| کد مطلب: ۱۰۶۷۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی نحوه هزینه‌کرد دولت برای آزادسازی منابع ارزی می‌پردازد؛

​ابهام در هزینه‌کرد دلارهای کره‌ای

تسویه تعهدات دولت با دارایی‌های آزاد شده یا برنامه‌ریزی برای مهار تورم و رشد تولید؟

​ابهام در هزینه‌کرد دلارهای کره‌ای

آرمان ملی – المیرا بابایی: پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی پس از کشمکش‌های طولانی، از بانک‌های کره‌ای به سوئیس انتقال یافت و پس از تبدیل یورو، سرانجام به حساب 6 بانک ایرانی در دو بانک قطر نشست اما حرف و حدیث‌های پیرامون این منابع آزادشده تمامی ندارد از ماجرای شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل در دسترس نبودن وجوه مذکور و کاهش ارزش واحد پول این کشور به منظور دریافت خسارت که به گفته محمدرضا فرزین در حال پیگیری است تا نحوه هزینه‌کرد این دارایی‌ها که محل بحث بسیاری از مسئولان و حتی نمایندگان مجلس شده است، به طوری که روز گذشته مدیرروابط عمومی بانک مرکزی در مورد نحوه هزینه‌کرد این دارایی‌ها توئیت زد و برنامه بانک مرکزی را برای این منابع ارزی مشخص کرد، اما پیش‌تر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که منابع آزاد شده توسط دولت قبل خرج شده است و به عبارت دیگر این منابع برای تسویه تعهدات دولت است. از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، این ارز‌ها می‌توانند به بازار ارز تزریق و باعث کاهش قیمت‌ها در این بازار شوند و برخی‌های دیگر معتقدند این ادعا با این هدف مطرح می‌شود که این اشخاص و جریان‌ها قصد دارند همین منابع ارزی را نیز صرف ارزپاشی در بازار و سرکوب نرخ ارز در کوتاه‌مدت کنند .حال باید دید این منابع ارزی در چنین شرایط بحرانی در اقتصاد چطور خرج می‌شود به طوری که قادرخواهد بود بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کند.

بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای منابع ارزی آزاد شده دارد؟

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تأکید کرد: منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی در حساب شش بانک ایرانی در قطر فعال است و طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی، کلیه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند.

مصطفی قمری وفا در توییتی تأکید کرد: منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی که معادل ۵. ۵۷۳. ۴۹۲. ۰۰۰ یورو بوده در حساب شش بانک ایرانی در قطر فعال است و طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی، کلیه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود.

بر اساس آنچه اعلام شده هدفگذاری دولت این است که این منابع در راستای تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم و همچنین مردمی سازی اقتصاد تخصیص یابد و تیم اقتصادی دولت به‌ویژه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه تلاش کنند که برای هزینه‌کرد منابع آزادشده ایران در سایر کشورها کارگروهی تشکیل می‌شود تا این منابع برای تحقق رشد تولید مصرف شوند.

توصیه همتی درباره منابع آزاد شده

در این خصوص همتی توییت زد: ‌بانک مرکزی این ارزها را با دلار نیمایی یازده تا - دوازده هزار تومانی از دولت خرید و ریال داد.

‌وی تاکید کرده است اگر دولت مابه التفاوت را برندارد، بانک مرکزی می‌تواند با فروش آن تا ۴برابر ۹۸، از ⁧‫پایه پولی⁩ کم کند.

تسویه تعهدات دولت با منابع ارزی

محمدرضا پورابراهیمی درخصوص درباره چگونگی هزینه کرد دارایی‌های آزاد شده ایران در کره جنوبی به ایسنا گفت: طبق اطلاع ما بخشی از منابع آزاد شده توسط دولت قبل خرج شده است. یعنی دولت با بانک مرکزی توافق کرده از محل منابع بانک مرکزی ارز تحویل داده و مطالبات دولت به بانک مرکزی باطل شود. این منابع برای تسویه تعهدات دولت است. پس اینطور نیست که منابع جدیدی در اقتصاد ما‌ آید.

وی افزود: بخش عمده‌ای از منابع ارزی آزاد شده را دولت قبل بابت هزینه‌های خودش در آن زمان خرج کرد. اکنون با این منابع تسویه دولت به بانک مرکزی رخ می‌دهد. مثل این است که فردی چک داده و اکنون که پول واصل شده پول را به صاحب چک بر می‌گرداند؛ این منابع ارزی هم برای تسویه تعهدات دولت به بانک مرکزی است.

پورابراهیمی مجددا بیان کرد: بخش عمده‌ای از وصولی‌ها بابت هزینه کرد دولت قبل برای تسویه حساب فیمابین دولت و بانک مرکزی است که با این کار تعهد دولت به بانک مرکزی تسویه شده و حساب‌ها شفاف می‌شود. در نهایت موضوع بدهی دولت به بانک مرکزی مدیریت خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: امکان دارد بخشی از این منابع جدید باشد که متناسب با آن بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد ولی در نهایت طبق اطلاعات ما بخشی از این منابع ارزی به شکل حساب فیمابین دولت و بانک مرکزی عمل کرده و ظرفیت سازی جدیدی است که دولت بتواند تعهدات خود را تسویه کرده که نتیجه آن بهبود رابطه دولت و بانک مرکزی است.

سفره‌ مردم با پول‌های آزاد شده وسیع‌تر می‌شود؟

عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزادسازی منابع ارزی ایران گفت: سفره‌های مردم می‌تواند با این انتقال پول‌ها وسیع‌تر شود و آمریکایی‌ها اهدافی برای تحریم، بلوکه کردن اموال و نگه داشتن دارایی‌های ایران در خارج از کشور داشتند که شکست مفتضحانه‌ای خوردند البته که دردسرهای زیادی برای ایران ایجاد کرد. مقاومت ملت و ایستادگی دولت ایران و همگامی تمامی قوا جواب داد و توانستیم در جنگ اراده‌ها پیروز شویم؛ اکنون ایران می‌تواند از دارایی‌های خود در خارج از کشور استفاده کند.

او به ایسنا بیان کرد: ایران کمترین بدهی خارجی را داشته و اکنون نیز بیش‌ترین سپرده‌گذاری را در خارج از کشور دارد، موضوعی که باعث می‌شود دولت با مدیریت بهینه اموال به اهدافش برسد آن هم در شرایطی که برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه به‌رغم پیشرفت‌های قابل توجه در سال‌های قبل دارای بالاترین میزان بدهی خارجی هستند.

مقتدایی اظهارکرد: نابسامانی‌های اقتصادی نیز با عملکرد مفید دولت بسامان می‌شود؛ می‌توان در قالب برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۳ شرایط را به گونه‌ای طراحی کرد که عقب افتادگی‌ها و یا بخشی از نابسامانی‌ها وموانع پیش‌رو با سرعت و به شکل جهشی جبران شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: حضور ایران در بریکس و شانگهای در کنار تولید و صادرات نفت و فرار کردن از چنبره آمریکا و غربی‌ها و شکسته شدن قیچی اتحادیه اروپا و آمریکا همه از عواملی است که می‌تواند به پیشرفت و رشد جهشی مردم کمک کند.

آزادسازی منابع ارزی آرامش را به بازار ارز می‌آورد؟

شهباز حسن پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: آزادسازی منابع ارزی کشور و بازگرداندن اموال بیت المال که حق مسلم مردم بوده و در رفاه و آرامش زندگی مردم اثر مثبت می‌گذارد.

او با اشاره به تاثیر آزادسازی منابع ارزی در عرصه تولید و بازاربیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب و ستودنی دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی است. ارتباطی که دولت سیزدهم با کشورهای مختلف منطقه و دنیا برقرار کرده، قابل تقدیر است. آزادسازی منابع ارزی کشور و بازگرداندن اموال بیت المال که حق مسلم مردم بوده، از اقدامات بسیار مثبت دولت سیزدهم بوده که قطعا در رفاه و آرامش زندگی مردم تاثیرگذار است. بنده به نوبه خود از دولت تقدیر و تشکر می‌کنم.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آزادسازی منابع ارزی منجر به کنترل بازار و نرخ ارز شده و آرامش را برای بازار به همراه داشته و دارد. قطعا آزادسازی منابع ارزی کشور آثار روانی مثبتی روی بازار ارز و مدیریت بهتر آن خواهد گذاشت و فشار را از روی تولید و بازار کاهش می‌دهد. ان شاءا... این تلاش‌های دولت منجر به آرامش هرچه بیشتر مردم خواهد شد.

براساس این گزارش؛ منابع مذکور به زودی از طریق مبادلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر این اساس، انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها در بانک‌های ایرانی برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود و با آزادسازی این منابع ارزی بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه می‌شود.

نکته قابل توجه این است که برخی ادعا می‌کنند که با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، این ارز‌ها می‌توانند به بازار ارز تزریق و باعث کاهش قیمت‌ها در این بازار شوند و شاید بتوان گفت این ادعا با این هدف مطرح می‌شود که این اشخاص و جریان‌ها قصد دارند همین منابع ارزی را نیز صرف ارزپاشی در بازار و سرکوب نرخ ارز در کوتاه‌مدت کنند.

از سوی دیگر به عقیده کارشناسان و منابع مطلع، دولت قبلا معادل ریالی این منابع را از بانک مرکزی دریافت کرده و حالا ارز‌های آزادشده باید در ذخایر بانک مرکزی قرار گیرند، بنابراین آزادسازی این منابع ارزی به طور مستقیم اثری بر بازار ارز نخواهد داشت و تنها می‌تواند آثار روانی به دنبال داشته باشد.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار