| کد مطلب: ۱۰۵۷۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از «وقت طلایی» احیای برجام گزارش می‌دهد

چراغ سبز آمریکا به احیای برجام/ اروپا می‌گوید خبرهای خوشی برای ایران در راه است

گویا ورق برگشته است؛ برجامی که بسیاری از مرگ آن و در بهترین حالت زیست نباتی‌اش خبر می‌دادند، یکباره در صدر اخبار قرار گرفته است و از آمریکا تا اروپا و حتی کشورهای منطقه اخبار مختلفی در ارتباط با احیای برجام مخابره می‌شود. هربار که از ارسال پیام از سوی غربی‌ها در ارتباط با برجام خبر می‌آمد اما آمریکایی‌ها صراحتا اعلام می‌کردند که بازگشت به برجام و احیای توافق وین در دستور کار آنها نیست.

چراغ سبز آمریکا به احیای برجام/ اروپا می‌گوید خبرهای خوشی برای ایران در راه است

آرمان ملی آنلاین: با این وجود مقامات ایرانی همواره از لزوم بازگشت به برجام و آمادگی در ارتباط با مذاکره خبر می‌دادند. بعدها که دستگاه سیاست‌خارجه و شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با احیای روابط با عربستان فعال شدند مجددا پالس‌های مثبتی از سوی غربی‌ها و حتی آمریکایی‌ها در ارتباط با عدم مخالفت آنها با توسعه روابط ایران با کشورهای عربی شنیده شد. بعد از احیای روابط ایران با عربستان و گسترش روابط ایران با کشورهای عربی و زمزمه‌های توسعه برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر؛ یک خبر مهم در ارتباط با تلاش سلطان عمان در میانجی‌گری برای احیای روابط ایران و مصر شنیده شد.

سلطان که به ایران آمد رهبری انقلاب از عدم مخالفت با برقراری رابطه دوجانبه با مصر خبر دادند. با این وجود آنچه پیرامون سفر سلطان عمان بیش از همه مورد جست و جوی رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ پیام آمریکایی‌ها به سلطان در ارتباط با برجام بود. البته هیچ خبر رسمی در این ارتباط منتشر نشد با این وجود سیبویه، دیپلمات پیشین کشورمان در عمان با اشاره به ماموریت خود به عنوان سفیر ایران در سلطنت عمان، گفت: در گذشته «سلطان قابوس» طی بازه زمانی ۲ ساله سفرهایی مهم و سازنده به جمهوری اسلامی ایران داشت. در آن زمان آمریکا در وهله نخست خواهان میانجیگری از سوی «سلطان قابوس» شده بود. مذاکرات برجام در آن زمان به مدت ۲ سال به صورت محرمانه در مسقط انجام شد و نتایج خوبی نیز به دنبال داشت. 

سفر چراغ خاموش مشاور ارشد بایدن به مسقط 

به گزارش آرمان ملی روز گذشته خبر مهمی در ارتباط با بسته شدن دو پرونده ایران در آژانس مربوط به پیدا شدن ذرات غنی سازی شده بالای 80 و سایت آباده منتشر شد. همزمان گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: گزارش من در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای در ایران قرار است به زودی منتشر شود. ما روی چند موضوع با ایران کار می‌کنیم و در برخی از آنها پیشرفت داریم و در برخی نه.  همزمان خبر دیگری در ارتباط با سفر چراغ خاموش مشاور ارشد بایدن به مسقط درباره توافق هسته‌ای منتشر شد.

همچنین همزمان یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقام‌های ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است. به گزارش فارس، پایگاه «آکسیوس» به نقل از ۵ مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی مدعی شده «برت مک‌گورک»، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمان در خصوص امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرده است.

رسانه آمریکایی در گزارش جدید خود نوشته مک‌گورک روز ۸ مه به مسقط سفر کرد. دیدار مک‌گورک با مقام‌های عمانی بعد از سفر او به همراه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و همچنین فلسطین اشغالی صورت گرفت. در این میان البته یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با آکسیوس مدعی شد: «عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان ایران و آمریکا هستند.»

سیاست چماق و هویج، روی میز

 همزمان با مخابره اخبار مثبت در رسانه‌های بین‌المللی در ارتباط با احیای برجام رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: کشورش به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران است. این ادعای مثبت در حالی از سوی رابرت مالی منتشر شده است که وی در بخش دیگر از سخنان خود ادعا کرده است هرچند واشنگتن رویکرد دیپلماتیک برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ترجیح می‌دهد اما واشنگتن حتی در صورت ناگزیر شدن به توسل به گزینه نظامی، مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. اظهارات دو گانه مالی در ارتباط با دیپلماسی و حتی حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران نشان دهنده سیاست چماق و هویجی است که آمریکایی‌ها در ارتباط با ایران در دستور کار دارند .

دعوا در آمریکا علیه ایران

نشانه‌ها و سرخط اخبار مختلف نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بار دیگر به بازگشت به برجام می‌‌اندیشند. بایدن که خود در دولت باراک اوباما معاون رئیس‌جمهور وقت بود در ابتدای روی کارآمدنش و در مناظره‌های با ترامپ بارها از لزوم بازگشت به برجام سخن به میان آورده بود. بایدن حتی در ابتدای روی کار آمدن دولت رئیسی تمایلش را برای مذاکره با این دولت به منظور احیای برجام علنی کرد اما در نهایت طرفین نتوانستند به توافق برسند اما اکنون دوباره پالس‌‌های آشکاری جدی از سوی آمریکایی‌ها به منظور احیای برجام حتی برجامی موقت قابل دریافت است به نظر این موضوع هم جدی است چرا که سر و صدای یکی از ضد برجامی‌ترین سناتورهای آمریکایی درآمده است.

تد کروز سناتور جمهوریخواه گفت: تمایل دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران پیامدهای فاجعه باری برای سایر نقاط جهان داشته است. وی گفت: هدف اول سیاست خارجی دولت جو بایدن ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران است و او حاضر است با هرگونه شرایط بد وارد این توافق شود. همچنین مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا اخیرا در گفت‌وگویی در ارتباط با مساله ایران اعلام کرده است: «دلیل اصلی سفر مقامات عمانی به ایران تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای است. مهرداد عمادی می‌گوید هنوز دو مانع عمده توافق به قوت خود باقی است اما این آخرین فرصت ایران است و باید به زودی اعلام کند که به توافق ۲۰۱۶ بر می‌گردد یا نه. او می‌گوید ایران باید در زمان تعیین شده نظر خود را درباره این توافق بگوید. اگرچه عمادی زمان نهایی را اعلام نمی‌کند اما ابراز امیدواری می‌کند که هفته آینده خبرهای خوشی به ایران برسد.

 

بیشتر بخوانید:

دسترسی به توافق هسته‌ای جدی‌تر از ماه‌های قبل/ قلب برجام هنوز می‌تپد

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار