| کد مطلب: ۱۱۱۰۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به آسیبی که افزایش قیمت سکه بر زندگی برخی شهروندان تحمیل کرده؛

پرواز نجومی سکه و سقوط گرفتاران مهریه

آرمان ملی: مهریه و سکه‌هایی که یکی یکی از جیب مردانی که از همسرانشان جدا شده‌اند، این روزها اگر نگوییم به یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی بدل شده است، پربیراه نگفته‌ایم. شاید در گذشته و کمتر بودن نرخ سکه نسبت به شرایط کنونی، قسط ‌بندی مهریه، شرایط مرد را در نظر می‌گرفت که او مجبور نشود تا این حد فشار بالای پرداخت مهریه را متحمل شود یا روزگار خود را پشت میله‌های زندان بگذراند.

پرواز نجومی سکه و سقوط گرفتاران مهریه

در قوانین ازدواج در کشورمان، گرفتن مهریه حق زن محسوب می‌شود و این گزارش در مذمت و نکوهش مهریه‌بگیران نیست بلکه قرار است به یک آسیب جدی و پدیده نوینی اشاره کند که یکی از ترکش‌های افزایش نجومی قیمت سکه در ایران به حساب می‌آید. در این گزارش می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که با توجه به اینکه نرخ سکه ثابت نیست و سکه ملاک و معیار مشخص ‌شده برای پرداخت مهریه افراد است و نیز با توجه به بالارفتن قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم و گرانی و در کنار آن، عدم افزایش دستمزدها همسطح با قیمت ارز و سکه، افردای که حقوق و دستمزدشان از یک ربع سکه هم کمتر است، چطور می‌توانند هم مهریه مصوب‌شده خود را در موعد تعیین‌شده بدهند هم از خرج و مخارج زندگی نمانده و اصولا بتوانند زنده مانده و به حیات خویش ادامه دهند؟!

افزایش نرخ مهریه چقدر است؛ افزایش حقوق چقدر؟

در زمان نگارش این مطلب، نرخ سکه از 44 میلیون تومان عبور کرده اما افرادی که از ماه‌ها یا حتی سال‌ها پیش، طبق قوانین ومصوبات محکوم به پرداخت مهریه شده‌اند (حتی به‌صورت مادام‌العمر) شده‌اند، با هر افزایش لحظه‌ای قیمت سکه دچار یک شوک جدید می‌شوند چراکه بنا به قیمت‌های جدید، آن‌ها هم باید مبالغ بیشتری را به همسران سابق خود پرداخت کنند. برای نمونه اگر کسی در زمان جدایی نیم‌سکه‌ای 10 میلیون تومان پرداخت می‌کرده، الان باید همان سکه را با قیمت بیش از 25 میلیون تومان پرداخت کند. 

در کنار افزایش قیمت سکه، سری به میزان افزایش حقوق‌ها می‌زنیم؛ با توجه به این‌که مردم کشور، در سال جدیدی با افزایش 37 درصدی کف حقوق، مواجه بوده‌اند، حقوق آن‌ها باید به‌صورت حداقل به 11 و نیم میلیون تومان برسد. کنار هم قرار دادن قیمت سکه و نرخی که افراد محکوم به پرداخت مهریه باید پرداخت کنند با میزان افزایش حقوق افراد، خود گویای همه‌چیز است و دیگر نیازی به هیچ توضیح اضافه ندارد. 

نکته دیگری که باید در این گزارش به آن اشاره کرد، بحث نحوه پرداخت مهریه‌های سنگین است. قسط‌‌ بندی راه حلی است که مسئولان طی سالیان به آن رسیده‌اند و حالا به نظر می‌رسد راه حل دیگری برای این کار در نظرگرفته شده است. یکی از این راه حل‌ها این است که افراد شکایت خود را به مراجع مربوطه برده و آن را ثبت کنند که با توجه به افزایش قیمت سکه، پرداخت مهریه در یک قسط‌ بندی جدید، صورت بگیرد. 

مشاهدات خبرنگار آرمان ملی و نیز شواهد موجود نشان می‌دهد که طی‌کردن این راه مشمول زمان زیادی می‌شود که زمانبر بودن آن، پردازندگان مهریه را با دشواری‌ها و چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است. 

چه کسی مقصر است؟

اواخر سال 1402، پایگاه خبری بهارنیوز، در گزارشی، در خصوص قوانین افزایش نرخ مهریه، به مواردی از نقایص این قانون و بازنگری در خصوص قانون مهریه پرداخت و نوشت: موضوع مهریه یکی از آن مواردی است که همیشه با اختلاف نظرها و چالش‌هایی همراه بوده است. در موضوع مهریه، دو نکته مهم مورد توجه است؛ طرف اول مردی است که بدون ارتکاب جرمی و صرفاً به دلیل عدم پرداخت مهریه، بخشی از عمر خود را در زندان به سر می‌برد. یا حتی مواردی را مشاهده می‌کنیم که مردی که قبل از ازدواج زحمت کشیده و اموالی را به دست آورده است، حال با افزایش قیمت سکه مجبور است تمام اموال خود را برای پرداخت مهریه به حراج بگذارد. 

طرف دوم ماجرا زنی است که مهریه حق قانونی او بوده و با دلایلی که در بسیاری از مواقع منطقی و در برخی موارد غیر منطقی است، حق خود را طلب می‌کند. به‌خصوص در مورد زنانی که عمرشان را در خانه‌ای گذرانده و اگر داستان زندگی‌شان را بشنویم، می‌بینیم که طلاق حق آنهاست. پس در این بین شاید منصفانه نباشد که بخواهیم هیچ کدام از طرفین را مورد قضاوت قرار داده و مقصر بدانیم. شاید مقصر در این بین قوانین هستند؛ قوانینی که باید در جهت قانون برد- برد تنظیم شوند. 

اما در اغلب مواقع، یکی از طرفین متحمل ضررهای زیادی شده است. البته نباید از حق گذشت که سستی مردان در زمینه قبول میزان مهریه نیز، در ایجاد مشکلات دخیل است. به هر حال مهریه حق قانونی زن بوده و وقتی که مردی میزان به‌خصوصی از مهریه را تقبل می‌کند، باید بتواند پای حرف خود بایستد؛ بنابراین مردان باید هنگام ازدواج، تمکن مالی خود را سنجیده و بر اساس آن مهریه را تقبل کنند. مخصوصاً در کشور ما که تورم به بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد کشور تبدیل شده است. 

در پایان، توضیح داده شد که تاثیرات تورم و افزایش قیمت سکه بر مهریه را بررسی کنیم. دیدیم که این موضوع چقدر می‌تواند بر زندگی افراد تاثیر بگذارد. با اینکه قوانین مهریه با افزایش قیمت سکه قدری تعدیل یافته‌اند، اما بهترین کار این است که هنگام ازدواج، موضوع مهریه را جدی بگیرید. بهترین کار این است که قبل از ازدواج، قوانین ریز و درشت و جزئی و کلی مهریه را، از یک وکیل طلاق و یا وکلای خانواده جویا شوید‌. به‌خصوص با توجه به شرایط فعلی کشور و عدم ثبات اقتصادی، بهتر است از قبل یک پیش‌بینی کلی در مورد آینده داشته باشید‌. 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار