| کد مطلب: ۱۰۵۶۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد

بررسی انتخابات هیات رئیسه مجلس که با درگیری، عهدشکنی و بیانیه‌نویسی همراه بود

جبهه پایداری چگونه بازی را به قالیباف واگذار کرد؟/ جایگاه زنان در هیات رئیسه مجلس خالی ماند

​محمدباقر قالیباف در آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم با کسب 210 رای، 16 رای بیشتر از سال 1401 کسب کرد و ابقا شد. مجتبی ذوالنوری به دلیل رای برابر با علی نیکزاد با قرعه‌کشی نایب رئیس دوم شد

جبهه پایداری چگونه بازی را به قالیباف واگذار کرد؟/ جایگاه زنان در هیات رئیسه مجلس خالی ماند

آرمان ملی آنلاین: مجلس یازدهم در ماه‌های اخیر با حواشی زیادی همراه بود. ادعای یکی از نمایندگان مبنی بر اهدای اتومبیل شاسی‌بلند به نمایندگان برای مخالفت با استیضاح دولتی‌ها و از سوی دیگر شایعه اهدای لپ‌تاب برای جمع‌آوری رأی از کاندیدا یا کاندیداهای هیات‌ریئسه آغاز چالش بود و این حواشی تا دیروز هم ادامه داشت و انتخابات هیات‌رئیسه را تحت تاثیر قرار داد. 

باخت جبهه پایداری به قالیباف

 جبهه پایداری‌ها که در روزهای گذشته تلاش زیادی برای جلوگیری از رای‌آوری قالیباف کرده بود، شکست را پذیرا شدند. شکست پایداری از قالیباف پیام‌های زیادی برای این جریان داشت و نشان داد از وزن لازم برای کسب کرسی‌های مجلس دوازدهم  برخوردار نیستند. 

عهدشکنی برای رسیدن به کرسی هیات‌رئیسه 

 از سوی دیگر برخی در فراکسیون انقلاب اسلامی به امید رسیدن به کرسی هیات‌رئیسه، قول و قرارهای روز دوشنبه فراکسیونی خود را فراموش کردند و کاندیدا شدند. چنانکه قرار بود مجتبی ذوالنوری و عبدالرضا مصری به‌عنوان کاندیداهای نواب رئیس انتخاب شدند اما علی نیکزاد این تعهد را زیر پای گذاشت و برای نایب‌رئیسی کاندیدا شد. همچنین بر اساس تصمیم اتخاذ شده در فراکسیون انقلاب اسلامی قرار بود احمد نادری، محمد رشیدی، سیدمحسن دهنوی، مجتبی یوسفی، روح‌ا... متفکر آزاد، علی کریمی فیروزجانی برای کرسی دبیران هیات‌رئیسه کاندیدا شوند اما احمد امیرآبادی فراهانی، حسین علی حاجی دلیگانی و مرتضی محمودوند نیز برای کرسی هیات رئیسه کاندیدا شدند. البته پیش ازاین جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت با انتقاد از فراکسیون انقلاب اسلامی، گفته بود: «با توجه به عملکرد ضعیفی که فراکسیون اکثریت مجلس داشته، معتقدم که صحن مجلس به فراکسیون تمکین نمی‌کند و انفرادی رای می‌دهند.»

درگیری برای نایب‌رئیس شدن!

پیش‌بینی نتیجه رای‌گیری ریاست مجلس چندان دشوار نبود ومشخص بود که قالیباف باز هم پیروز است او 210 رای را به نام خود کرد و الیاس نادران 47 و فریدون عباسی 7 رای داشتند. پس از آن مجلس وارد اعلام رای برای انتخاب نواب رئیس شد؛ عبدالرضا مصری، مجتبی ذالنوری و علی نیکزاد کاندیدای نایب‌رئیسی بودند. شمارش آرای نواب رئیس، بالغ بر دو ساعت طول کشید و چندین‌بار آرا مورد شمارش قرار گرفت. عبدالرضا مصری با رای نمایندگان نایب‌رئیس اول شده بود منتها به‌دلیل مساوی شدن آرای نیکزاد و ذوالنور برای نایب‌رئیسی دوم، آرا چندین بار مورد بازشماری قرار گرفت. در ابتدا وقتی آرا مساوی شد نمایندگان مسئول شمارش آرای نایب‌رئیسی در جایگاه هیات‌رئیسه و نزد قالیباف رفتند و از او خواستند که بین نیکزاد و ذوالنور قرعه‌کشی انجام شود که قالیباف بار اول نپذیرفت و از آنها خواست که دوباره آرا شمارش شود. برهمین اساس چندین بار آرا مورد شمارش قرار گرفت و باز هم همان رای مساوی به‌دست آمد، به همین دلیل مجددا گلدانی با دو اسم نیکزاد و ذوالنور پیش قالیباف برده شد و از او خواستند که قرعه‌کشی انجام شود که نام ذوالنور بیرون آمد. در خلال بازشماری چندین باره آرا، درگیری بین عیسی‌زاده نماینده میاندوآب و محمودوند نماینده خرم‌آباد ایجاد شد؛ به یکباره محمودوند، عیسی‌زاده را به سمتی هل داد و خطاب به نمایندگان گفت که ذوالنور چهار رای جلو افتاده و بعد می‌گویند آرا دوباره شمارش شود؛ اشاره محمودوند به بازشماری آرا بین علی نیکزاد و مجتبی ذوالنوری دو کاندیدای نایب‌رئیسی مجلس شورای اسلامی بود. بعد از تمام کش و قوس‌ها، عبدالرضا مصری با 158 رای نایب‌رئیس اول و مجتبی ذوالنوری با 152 نایب‌رئیس دوم مجلس در آخرین سال فعالیت دوره یازدهم شدند و علی نیکزاد هم ۱۵۲ رای داشت. 

پخش بیانیه درمجلس

انتخاب دبیران هم خالی از حاشیه نبود. به‌دلیل مساوی شدن آرای بین دو کاندیدای دبیری هیات‌رئیسه، شمارش آرا طولانی شد. بعد از مشخص شدن نتایج آرا، در خلال تشکر منتخبان هیات‌رئیسه از نمایندگان برای اعتماد به آن‌ها، محمدحسین فرهنگی از کاندیداهای دبیری هیات‌رئیسه مجلس نیز در تذکری گفت: «دوشنبه در فراکسیون جلسه‌ای برگزار شد. مطالبی خلاف واقع علیه بنده مطرح شد. حال سه‌شنبه بیانیه نیز داده‌اند. نصیحت هم می‌کنند. برای من مهم نیست ولی برای مجلس باید مهم باشد.»

زنان معترض شدند

 از حواشی دیگر برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در روزگذشته عدم اعلام نام نمایندگان زن برای حضور در این جایگاه بود که البته مورد اعتراض آنها قرار گرفت. شیوا قاسم‌پور، عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم، درباره لزوم حضور زنان در هیات‌رئیسه مجلس بیان داشت: تعدادی از نمایندگان زن از جمله برای نظارت، زهره الهیان و برای دبیری خانم پاشایی اعلام آمادگی کردند. وی افزود: جای زنان در هیات‌رئیسه مجلس خالی است اما باید نگاه جنسیتی را از روی زنان برداریم در شرایط فعلی می‌توانستیم پاشایی را که حدود ۴ دوره ثبت‌نام می‌کند را به‌عنوان کاندیدای اصلی نمایندگان زن مجلس معرفی کنیم. 

*تعیین اعضای هیات رئیسه 

در نهایت ترکیب آخرین هیات رئیسه مجلس یازدهم چنین شد:رئیس: محمدباقر قالیباف، نواب رئیس: عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری، دبیران: سیدمحسن دهنوی، محمد رشیدی، علی کریمی فیروزجایی، مجتبی یوسفی و احمد نادری، ناظران: سید نظام موسوی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی. 

*آرای قالیباف در 4 دوره

پیش از این نمایندگان قوه مقننه در سال اول و هشتم خرداد ۹۹ محمدباقر قالیباف را با ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۴ رأی مأخوذه به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند و در پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ در دومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس قالیباف در رقابت با فریدون عباسی با ۲۳۰ رای در برابر ۱۸ رای پیروز و برای دومین بار رییس مجلس شد و در اجلاسیه سوم چهارم خرداد ۱۴۰۱ با ۱۹۴ رای موافق از مجموع ۲۸۱ رای اخذ شده برای سومین سال بر کرسی ریاست تکیه زد. دیروز هم 210 رای به نام او ثبت شد .

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار