| کد مطلب: ۱۰۸۶۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با «آرمان ملی»: در جنگ تئوری‌ها آتش بیار معرکه باشیم

گفتمان انقلاب اسلامی در رقابت با گفتمان‌های رقیب به چه میزان به اهداف خود رسیده است؟ مبانی گفتمان انقلابی چه بوده و امروز در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا گفتمان انقلاب اسلامی از نظر تئوری قدرت بازتولید خود را دارد؟«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس گفت‌وگو کرده است.

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با «آرمان ملی»: در جنگ  تئوری‌ها آتش بیار معرکه باشیم

به گزارش آرمان ملی آنلاین، فیاض معتقد است؛ «هر چه ساختارهای تئوریک جهانی بیشتر وارد جامعه ما می شوند جمهوری اسلامی نیز به عنوان یک ساختار که در پشت صحنه‌ای یک نوع ساختار تئوریک دارد ساختار تئوریک خودش را در یک نوع رقابت می‌بیند به میزانی که ساختارهای تئوریک به پیش می‌روند ساختاری مثل جمهوری اسلامی هم که در یک رقابت قرار دارد به پیش می‌رود. به تعیبر پست مدرنیست‌ها اگر جنگ گفتمانی پیش آید و گفتمانی قوی شود گفتمان رقیبش هم قوی تر خواهد شد. یعنی اگر گفتمان جمهوری اسلامی در حال باز تولید است. گفتمان رقیبش هم قوی تر خواهد شد.

پس یکی از کارهای ما این است که آتش بیار معرکه ای این چارچوب های دونگاه تئوریک باشیم.از سوی دیگر وقایع یک سری مبانی تئوریک دارند که ممکن است گفته نشود و استخراج نشده باشد. به عنوان مثال بحث مرگ مولف یک بحث روش شناسی مهم است. ممکن است فردی در تاریخی کاری کرده باشد، این بحث به طور انضمامی و بدون هیچ گونه انتزاعی در نظرش بوده ولی  توانسته باشد آن را  بیان کند. این وقایع هستند که تئوری‌ها را می‌سازند؛ یعنی برای آنکه یک واقعه پشتوانه نظری داشته باشد، لزومی ندارد که آن مبحث به طور تفصیلی بیان شده باشد و یا حتی به طور تفصیلی در ذهن عمل کننده بوده باشد؛ بلکه می‌تواند از یک بصیرت پیشینی و علم حضوری فرد، که لزوما به حصول نرسیده است برخاسته باشد.نکته دیگر اینکه مبنای اساسی فقاهت ما یک جمله بیشتر نیست و آن حفظ نظام اجتماعی است. این اصل به اصطلاح فقهی‌اش مهم‌ترین حاکم‌ترین اصل فقهی ماست.به همین دلیل نیز عنوان می شود اگر کسی آمد و شمشیری گرفت و ترس و ناامنی در جامعه ایجاد کرد باید بدترین و اشد مجازات را متحمل شود. حتی اگر به کشورهای همسایه فرار کند با جنگ و تهدید جنگی هم که شده باید او را برگرداند تا دیگر کسی زندگی و امنیت مردم را مختل نکند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار