| کد مطلب: ۱۰۵۶۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد

سرگردانی لایحه حجاب در گرد و غبار مخالفان/ دولت و قوه قضائیه راضی؛ مجلس ناراضی

ظاهرا قرار نیست پرونده حجاب بسته شود. دیدگاه‌ها متفاوت و گاهی متناقض است. دلواپسان خواهان مجازات‌های شدید و میانه‌روها مجازات متناسب با بدحجابی را موثر می‌دانند. از یک سو عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: «لایحه عفاف و حجاب در دستور کار بوده و افراد بسیاری بر روی آن کار می‌کنند ولی متأسفانه برخی از افراد حزب‌اللهی با مواضع خود در زمین دشمن بازی می‌کنند. طبق قانون موجود فردی که کشف حجاب کرده است مجرم بوده و ضابط قضائی باید آن را دستگیر کند و دادگاه تشکیل و خانم مکشفه برای خود وکیل بگیرد و در نهایت بر اساس قانون جریمه شود که با توجه به شمار مجرمان اجرای آن امکان‌پذیر نیست.»

سرگردانی لایحه حجاب در گرد و غبار مخالفان/ دولت و قوه قضائیه راضی؛ مجلس ناراضی

آرمان ملی آنلاین:  از سوی دیگر برخی دیگر رفتارهای تند را سبب عدم بهبود شرایط می‌دانند. برخی هم هستند که حتی وقتی قوه قضائیه لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب ارائه می‌دهد با آن مخالفت می‌کنند مانند آیت‌ا... علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی که روز گدشته اظهارداشت: «در روزهای اخیر، مجلس درحال بررسی لایحه حجاب و عفاف است. آیا این لایحه حجاب است یا لایحه صیانت از بی‌حجابی؟ امروز همه دین، موقعیت و ارزش اجتماعی ما به حجاب گره خورده است، مجلس محترم با آگاهی از این موضوع، لایحه‎ای تصویب نکند که افراد همان‎طور که اگر کمربند ایمنی نبندند، جریمه مالی می‎شوند، به همین ترتیب اگر هم شعائر دین را زیر پا بگذارند و ارزش‎ های اخلاقی جامعه را فدای امیال نفسانی کنند، فقط تعزیر مالی نامتناسب در انتظارشان باشد.»

 

دولت و قوه قضائیه موافق بودند

بر اساس لایحه حجاب در مرتبه اول و از طرق مقتضی و با استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند نظیر ارسال پیامک به بدحجابان تذکر می‌دهند. در صورت تکرار در مرتبه دوم مرتکب معادل یک ششم حداکثر جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه سوم معادل یک سوم حداکثر جزای نقدی درجه، هشت توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در این قانون جهت اختصار فراجا نامیده می‌شود از طرق فوق‌الذکر جریمه خواهد شد. در صورتی‌که عمل فوق برای مرتبه چهارم و بیشتر تکرار شود علاوه بر اعمال جریمه‌ای معادل یک دوم جزای نقدی درجه هشت مرتکب به مرجع قضائی معرفی و به جزای نقدی درجه هفت محکوم خواهد شد.

ب- در صورت برهنگی بخشی از بدن و یا پوشیدن لباس‌های نازک بدن‌نما و یا چسبان در ملاعام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی مرتکب مطابق ترتیبات مقرر در بند (الف)، در مرتبه اول مشمول جریم‌های معادل حداکثر جزای نقدی درجه هفت خواهد شد. در صورت تکرار علاوه بر جریمه، فوق مرتکب به مرجع قضائی معرفی و به حداکثر جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش محکوم خواهد شد. ج- اشخاصی که در ملأعام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی اقدام به برهنگی کامل بدن نمایند یا با پوششی ظاهر شوند که عرفا برهنگی کامل محسوب می‌شود به حداکثر حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش محکوم می‌شوند. پس از آن، وزیر دادگستری با اشاره به روند طی شده برای لایحه پیشنهادی قوه قضائیه در موضوع عفاف و حجاب گفت: لایحه دو فوریتی پیشنهادی قوه قضائیه با موضوع «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» پس از انجام تغییراتی از سوی دولت، به تصویب هیأت دولت رسید.

 دولت کم آورد؟

پس از انتقاداتی که به این لایحه شد، دولت سعی کرد تا نقش خودش را کمرنگ کند و کمتر در معرض انتقادات قرار گیرد چنانکه سخنگوی دولت تصریح کرد: ضابط قضائی و مرجع قضائی در اختیار دولت نیست و باید بدانیم که دولت بخشی از وظایف در حوزه حجاب را دارد. نگاه دولت در زمینه حجاب و عفاف روشن است و بارها توسط رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت بر لزوم اجرای این امر قانونی و شرعی و اجتماعی تاکید شده است.

علی بهادری جهرمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مسیر را در مورد حجاب روشن کردند و فرمودند که این وضعیت باید با برنامه اصلاح شود و بدون برنامه نباید اقدامی صورت گیرد. لایحه اخیری که در این حوزه مطرح شده است، لایحه قضائی است که توسط قوه قضائیه برای ارسال به مجلس تقدیم دولت شده است. متن این لایحه در دولت اصلاحاتی داشته و متنی که در فضای مجازی از این لایحه منتشر شده نادرست است و متن منتشره، متن نهایی لایحه قوه قضائیه که دولت با تغییراتی آن را مصوب کرده، نیست. بهادری جهرمی تاکید کرد: اگر امروز از وضعیت حجاب راضی نیستیم باید فرآیندهایی که تا امروز پیش گرفتیم را اصلاح کنیم. البته نوع این اصلاح محل بحث است که باید جامعه نخبگانی نیز نظرات خود را در این خصوص بیان کنند و باید در کمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی در مورد محتوای این اصلاح بحث و هم‌فکری کنیم.

مجلس مخالف چه تصمیمی می‌گیرد؟

اما اکنون قوه سوم یعنی مجلس است که قائل به تصویب این لایحه نیست. از خارج بهارستان هم فشارهایی بر نمایندگان برای عدم تصویب این لایحه وجود دارد. به باور مخالفان این لایحه از جمله کیهان، نه تنها بازدارنده نیست، بلکه «بی‌حجابی» را «تسهیل» هم کرده است. اکنون باید منتظر تصمیم کمیسیون فرهنگی مجلس، به‌عنوان اصلی‌ترین کمیسیون بررسی کننده این لایحه ماند تا مشخص شود با ایجاد چه تغییراتی آن را به صحن علنی مجلس می‌فرستد.

5 خرداد نادری، عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت که «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب از دولت به مجلس واصل شده است و بررسی تقاضای دو فوریت آن در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد.» مخالفت مجلسیان با قوه قضائیه علنی شده به نحوی که نقدعلی یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به اینکه آیا کلیات این لایحه در کمیسیون فرهنگی تصویب می‌شود، بیان داشت: «خیلی قاطعانه نمی‌توانم بگویم چراکه ممکن است کمیسیون اصلاحات لازم را انجام دهد و به صحن اعلام کند. چون کمیسیون دستش برای اصلاح باز است نیاز به رد ندارد، اصلاحات را انجام می‌دهد. در شرایط فعلی مجلس لایحه حجاب را قبول ندارد، لایحه را اصلاح و مجازات‌ها را بازدارنده می‌کنیم.»

ستاد امر به معروف حرکت موازی می‌کند؟

روز پنجشنبه برخی سایت‌ها نوشتند «ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور» یکی از منتقدان لایحه عفاف و حجاب جدید است. آنها احتمالا به واسطه جایگاه نهادی که دارند، لایحه ارسالی به مجلس دسترسی داشته و از همین بابت قصد دارند متنی پیشنهادی، موازی با لایحه قوه و دولت، به مجلس ارسال کنند. از سوی دیگر عبدالمجید خرقانی، فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت: «خبر رسیده که آقای هاشمی گلپایگانی به‌دلیل اعتراض به لایحه حجاب قوه قضائیه در حال استعفاء است آقایون چرا در متن لایحه‌ها شفاف‌سازی ندارید تا تفاسیر از متن قوانین باعث دردسر نشه؟ لایحه هم که وظیفه داشت بی‌حجابی رو حرام سیاسی، بدونه بسیاری از کارشناسان انقلابی نگران هستند.»

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار