| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد

علی اصغر زرگر درگفت و گو با «آرمان‌ملی‌آنلاین»:

اعراب اجازه گسترش دامنه جنگ به سمت ایران را نخواهند داد/ اسرائیل خواهان جنگ واشنگتن با ایران است/ آمریکا به سمت جنگ با ایران گام بر نمی‌دارد

آرمان ملی آنلاین: تحولات در غرب آسیا، دریای سرخ و باب المندب به گونه‌ای است که همه در انتظار هستند که هر لحظه شرایط جدیدی را در منطقه شاهد باشند. آمریکا به یمن حمله کرده است، انگلستان درکنار آمریکا ایستاده است و واشنگتن به تهران پیام میدهد که نه درجنگ نیابتی با ایران قرار گرفته‌ایم و نه خواستار گسترش جنگ هستیم. به نظر نمی‌توان انتظارداشت جنگ در منطقه بیش از این گسترش یابد اما نبرد در باب المندب هم فروکش نخواهد کرد. آرمان ملی آنلاین در این ارتباط با علی اصغر زرگر کارشناس روابط بین‌الملل به گفت و گو پرداخته است.

 اعراب اجازه گسترش دامنه جنگ به سمت ایران را نخواهند داد/ اسرائیل خواهان جنگ واشنگتن با ایران است/ آمریکا به سمت جنگ با ایران گام بر نمی‌دارد

* امکان حول خوردن کشورها در جنگ وجود دارد

 این کارشناس روابط بین المللی به آرمان ملی آنلاین گفت عموما کشورها درجهان خصوصا کشورهایی که داعیه دموکراسی دارند کمتر وارد جنگ می شوند اما ممکن است ناخواسته خود راوارد یک معرکه بینند. در این صورت امکان متوقف کردن جنگ دیگر در دست آغازکنندگان و کشورهایی که وارد جنگ شده اند وجود ندارد و به عبارت بهتر متوقف کردن جنگ در چنین شرایطی با خداست چرا که کشورها با اراده وارد جنگ نشده اند که با اراده از آن  خارج شوند. این مورد در مورد درخاورمیانه مصداق دارد. علی اصغر زرگر افزود: آمریکایی‌ها در ابتدای جنگ غزه با سمت  افزایش نیروها و تجهیزات خود در  دریای سرخ، خلیج فارس و مدیترانه حرکت کردند تا نوعی بازدارندگی در منطقه ایجاد کنند تا کشورهای مختلف منطقه و گروه‌های نیابتی وارد معرکه نشوند و دست اسرائیل در پاک سازی در غزه باز شود. هدف  آمریکا همین بود چرا که امریکایی ها اهرم های قدرتمندی روی اسرائیل دارند همین که اعلام می کردند که سلاح به اسرائیل نمی‌دهند بنابراین اسرائیل مجبور به توقف حملات می‌شد از این رو آنها قصد دارند در این موقعیت به اسرائیل کمک کنند.  آنها در منطقه حاضر شدند که کشورهای دیگر با اسرائیل درگیر نشوند.  زرگر افزود: آمریکایی‌ها عملیات های مختلفی در سوریه و یمن انجام می‌دهند تا به نوعی بازدارندگی در منطقه علیه نبرد با اسرائیل توسط گروه‌های نیابتی ایجاد کنند و حتی در عراق با نیروهای مردمی عراق درگیر  شدند و در لبنان نیز به نوعی نقاط حساس را مورد ضربه قرار می‌دهند تا نیروهای مقاومت با هم علیه اسرائیل هماهنگ نشوند و هزینه های اسرائیل و امریکا افزایش نیابد.

* اسرائیل خواستار ادامه جنگ است

 علی اصغر زرگر در گفت: این بازدارندگی توسط آمریکا درحالی در دستور کار است که اسرائیل به دنبال آن است که آمریکا را رسما علیه تمامی محورهای مقاومت خصوصا ایران وارد نبرد کند اما خود امریکایی ها جز چند عملیات که انجام داده اند  مواظب هستند که بیش از حد تنش ایجاد نکنند.

*آمریکا با ایران درگیر نمی‌شود

 این کارشناس در پایان تاکیدکرد: شاید هدف اسرائیل این باشد که آمریکا ایران را هم مورد اثابت قرار دهد اما این مورد محقق نخواهد شد چرا که کشورهای عربی منطقه نفعی از جنگ ایران و  امریکا نمی برند و حمله امریکا به ایران شرایط را برای آنها نیز بر هم زده و بحران در منطقه به سمت خطرناکی می رود و کشورهای عربی اجازه این کار را نخواهند داد.

 

نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار