| کد مطلب: ۱۰۹۷۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد

اتهامات به رئیس دولت اصلاحات تمامی ندارد

صدا و سیما به خاتمی فرصت دفاع می‌دهد؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتخابات همواره برای برخی جریانات سیاسی بستر و شرایطی را فراهم کرده تا دروغ و راست را به هم آمیزند و با بک گراند انتخابات به برخی چهره‌ها و جریانات حمله کنند.

صدا و سیما به خاتمی فرصت دفاع می‌دهد؟

به تجربه نیز ثابت شده که این حمله‌ها همواره علیه جریان اصلاحات و چهره‌های مشهور، محبوب و موثر این جریان بوده است. حملات و اتهاماتی که هیچگاه نیز صحت و درستی آن تایید نشد و بیشتر در جایگاه همان اتهام باقی ماند. انتخابات مجلس دوازدهم نیز در همین مسیر قرار دارد و در این مسیر بستری فراهم شده تا برخی به‌جای اینکه به‌دنبال چگونگی افزایش مشارکت بروند بیشتر در پی تخریب جریان رقیب و چهره‌های آن باشند. در همین راستا نیز چندی پیش محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در یک برنامه تلویزیونی  با اشاره به انتخابات 88 مدعی شد: «منزل آقای خاتمی رفتیم و گفت‌وگو کردیم. آقای خاتمی گفت که من از اساس با موضوع تقلب که موسوی و کروبی مطرح کردند، مخالف بودم. اساسا امکان تقلب در این ساختار وجود ندارد. از ایشان پرسیدم چرا این حرف‌ها را علنی نمی‌گویید و کلا سکوت کردید. آقای خاتمی در پاسخ گفت: من یک پایگاه اجتماعی گسترده دارم که یک سر آن جریان ایثارگری، انقلابی و مومن هستند و یک سر آن، جریان بهائیت و مواردی از این دست هستند. من اگر این حرف را بگویم، یک انشقاقی در این پایگاه ایجاد می‌شود و من سکوت می‌کنم.» ادعاهایی که چندان به‌نظر صحت و سقم آن مورد تایید نیست. چرا که از این دست صحبت‌ها و اتهامات طی سال‌های گذشته به آقای خاتمی کم زده نشده است. از ماجرای اتهام حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان به خاتمی مبنی بر دیدار با جورس سوروس، تا آنچه سردار نقدی به آقای خاتمی منتسب کردند. حال هم صحبت دیگری از محسن مهدیان که خاستگاه و عقبه فکری مشخصی دارد. هر چند که در همان زمان شخص آقای خاتمی این اظهارات را تکذیب کردند و جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در واکنش به ادعای مدیر مسئول روزنامه همشهری در خصوص موضع سیدمحمد خاتمی پس از اعتراضات سال ۸۸، اظهار داشت: «من در این ارتباط با آقای خاتمی تماس داشتم و ایشان هم به صراحت گفت، من این آقا را نمی‌شناسم و اصلا او را ندیده‌ام؛ چه برسد به اینکه در منزل من دو ساعت صحبت کرده باشد.» مدیرعامل بنیاد باران تأکید کرد: به صراحت عرض می‌کنم که آقای سیدمحمد خاتمی با ایشان ملاقاتی نداشته و ایشان هم در منزل آقای خاتمی حضور نداشته‌اند. ضمن اینکه ملاقات‌های آقای خاتمی در دفترشان صورت می‌گیرد و ملاقات‌های رسمی یا ملاقات‌هایی از این دست که ایشان مدعی هستند، در منزل‌شان صورت نمی‌گیرد.»

* سندی خالی از ادعا

 البته این پایان کار نبود و  روزنامه همشهری در حرکتی به قول خود افشاگرانه یک فایل صوتی منتشر کرد به اذعان خود که آقای خاتمی چنین حرف‌هایی زده است. اما با یکبار شنیدن بخشی از این فایل صوتی که در «فارس» منتشر شده به‌خوبی می‌توان تشخیص داد که آقای خاتمی اساسا در خصوص آرا و مواضع خود در دوره ریاست جمهوری و  برخی ادعاهایی که برخی کرده‌اند و به وی نسبت داده شده صحبت می‌کند و اصلا صحبتی از  انتخابات 88، امکان تقلب، موسوی و کروبی و امثالهم نمی‌کند و همین امر است. اما اینگونه اتهامات و مطالب یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم اینکه این افراد و جریانات تاکنون بارها تلاش داشته‌اند که سیدمحمد خاتمی را به‌عنوان یک چهره وجیه‌المله مورد تخریب، هجمه، تخطئه، اتهام و افترا قرار دهند. اما نه تنها از اعتبار آقای خاتمی کم نشده بلکه طی زمان  کذب بودن بسیاری از اتهاماتی که به وی نسبت داده شده  ثابت  شده است. جالب اینکه برخی جریانات که خود را بسیار مردمی هم می‌دانند در آستانه انتخابات می‌خواهند با حمله به خاتمی خود را بالا ببرند و اعتباری کسب کنند. در حالی‌که خود بهتر می‌دانند اصل قضیه از چه قرار است و مردم چه قضاوتی نسبت به آنها دارند. اما سخن اصلی در مورد صداوسیماست که  عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد. اگر آن‌طور که خود می‌گویند در مورد هر کسی در رسانه صحبت شود آن فرد می‌تواند از همان تریبون در زمانی مقتضی استفاده کند و به دفاع از خود بپردازد آیا صداوسیما انصاف و عدالت رسانه‌ای را رعایت می‌کند و زمانی هم برای دفاع به آقای خاتمی می‌دهد یا اینکه صرفا ساز وکاری فراهم شده که برخی به افراد و چهره‌های مشهور و ملی تهمت بزنند و بروند؟

* بی‌اخلاقی سیاسی

شامگاه سه‌شنبه بود که مناظره‌ای در شبکه خبر میان سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان  و محسن مهدیان، مدیر مسئول روزنامه همشهری پیرامون انتخابات پیش‌رو، بیانیه 110 نفر و موارد دیگر برگزار شد. جایی‌که مهدیان گفت: مشکل من با آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان این است که با پایگاه اجتماعی خود صادقانه رفتار نمی‌کنند. آقای خاتمی حاضر نیست خط مشی خود را بگوید و می‌خواهد وسط بازی کند تا سر و ته طیف را داشته باشد. امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان وسط بازی کرد بلکه دوقطبی انقلابی و ضدانقلاب شکل گرفته به همین دلیل اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند وسط بازی کنند. نورمحمدی نیز در پاسخ به مهدیان عنوان کرد: خطاب من آقای مهدیان نیست چون بحث با ایشان فایده‌ای ندارد، اما از آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما می‌پرسم که آیا آقای خاتمی حق دارد در مقابل اتهاماتی که به ایشان زده شد از خود در رسانه ملی دفاع کند؟ بر اساس چه قانونی این اجازه وجود دارد که علیه آقای خاتمی صحبت شود، اما پاسخ ایشان پخش نشود؟ البته آبرو و عزت آدم‌ها دست من و شما نیست و آقای خاتمی و امثال ایشان عزتشان را از خدا و مردم گرفته‌اند. همانطور که نتوانستید عزت علی دایی، عادل فردوسی‌پور و محمدرضا شجریان را بگیرید. سخنگوی حزب ندا با اشاره به اظهارات مهدیان درباره صداقت یادآور شد: شما چند سال قبل درخواست دیدار با آقای خاتمی را داشتید و من آن را هماهنگ کردم. قبل از جلسه هم گفته شد که مباحث مطرح شده محرمانه خواهد بود و ضبط و خبری نشود. اما در حالی‌که جلسه در حیاط بود و امکان شنود وجود نداشت، یکی از شما به‌صورت غیراخلاقی جلسه را ضبط کرده در رسانه‌ها منتشر کردید. در این چند روز هم گفتید که آقای خاتمی در آن جلسه گفته که پایگاه اجتماعی من بهایی‌ها هستند درحالی‌که من در آن جلسه بودم و آقای خاتمی یک کلمه درباره بهایی‌ها صحبت نکرد ولی شما آمدید و دروغ گفتید.

* کدام لیست اصلاح‌طلبان؟

طی چند روز گذشته صحبتی در برخی رسانه‌های تندرو و اصولگرا به‌وفور مطرح شده که پیش از این هم از سوی برخی چهره‌‌های اصولگرا  مطرح شده بود که اصلاح‌طلبان از کاندیداهای لازم برای حضور و مشارکت در انتخابات برخوردار هستند. ادعایی که هر چقدر هم تکذیب شود و حتی رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات نیز آن را تکذیب کنند که اساسا به جهت نداشتن کاندیدا لیست نمی‌دهیم برخی همچنان در خیال خود اصلاح‌طلبان را یک پای رقابت‌های انتخاباتی قلمداد می‌کنند. لذا پرسش از آنهایی‌که اصلاح‌طلبان را به عدم شفافیت و وسط بازی متهم می‌کنند این است که آنها از چه چیزی خبر دارند که خود اصلا‌ح‌طلبان بی‌خبر هستند یا از کدام لیست حرف می‌زنند که خود اصلاح‌طلبان در فاصله دو هفته مانده تا انتخابات هنوز نمی‌دانند متشکل از چه نفراتی است؟ لذا به‌نظر می‌رسد بهتر است برای گرم کردن تنور انتخابات و همچنین ایجاد رقابت به روش‌های دیگر متوسل شوند و مدام لیست خیالی از اصلاح‌طلبان برای مجلس درست نکنند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار