| کد مطلب: ۱۰۵۶۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

سالی که نکوست از بهارش پیداست

برنامه پنجساله هفتم با حدود یک‌و‌نیم تا دو سال تاخیر ارائه شد که دارای اشکالاتی نیز است. اولین ایراد اینکه پیش‌بینی شده در قانون پنجساله هفتم، رشد اقتصادی باید به 8 درصد برسد. مشخص است و سالی که نکوست از بهارش پیداست. این امر در صورتی که سرمایه‌گذاری رخ دهد، محقق می‌شود. سرمایه‌گذار داخلی و سرمایه‌گذار خارجی و به‌ویژه سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

محمدرضا خباز/ نماینده ادوار مجلس 

آرمان ملی آنلاین: دولت هم باید روی به روز رسانی تولید نفت و گاز و درنهایت انرژی سرمایه 300، 400 میلیارد دلاری هزینه کند. مشخص است که دولت چنین پولی ندارد. کمااینکه در یکی از استان‌های شمالی آقای استاندار نقل می‌کند که ما چون حقوق کارمندان جهاد کشاورزی و پاداش پایان خدمت‌شان را نداشتیم، ساختمان اداره جهاد کشاورزی را به جامعه الصادق که همان حوزه علمیه‌ای است که طلبه‌های خارجی را تربیت می‌کند، فروختیم و پول آن را به مصرف هزینه‌های حقوق و مزایای و پاداش پایان خدمت رساندیم!

وقتی که درآمد نیست، چگونه می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند که به وسیله سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی اتفاق بیفتد؟ بنابراین اگر در بر همین پاشنه بچرخد رشد اقتصادی نه 8 درصد که یک چهارم آن هم محقق نخواهد شد. موضوع دوم در رابطه با مهار تورم است. یا مسئولان نمی‌دانند یا تجاهل می‌کنند. اگر می‌دانند که چه بهتر. دولت در دو سال گذشته یعنی نیمه دوم 1400 و سال 1401 بیش از 230 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت چاپ کرده که خودش اوج تورم است. سوال این است که چطور می‌خواهید تورم را یک رقمی کنید؟ تورم الان در موادغذایی بالای 70 درصد است.

چکار می‌خواهید بکنید که این اتفاق بیفتد؟ معجزه که نمی‌توانید بکنید. تورم در مغازه و سوپرمارکت و جلوی بنگاه معامله املاک و داخل جامعه خوش را نشان می‌دهد و نه در اتاق‌های دربسته و بدون مبنا. بنابراین اگر در بر همین چاشنه بچرخد ، اتفاق نخواهد افتاد. این درحالی است که در دوران‌های گذشته که کشور درآمد نفتی فوق‌العاده‌ای داشت، سخن از مهار تورم و رشد مسکن بود ولی محقق نشد. یا در رابطه با یک میلیون اشتغال باید گفت که یکی از آرزوهای ماست. وقتی دولت موفق شود، کشور آباد می‌شود و وقتی کشور آباد شد امید به وجود می‌آید.

با چه علت و دلیل و با چه برنامه و برچه مبنایی؟ اینها همه راهکار علمی است. دولت باید از اندیشمندان و متبحرها و خردمندان استفاده کند و به همان مجموعه اطرافیان خودشان بدون استفاده از خردجمعی اندیشمندان کشور اکتفا ن‌کنند. البته یکباره می‌بینید وزیر کار می‌گوید که سال گذشته 970 هزار ردیف شغلی ایجاد کرده‌ایم! سوال این است که چرا آمار دقیق نمی‌دهید و راستی آزمایی انجام نمی‌شود. یک میلیون ردیف شغلی هم سرمایه‌گذاری می‌خواهد. بنابراین برنامه‌ای که با این پیش‌بینی‌ها ارائه شده، محقق نخواهد شد و باز در آینده به گردن دیگران می‌اندازند. در صورتی که الان کار دست شماست، یک کار دقیق علمی بدون بلندپروازی انجام دهید ان شاءا... نتیجه هم خواهد داد.

نویسنده : محمدرضا خباز

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار