقننه بیش از گذشته عیان گشت.

خیز قالیباف برای ریاست جمهوری/ دولت رئیسی 4 ساله می‌شود؟

آرمان ملی آنلاین: بسیاری استیضاح فاطمی امین را نه به‌خاطر عملکرد او، بلکه تلاشی توصیف کردند تا زمینه را بیش از پیش برای ۴ ساله شدن دولت فراهم کند. البته به شکل جالب توجهی بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس دریافت حواله را تکذیب کرده‌اند. حمله روزنامه ایران به مجلس و تایید ضمنی دریافت حواله خودرو توسط نمایندگان از سوی بازرسی نهاد ریاست جمهوری، بر دامنه تنش‌ها افزود.

هر چند پس از آنکه برخی نمایندگان مدعی شدند که بازرسی ریاست جمهوری خود نیز حواله خودرو دریافت کرده، وی از موضوع خود عقب‌نشینی کرد. پیش از این نیز دولت و مجلس در موارد متعددی مانند قانون آمران به معروف، وزارت بازرگانی، مولدسازی، برکناری وزیر کار و ده‌ها مساله دیگر دچار اختلاف شدند. چند ماه قبل خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس نوشت: برخی رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های وابسته یا نزدیک به دولت از ابتدای بررسی بودجه تلاش دارند با ارائه تصویر غلط از تصمیمات مجلس در بودجه این‌گونه القا کنند که تغییرات مجلس باعث افزایش سقف بودجه و تورم‌زایی بودجه است. روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا نیز به این حملات در موارد مختلف پاسخ داده‌اند.

با وجود اختلاف دو قوا، اما هم وزرای مختلف در کابینه و هم بخش‌های از نمایندگان اتحاد‌ها و ائتلاف‌های مختلفی با یکدیگر دارند و به‌نظر می‌رسد این اختلاف‌ها بیش از آنکه به دو قوه مرتبط باشد، اختلاف‌نظر دو لیدر سیاسی اصولگرایان یعنی محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی باشد. با آشکار شدن هر چه بیشتر ناکارآمدی اقتصادی دولت و شکستن رکورد‌های مختلف از جمله رکورد بیش‌ترین افزایش نرخ دلار در ۱۸ ماه اول دولت، رکورد افزایش نرخ مسکن، رکورد بیش‌ترین تورم زمان صلح، رکورد بیش‌ترین ریزش شاخص بورس، ... هر روز بر تعداد مخالفان اصولگرای دولت افزوده می‌شود. حتی ائمه جمعه نیز در تریبون‌های نماز جمعه و صداوسیما به دولت طعنه می‌زنند و مسئولان را مورد انتقاد قرار می‌دهند. با این همه دو رئیس قوای مقننه و مجریه تلاش دارند تا جهت جلب رضایت اختلافات خود را کوچک جلوه دهند و بر اتحاد هرچند ظاهری خود تاکید نمایند. علنی شدن اختلافات می‌تواند هر چه بیشتر ایده یکدست شدن قوا را زیر سوال ببرد.

رقابت قالیباف با اصلاح‌طلبان 

محمدباقر قالیباف همواره خود را در قامت یک رهبر سیاسی- اقتصادی دیده و رویای او برای رسیدن به پاستور در ساحت سیاسی کشور یک مساله پنهان و راز چندان نهانی محسوب نمی‌شود. گعده قالیباف با لاریجانی و ناطق نوری نیز از سوی برخی تحلیلگران به‌عنوان تلاشی از سوی وی جهت جذب طیف‌های میانه‌رو‌تر اصولگرا تعبیر شد. هرچند محمدرضا باهنر این دیدار را یک نشست معمولی تعبیر کرد.

در روز‌های اخیر رئیس مجلس شکایت خود در رابطه با اظهارات اسحاق جهانگیری در مناظرات انتخاباتی سال ۱۳۹۶ را مطرح کرده است. اسحاق جهانگیری از جمله چهره‌هایی است که در صورت نامزدی در انتخابات شانس تایید صلاحیت دارد و این چالش نیز در این راستا قابل بررسی است. با وجود سرعت گرفتن تحرکات انتخاباتی، به نظر نمی‌رسد در فضای عمومی جامعه، چندان خوش‌بینی به خروجی صندوق‌های رای وجود داشته باشد.. با وجود آنکه گفته می‌شود ممکن است برای حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای در تایید صلاحیت‌ها مقداری انعطاف نشان داده شود، اما با توجه به سوابق و فضای ملتهب اجتماعی معلوم نیست که چنین اقداماتی حتی اگر واقعا انجام گیرد، تا چه حد می‌تواند مثمرثمر باشد.

با این همه تنها گزینه‌ای که تقریبا قاطبه چهره‌های سیاسی و صاحبنظران روی آن اتفاق نظر دارند، عملکرد دولت است، مساله‌ای که می‌تواند زمینه را برای ۴ ساله شدن دولت به شکل جدی مهیا سازد. در این صورت حضور قالیباف در انتخابات و رقابت طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان با او گزینه‌ای محتمل به نظر می‌رسد. به ویژه آنکه انتخابات مجلس و خبرگان رهبری نیز در پیش است و احتمالا فرایند تایید صلاحیت‌ها در این دو انتخابات کمک خواهد کرد که تصمیم نهایی نظام در مورد انتخابات ریاست جمهوری آتی شفاف‌تر شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار