اعتماد اجتماعی و اطلاعرسانی شفاف
در ابتدا وظیفه خودم میدانم که حادثه بندر شهید رجایی بندرعباس را به خانواده درگذشتگان تسلیت بگویم و ادای احترام داشته باشم نسبت به هموطنانی که جانشان را در این حادثه از دست دادند و آرزوی سلامتی برای حادثه دیدگان این اتفاق داشته باشم.
طبیعتا در چنین اتفاقاتی انجام چند اقدام ضروری است؛ نکته اول، اینکه اطلاعرسانی شفاف راجع به این اتفاق به مردم به منظور اعتمادسازی بیشتر و شفافسازی لازم است همانطور که وزیر کشور هم در مصاحبه خود قول داد که این اطلاعرسانی به مردم انجام خواهد شد. نکته دوم، ارائه خدمات حمایتی، روانشناختی و اجتماعی به خانوادههای این بازماندگان، حادثه دیدگانی که دچار رنج شدند و طبیعتا مردم بهویژه استان هرمزگان که به شدت تحت تاثیر این حادثه قرار دارند. نکته سوم، درباره خدمات به خانوادههای کسانی است که حادثه دیدهاند و در این زمینه وظیفه استانداری در گام اول است تا بتواند با سازمانهای مختلف هماهنگی را انجام دهد. سازمان مدیریت بحران استانداری و خود استاندار نیز با رصد روزانه شرایط به مردم گزارش دهند. گرچه به واسطه گستردگی موضوع، وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران کشور هم به موضوع ورود کردند، در مواقع لزوم میتوانند از ظرفیتهای ملی برای کمک به مردم استفاده کنند ولی طبیعتا نقش اصلی را مدیران استانی در این حوزه برعهده دارند. تمرکز خاصی روی کارگران و کارکنان این بندر باید صورت بگیرد و از آنجا که حادثه به آنها نزدیک بوده و همکارانشان را از دست دادهاند، بیشترین تاثیر را میپذیرند به همین دلیل یک تمرکز ویژهتری برای ارائه خدمات به این افراد باید صورت بگیرد. در کنار اینها باید تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از این اتفاقات براساس تحلیلی که از این حادثه و حوادث مشابه دارند، انجام شود. امیدواریم ما از بحرانها درسهایی برای تقویت برنامههای پیشگیری و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمانهای مختلف بگیریم. طبیعتا سازمانهای مختلف از جمله سازمان بهزیستی به دلیل وظایف قانونی که دارد، آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به مردم در قالب خدمات اورژانس اجتماعی و برنامه حمایتی اعلام میکند.
* سیدحسن موسوی چلک
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور
ارسال نظر