| کد مطلب: ۱۱۰۹۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

ایران باید در شرایط کنونی امتیاز کسب کند

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: هرچند در کف جامعه و خیابان‌های ایران کسی احتمال ایجاد یک جنگ را جدی نمی‌گیرد آن هم جنگی که بین ایران و اسرائیل باشد اما بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سایت‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های مجازی اخبار مختلفی در مورد آمادگی اسرائیل برای پاسخ تهران منتشر شده است.

ایران باید در شرایط کنونی امتیاز کسب کند

از سوی دیگر البته ایران نیز قرار است یک سیلی محکم به گوش اسرائیل بنوازد. سیلی که ظاهرا قرار است چنان محکم باشد که دیگر تل‌آویو هوس نکند حملاتی را به منافع ایران در دستور کار قرار دهد. در اینجا البته دو دیدگاه در مورد پاسخ به اسرائیل از سوی ایران وجود دارد. اول دیدگاهی که ضمن تاکید بر تنبیه اسرائیل بر صبراستراتژیک نیز تاکید دارد و دیدگاه دیگری که خواستارحمله موشکی ایران به اسرائیل برای ایجاد بازدارندگی در برابرتل‌آویو در ارتباط با تکرار حملات به منافع ایران است. «آرمان ملی» در این ارتباط با فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل به گفت‌وگو پرداخته است. او معتقد است ایران باید بتواند از طریق دیپلماسی به دستاوردهای در موقعیت کنونی برسد.

*آقای مجلسی حمله به کنسولگری ایران در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا تل‌آویو روند جدیدی را در برابر تهران آغاز کرده است؟

 حمله به مراکز دیپلماتیک محکوم است. چنانچه که دیدیم بسیاری از کشورها این حمله را محکوم کردند اما این اولین‌بار نیست که حملاتی به منافع ایران صورت می‌گیرد. درگذشته نیز مراکز و منافع ایران در سوریه مورد هدف اسرائیل قرارگرفته بود اما این بار تعداد و افرادی و جایگاه نظامی آنها از اهمیت برخوردار بوده است. اینکه که محل تجمع نیروهای موثر ایران در سوریه کجا بوده، شرایط متعارف مهم است اما در شرایط جنگی دشمن همه چیز را در هرحال و هرجا مورد اصابت قرار می‌دهد. تل‌آویو از این بدترهم عمل کرده است. آنها در تهران هم عملیات‌های تروریستی انجام داده‌اند و فرمانده راهبردی ایران را در روز تعطیل و بازگشت از تعطیلات زده‌اند، دانشمندان اتمی را مورد آسیب قرار دادند و آنها را ترور کردند و در مرکز اتمی نطنز عملیات انجام دادند.

*چرا سوری‌ها به حملات اسرائیل پاسخ نمی‌دهند بالاخره به خاک این کشور در ابتدا حمله شده و بعد به سفارتخانه تهران در سوریه؟

 سوری‌ها چند سالی است با اسرائیل درگیر هستند و هر از گاهی تل‌آویو اقدام به حمله علیه سوریه می‌کند اما در سوریه اینگونه نیست که با حمله اسرائیل تصمیمی گرفته شود که کشور آسیب‌دیده از جنگ‌های داخلی و فعالیت داعش دچار جنگ دیگری شود و با بحران‌های بیشتری روبه‌رو شوند.

*اسرائیل در بالاترین سطح در حالت آماده‌باش در برابر حمله ایران قرار گرفته است آیا این آماده‌باش می‌تواند بیان‌کننده افزایش تنش در روزها و هفته‌های آینده باشد؟

 تل‌آویو با توجه به تهدیدات شدیدی که از جانب ایران بعد از حمله به سفارت تهران در سوریه دریافت کرده است در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. اسرائیل اکنون نگران است و بیم آن را دارد که با درگیر تنش جدیدی شود. آنها همان زمانی‌که به سفارت ایران حمله کردند در آماده‌باش قرار گرفته و خود را برای پاسخ بسیار شدیدتر آماده کرده‌اند. تل‌آویو اکنون دیگر در شرایط قدیم نیست که یک قدرت باشد که هر اقدامی که بخواهد، بتواند انجام دهد. با این وجود قید همه چیز را زده و وارد جنگ با قبول هرگونه خسارت‌های احتمالی شده و کشوری که با قبول خسارت‌ها وارد جنگ شده را باید جدی گرفت چرا که در برابر هر حمله‌ای دست به حملاتی می‌زند. در اینجاست که افرادی که دارای تجربه هستند و از منطق برخودارند و در سطوح بالای نظامی و غیرنظامی حضور دارند و تصمیمات اصلی می‌گیرند محتاط رفتار خواهند کرد تا طرحی بریزند که کشور از دامی که برایش پهن شده دور شود و در برابر امتیازهای اخذ کند.

* به امتیازگرفتن در وسط میدان جنگ اشاره کردید، ایران چگونه می‌تواند از این وضعیت به نفع خود امتیاز بگیرد.؟

 آمریکایی‌ها خواستار تنش در منطقه نیستند و این مورد را به‌خوبی می‌توان از رفتار آنها برداشت کرد. کشورهای عربی هم خواستار تنش و جنگ در منطقه نیستند. از سوی دیگر اعراب برنامه‌های توسعه‌ای دارند و با دلارهایی که به دست آورده‌اند قصد دارند به کشورهای توسعه یافته‌ای تبدیل شوند عربستان و کشورهای عربی با شتاب به سمت توسعه و صنعتی شدن حرکت می‌کنند. در اینجا کشورهای عربی حاضر نیستند توسعه خود را با جنگ و تنش به خطر بیندازند. در این شرایط اسرائیل هم درک می‌کند چون اعراب ثروتمند تشکیل کشور فلسطین را می‌خواهند دیگر اسرائیل نمی‌تواند در برابر ایجاد کشور فلسطین مقاومت کند. امتیازی که ایران می‌تواند بگیرد آن است که در یک کنفرانس بین‌المللی صلح با حضور قوای کشورهای اصلی منطقه مانند مصر و عربستان و... به سمت یک دیدگاه منطقه‌ای برای حل و فصل مساله فلسطین حرکت کند. ایران در این همکاری بین‌المللی برای حل حقوق فلسطینیان باید به مذاکراتی به نفع خود برای پایان دادن تحریم‌ها روی آورد و جایگاه واقعی خود به نفع توسعه کشورش استفاده کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار