| کد مطلب: ۱۰۸۱۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد

وعده فسادستیزی زاکانی

اتاق شیشه‌ای شهرداری ترک خورده؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: ساختار شهرداری به نحوی است که امکان فساد در آن وجود دارد و به همین دلیل توجه به عملکرد مدیران این سازمان زیاد است. 19 اردیبهشت سال گذشته بود که علیرضا زاکانی در قامت شهردار تهران گفت: «در مبارزه با فساد سراغ گردن کلفت‌ها رفته‌ام.»

اتاق شیشه‌ای شهرداری ترک خورده؟

*17 هزار میلیارد چی شد؟

آخرین نمونه 14 آذر بود که خبر رسید طبق اظهارات یک مقام مسئول در شورای شهر تهران، در ارزیابی کل هزینه‌های شهرداری 17 هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد. رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران گفت: درآمد سال قبل ۸۰ همت بوده و مطابق با گزارش مصارف بودجه در سامانه شفافیت ۴۹.۴ همت هزینه شده است که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۵۲ همت می‌رسد و از این رقم نزدیک به ۱۷ همت درآمد حاصل در هیچ محلی هزینه نشده و سوال ما این است که این درآمد کجاست؟ اگر مخارج خارج از چارچوب وجود داشته باید گزارش آن به شورا ارائه شود. حبیب کاشانی در قامت خزانه‌دار شورا با بیان اینکه با توجه به عملکرد ردیف‌های درآمدی، سهم بیمارستان «آتیه» و «مژده» فروخته شده اما در جدول ثبت نشده است، یادآور شد: در عوارض کالا و خدمات و ارزش افزوده ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و در عوارض قطع درختان ۳۶۹ میلیارد تومان درآمد ثبت شده که روند افزایش داشته و در جرائم ترافیکی پنج هزار میلیارد تومان درآمد به ثبت رسیده است. کاشانی با بیان اینکه بر اساس آنچه اعلام کردیم بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد، تصریح کرد: با این وجود با توجه به تصویب هزینه ۴۴ هزار میلیارد تومانی پنج هزار میلیارد تومان عقب هستیم.

*از فساد 20 هزار میلیاردی تا حقوق‌های نجومی

این مورد تنها ابهام مالی شهرداری تهران نبود. در اردیبهشت سال‌جاری سخنگوی شهرداری تهران بیان داشت: ارزش یکی از این پرونده‌های فسادی که در این مدت کشف‌شده، به اندازه نیمی از بودجه یکسال شهرداری تهران است. محمد خانی افزود: «اولویت اول ما بازگشت اموال و امکانات شهر به نفع مردم و بیت‌المال است. به‌عنوان نمونه ارزش یکی از این پرونده‌های فسادی که در این مدت کشف شده، به اندازه نیمی از بودجه یکسال شهرداری تهران است.» کمتر از یکماه بعد یعنی در 15 خرداد سال‌جاری رئیس شورای‌عالی استان‌ها جزئیات کشف فساد 20هزار میلیاردی در شهرداری را اعلام کرد و افزود: تا پایان سال‌جاری 40 هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری بازگردانده می‌شود. همچنین ناصر امانی عضو شورای شهر هم در خصوص سرانجام پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی که شهردار تهران و سخنگوی شهرداری در خصوص آن صحبت کرده بودند، گفت: در ابتدا سخنگوی شهرداری تهران اعلام کردند که پرونده فسادی در شهرداری تهران کشف کردند که به اندازه نصف بودجه شهرداری یعنی حدود ۲۰ هزارمیلیارد تومان است که این عدد برایم عجیب و تکان‌دهنده بود. وی با تاکید بر اینکه شهردار تهران نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود از این پرونده ۲۰ هزار میلیاردی سخن گفتند، افزود: آقای زاکانی با سخنان خود وجود چنین پرونده‌ای را تأیید کردند و ما منتظر هستیم که گزارشی را در این خصوص به شورای شهر ارائه بدهند و یا در راستای تنویر افکار عمومی، جزئیات بیشتری از این پرونده را منتشر کنند. امانی در پاسخ به این سوال که آیا از شهرداری درخواست جزئیات پرونده را داشتید؟ بیان داشت: در فضای رسانه‌ای از آن‌ها خواستیم که گزارش را به اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان نماینده مردم ارائه بدهند؛ اما تاکنون که مطلبی به ما نرسیده است. اسفند سال گذشته هم ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بررسی بودجه سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: خبری از اختلاس هشت میلیارد تومانی در این سازمان داریم و در حالی این اختلاس رخ داده که آقایان موضوع را به ما اعلام نکرده و ما خودمان به این مساله پی بردیم. وی با بیان این‌که باید سازوکاری طراحی شود که از چنین مواردی جلوگیری شود، اظهارکرد: در این زمینه باید شفاف‌سازی صورت گیرد. ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در واکنش به صحبت‌های امانی در خصوص اختلاس هشت میلیارد تومانی در این سازمان تصریح کرد: «این اختلاس برای دوره ما نبوده و برای یکی از معاونان سابق بوده که ما به محض مطلع شدن موضوع وی را از سمت خود برداشتیم و شخص معاون نیز خود این کار را انجام نداده بود؛ بلکه 3 نفر از افرادی که توسط این فرد منصوب شده بودند اقدام به اختلاس به مبلغ ۶.۵ میلیارد تومان کرده بودند.» در کنار این موضوعات نباید از فیش‌های نجومی به‌راحتی عبور کرد.

*چرا زاکانی استعفا نداد؟

آنچه در شهرداری می‌گذرد چنان بود که حتی اصولگرایان لب به سخن از نهاد تحت مدیریت یک اصولگرا گشودند. سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس در شبکه اجتماعی ایکس با هشتگ‌های فساد و شهرداری تهران نوشت: «یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های فساد و زدوبند و تخلف در شهرداری تهران است و امید و انتظار ما این بود و هست که با ورود مسئولان بسیجی ریشه فساد بخشکد.» آذر امسال هم میرسلیم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شورای شهر تهران اگر وظیفه نظارتی خود را فدای رودربایستی کند، آبروی خود را بر باد می‌دهد. این حد از تخلفات و لجاجت شهرداری بی‌سابقه است.» در ابتدای آذر مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری‌ها را به‌صورت رسمی اعلام کرد. او در نامه خود به محمد صالح جوکار نوشت: «در خصوص موضوع تحقیق و‌تفحص از شهرداری تهران که ۲۶ تیر امسال آقای زاکانی به‌همراه معاونان خویش (از جمله آقای صارمی) در مجلس حضور یافتند و ایشان در جواب این‌جانب مبنی بر: موقعیت تراز ارتفاعی زمین هتل ۴۳ طبقه ولنجک، در ارتفاعی بیش از ۱۸۰۰ متر از سطح دریا واقع است، با انکار سریع آن، تأکید نمودند: «اگر ملک یاد شده در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر قرار داشته باشد، بنده استعفا می‌دهم»، به استناد سایت جهانی Elevation Finder، نامه شماره ۶۱۱/۶/۱۶۰۰۹۱ مورخ ۱۳۹۳/۲/۲۰ معاون وقت خدمات شهری (آقای عبداللهی) و مستندات دیگر نامه آقای مسجد جامعی (رئیس وقت شورای شهر) ملک مذکور در محدوده تراز ارتفاعی بیش از ۱۸۰۰ متر واقع است.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار