| کد مطلب: ۱۱۱۴۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از جنبش دانشجویی ضد اسرائیل در اروپا و آمریکا

پای جنبش دانشجویی بر گلوی حامیان صهیونیست

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: فعالیت جنبش‌های سیاسی- اجتماعی در جهان امروز بیانگر بیداری ملت‌ها در برابر تصمیمات غیرمنطقی و غیرانسانی دولت‌هاست. در وقایع اخیر که رژیم حاکم بر تل‌آویو به بهانه حمله حماس به اسرائیل، باریکه غزه را به کلی ویران کرد و ده‌ها هزار نفر را به شهادت رساند که بیشتر آنها نه تنها نیروی حماس نبودند بلکه زنان و خصوصا کودکان بی‌دفاع بودند؛ جهان به ناگاه بیدار شد. درابتدا اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان ساکن در غزه ملت‌های مختلف خصوصا آن دسته که حق را به خاطر حمله حماس به اسرائیل می‌دادند؛ در برابر اقدامات اسرائیل سکوت اختیار کرده بودند.

 پای جنبش دانشجویی بر گلوی حامیان صهیونیست

 بعدها و پس از اینکه ملت‌های مسلمان به خیابان‌ها آمدند و ابعادی از جنایت اسرائیل در غزه رسانه‌ای شد گروه‌های مردمی در مخالفت با جنگ حتی در اروپا و آمریکا به رغم برخی مخالفت‌های دولتی به خیابان آمدند و خواستار پایان جنگ در غزه شدند. این مورد کمابیش ادامه داشت و ملت‌های بیدار در اقصی نقاط جهان حمایت‌های اروپا و آمریکا از اسرائیل را در نظر داشتند و البته به اعتراضات خود کمافی‌سابق ادامه می‌دادند تا اینکه در برخی محافل دانشگاهی در اروپا و آمریکا اعتراضاتی شنیده شد. گاه گاه نیز در خبرها آمده بود که اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکایی احتمالا عمیق‌تر خواهد شد.

*اولین شعله اعتراض دانشجویان

در روزهای اخیر و با توجه به تصویب کمک‌های میلیارد دلاری در کنگره آمریکا برای کمک  به اوکراین، تایوان و اسرائیل شاهد هستیم که تحولات و اعتراضات ضد جنگ در دانشگاه‌ها افزایش یافته است. به طوری که برخی رسانه‌ها حتی از این اعتراضات تحت عنوان یک جنبش یاد می‌کردند. دانشگاه‌های هاروارد، نیویورک، ییل، کلمبیا، ماساچوست، اموری، میشیگان، براون، پلی تکنیک هومبولت، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، تگزاس، مینه‌سوتا و چند دانشگاه دیگر صحنه اعتراضات ضد جنگ به نفع مردم بی‌دفاع غزه بوده است. از همان ابتدا که بیم آن می‌رفت که این اعتراضات به یک جنبش در آمریکا تبدیل شود، نیروهای پلیس به دانشگاه‌ها وارد شده تا بتوانند این اعتراضات را کنترل کنند اما از آنجا که اعتراضات فراتر از پیش بینی آنها بود و به یک جنبش تبدیل شده بود عملا در دانشگاه‌ها شاهد حمله پلیس به دانشجویان معترض، بازداشت آنها و ضرب و شتم آنان بودیم به طوری که حتی تعداد قابل توجهی از دانشجویان معترض توسط پلیس بازداشت شدند. برخی اخبار از بازداشت تعدادی از اساتید نیز خبر می‌داد. بازداشت ۱۰۸ دانشجو در کالج امرسون در بوستون، ۹۳ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس، ۳۴ دانشجو در دانشگاه تگزاس در آستین، ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کلمبیا در نیویورک و ۴۵ دانشجو در دانشگاه ییل رسانه‌ای شده است. حتی رسانه‌ها صحنه بازداشت وحشتناک یک استاد دانشگاه که برای جلوگیری از بازداشت دانشجویان جلوی پلس ایستاده بود را منتشر کردند. بازداشت شدگان به اداره پلیس انتقال داده شده و در آنجا ضمن تشکیل پرونده و اخطارهای لازم تصمیم گرفته شده که پرونده آنها به دادگاه ارسال شود. به طوری که برخی از بازداشت شدگان در این زمینه نوشتند که احضاریه‌هایی از سوی دادگاه نیز دریافت کرده‌اند.

*خواسته دانشجویان آمریکایی چیست

هر اعتراضی آن هم اعتراض‌های دانشجویی قطعا خواسته‌های دقیقی را همراه دارد. خصوصا که آن اعتراضات به یک جنبش تبدیل شده باشد. رسانه‌ها ضمن ضد جنگ خواندن اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا خواسته‌های آنان را اینگونه آورده اند: آنان(دانشجویان) از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا از سرمایه‌گذاری دارایی‌های دانشگاه‌های بزرگ در شرکت‌های اسلحه‌سازی و یا سایر صنایع حامی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه خودداری کنند و به این ترتیب مانع از «نسل کشی» شوند. همچنین خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستند.

*تلاش بایدن برای یهودی ستیزی جلوه دادن جنبش

 هرچند این روزها اختلافتی بین بایدن و نتانیاهو بر سر غزه به وجود آمده است اما نمی‌توان حمایت معنوی بایدن از نتانیاهو را نادیده گرفت او با نیش و کنایه زدن به جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا آن را به یهودی ستیزی نسبت داد و بلافاصله نتانیاهو نیز این سخنان را تایید کرد. بعد از تند نتانیاهو، «برنی سندرز» سناتور آمریکایی گفت: نتانیاهو، با تلاش برای منحرف کردن ما از سیاست‌های جنگی غیراخلاقی و غیرقانونی دولت تندرو و نژادپرست خود، به شعور مردم آمریکا توهین نکنید. از یهودستیزی برای منحرف کردن توجه از کیفرخواست جنایی که در دادگاه‌های اسرائیل با آن روبه‌رو هستید، استفاده نکنید. روبه‌رو شدن با اتهام‌ها در این دادگاه‌ها، یهودستیزی نیست.

*جنبش‌های ضد جنگ دانشگاه‌های اروپا رسید

 چند روزی بیشتر نیست که شاهد اعتراضات ضد جنگ در دانشگاه‌های آمریکا هستیم که برخی اخبار تشکیل حلقه‌های اعتراضی در دانشگاه‌های اروپایی خبر می‌دهند. به گزارش پایگاه خبری العهد لبنان، با گسترش دامنه اعتراضات جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از فلسطین، موج اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی اینک دانشگاه‌های مختلف کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلستان را نیز در نوردیده است. کالج لندن و دانشگاه وارویک به همراه دانشگاه سوربن و ساینس پو یا همان دانشکده معروف علوم سیاسی پاریس به کانون جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان فرانسه تبدیل شده‌اند.

*از جنبش ضد جنگ ویتنام تا جنبش ضد صهیونیست

تظاهرات یکباره و بی‌سابقه در دانشگاه‌های آمریکا که در حال  تسری به دانشگاه‌های اروپایی هم هست و حتی دانشگاه‌های ترکیه و برخی دیگر کشورها نیز در حمایت از دانشجویان آمریکایی دست به اقدامات مشابهی شدند باعث شده افکار عمومی جهان به سمت جنبش‌های ضد جنگ در زمان جنگ ویتنام بیفتد. از جمله وجه اشتراک آنها، خاستگاه مشترک این جنبش‌های اعتراضی است. اعتراض دانشجویان به کمک مالی و نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه حدود دو هفته پیش از دانشگاه کلمبیا آغاز شد؛ دانشگاهی که در دهه ۱۹۶۰، آغازگر موج اعتراضی و البته تأثیرگذار علیه جنگ آمریکا در ویتنام بود. در دهه ۱۹۶۰ میلادی، جنبش دانشجویی در آمریکا برای مطالبه «آزادی بیان» در پردیس‌های دانشگاهی به وجود آمد اما با تشدید دخالت این کشور در جنگ ویتنام، جنگ به هدف اصلی اعتراض‌های دانشجویان تبدیل شد. «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه اجتماعی «ایکس»، نوشت: جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین و غزه در آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهای غربی را باید جدی گرفت. فراموش نکنیم که جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد. همچنین فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها در واقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت با نتیجه‌گیری از اعتراضات طبقه نخبه در آمریکا به حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل اکنون شرایط تغییر کرده و باید گفت شاهد فشار پای جنبش دانشجویی بر گلوی حامیان صهیونیست در غرب هستیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار