| کد مطلب: ۱۰۵۹۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

برگی دیگر بر پرونده هسته‌ای

رابرت مالی از روزهای نخست که در تیم بلینکن درکنار سالیوان و بلنز قرار گرفت، به عنوان مهره اصلی تیم بایدن برای نزدیکی به تهران در رسانه‌ها مطرح شد. مالی از نظر سپهر ذهنی و تمایلات درونی به تهران و حل و فصل مساله هسته‌ای نوعی گرایش شدید از خود نشان داد و تجارب دیپلماتیک او نیز این معنا را نشان می‌دهد. از این رو او در این تیم به عنوان حلقه اصلی در حل و فصل مسائل با تهران چه در دوره روحانی و چه در دوره رئیسی مطرح بود.

برگی دیگر بر پرونده هسته‌ای

به گزارش آرمان ملی آنلاین مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: با توجه به شکست مذاکرات وین در دوران پسا روحانی شاهد آن بودیم که جریان‌های مخالف مالی در آمریکا قدرت گرفته و جمهوری خواهان و بخش مهمی از دموکرات‌ها در باب تحرکات مالی تردید‌هایی را وارد کردند و او چند بار به کنگره آمریکا فرا خوانده شد و اکنون در پی آن هستند تا او را به عنوان دیپلمات ارشد گفت‌وگو کننده زیر پرسش‌هایی بکشند تا به عنوان شاهدی در پرونده هسته‌ای ایران از رابرت مالی پرس‌و‌جو نمایند.

از سوی دیگر جامعه آمریکایی که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران پیگیر است، تحرکات او را در نظر گرفت و اکنون صحبت از برکناری مالی به میان آمده است. از سوی دیگر در تهران و در ماه‌های اخیر نوعی تحرکات جدید پس از مذاکرات وین در دوره ابراهیم رئیسی صورت گرفته است. و صحبت‌هایی در ارتباط با ایجاد فضایی مثبت در رسیدن به یک تفاهم بسیار محدودتر از توافق 2015 مطرح شده است. در این ارتباط که مذاکراتی بین ایران و آمریکا وجود داشته؛ شایعاتی هستند و تحلیل‌هایی وجود دارد اما در سوی دیگر ماجرا حرف درمانی به خبردرمانی تبدیل شده است.

این مورد در گام‌های نخست برای توده‌های مردم قابل شناسایی نبود اما تحلیلگران در این ارتباط تحلیل‌های خود را رسانه‌ای می‌کردند و بازار ایران به این خبرها واکنش نشان داد. خبرهایی در مورد آزادی پول‌های تهران و توافق جدید با ایران و میانجیگری کشورهای عربی منطقه برای آزادی زندانیان آمریکایی و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور فرانسه در ارتباط با پرونده هسته‌ای.

تمام این موارد در آمریکا با واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شود و شرایط برای شخصیتی مانند رابرت مالی به عنوان مسئول در پرونده ایران باید در برابر افکار عمومی و نهادهای دموکراتیک از جمله کنگره که  علیه ایران موضعی مشخص دارند سخت شد. از این رو باید گفت معلق بودن رابرت مالی از قبل صورت پذیرفته بود که نشانه‌ای از تغییرات در آمریکاست و این مورد برگ دیگری در پرونده هسته‌ای و در نهایت پرونده ایران و آمریکاست که اکنون به نمایش درآمده است.

نویسنده : مهدی مطهرنیا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار