| کد مطلب: ۱۰۷۵۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد

ادعای سارق صندوق امانات: دختر هاشمی در ترکیه سراغ خاطرات پدرش را می‌گرفت

دست از سر فائزه برنمی‌دارند؛ حتی در زندان

آرمان ملی – مطهره شفیعی: نام فائزه هاشمی با حاشیه گره خورده است حتی زمانی که در زندان است.

دست از سر فائزه برنمی‌دارند؛ حتی در زندان

 

ماجرا این بود که متهم ردیف اول پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه گفت: «فائزه هاشمی برای ملاقات و مصاحبه با ما به ترکیه آمد با این عنوان که دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌رفسنجانی داخل صندوق امانات بوده است. در صورتی که چنین چیزی داخل صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه نبود و هیچ کدام از صندوق‌ها هم متعلق به فرد یا افراد سیاسی نبود.»

*واکنش فائزه هاشمی

فائزه هاشمی که دوران محکومیت خودش را در زندان اوین سپری می‌کند، از اظهارت این متهم شگفت زده شد و ضمن اظهار اینکه بیش از یک‌سال است که در زندان اوین به‌سر می‌برد، افزود: اصولا سال گذشته ممنوع‌الخروج بوده و از مدت‌ها قبل از سرقت صندوق امانات بانک، سفری به خارج از کشور نداشته است. فائزه هاشمی ادامه داد: اصولا صفحه‌ای در اینستاگرام ندارد که در آن لایو پخش کند و نسخه دستنویس خاطرات پدر نیز در دفتر نشر معارف انقلاب است نه هیچ صندوق اماناتی.

 

*روایتی از خاطرات هاشمی

کتاب‌های خاطرات هاشمی، عموما حاوی ناگفته‌هایی از اواخر دوران دفاع مقدس و فرآیند تصویب قطعنامه ۵۹۸ در شورای امنیت و واکنش ایران و اقدامات دبیرکل وقت سازمان ملل، توقف فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی، رشد اختلافات نیروهای داخلی انقلاب، مشکلات فزاینده اقتصادی کشور، اعدام سیدمهدی هاشمی قهدریجانی و مسائل مربوط به بیت آیت‌ا... منتظری، جنگ کشتی‌ها در خلیج فارس و ورود مستقیم ایالات متحده به جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی و اوج آن، غرق کردن کشتی ایران اجر، سخنرانی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل و بسیاری دیگر از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند. هاشمی رفسنجانی آنطور که خودش نوشته از اول فروردین سال 60؛ هر روز در یک صفحه از سررسید همان سال یادداشت‌هایی درباره کارهای شخصی و حوادث مهم داخلی و خارجی نوشته است. هاشمی؛ روحانی جوانی بود که در سال ۴۳ کتاب «سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار» و در سال ۴۶ کتاب «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار» را نوشت. اوایل پیروزی انقلاب هم او احساس کرد در ثبت موارد مهم نظم خوبی وجود ندارد چنانکه مذاکرات جلسات مهم ضبط و ثبت نمی‌شد. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در بیان مهم‌ترین علت خاطره‌نویسی خود می‌گوید: با وجود مسئولیت‌ها و اشتغالات فراوانی که داشتم اما چون می‌دانستم جریان‌ها و افرادی که با متن انقلاب هماهنگ نبودند، از دید خود به تدوین تاریخ انقلاب می‌پردازند، با اهتمام فراوانی خاطرات را ثبت و ضبط کردم.

*سانسوری که طبیعی است

طبیعی است که بخشی از خاطرات آیت‌ا... هاشمی قابل انتشار نیست و شاید داستان دزدیده شدن خاطرات از صندوق بانک بر پایه همین موضوع است. غلامعلی رجایی مشاور آیت‌ا... هاشمی فروردین 1401 گفته بود: «همین امروز برخی خاطراتی که ایشان نوشتند، قابل انتشار نیست یعنی ۲۰- ۳۰ سال دیگر که یک عده که اسمشان در کتاب‌ها هست، در قید حیات نیستند خب دیگر معنی ندارد. در مورد خود من در خاطراتش نوشت که آقای رجایی از فلان رئیس دانشگاه انتقاد کرد، الان بفهمند رابطه‌شان با من به هم می‌خورد خب، اما من، چون مشاور بودم باید می‌گفتم این رئیس دانشگاه بد عمل می‌کند و قاعدتا پس از این پیشنهاد من، ایشان هم دستور پیگیری را به خود من دادند و موضوع حل شد. هیچ‌کس خارج از دایره نقد نیست، نقد نیز منفی نیست، نقد مثبت و منفی است. یکی از ویژگی‌های هاشمی این بود که کسی نمی‌توانست ایشان را به هم بریزد.» این خاطرات با حاشیه همراه است مانند روزی که تسنیم نوشت: «اخباری مبنی بر سانسور کتاب خاطرات آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به‌نقل از محسن هاشمی منتشر شد. در این خبر‌ها آمده است که برای نخستین‌بار کتاب خاطرات آیت‌ا... هاشمی پس از ۲۳ سال مورد ممیزی قرار گرفته است.» انصاف نیوز در واکنش به این ادعا به سراغ محسن هاشمی رفت که او هرگونه مصاحبه در خصوص ممیزی کتاب خاطرات را تکذیب کرد و در عین حال توضیحاتی را درباره اصل ماجرا و تعاملی که بین او و وزارت ارشاد برای انتشار کتاب وجود داشته است، ارائه داد. محسن هاشمی ‌رفسنجانی در این باره گفت: اولاً من در این مورد هیچ مصاحبه‌ای نکردم، بلکه صرفاً در جلسه‌ افطاری همراه با فعالان سیاسی که خدمت آقای رئیسی بودیم و هنوز مجوز چاپ خاطرات داده نشده بود، این موضوع را مطرح کردم. وی ادامه داد: من در آن جلسه خدمت آقای رئیسی گفتم که ما حدود ۲۲ سال است خاطرات را منتشر می‌کنیم و از وزارت ارشاد هم مجوز می‌گیریم و پیش از این سابقه نداشته است این اتفاق بیفتد. معمولاً اگر مواردی بود و کاری داشتند، مکتوب نمی‌گفتند، تلفن می‌کردند و‌ در تعامل شفاهی موضوع حل می‌شد، اما این‌بار ۲ تا ۳ ماه طول کشید. ما این خاطرات را اوایل بهمن به وزارت ارشاد برای صدور مجوز ارائه دادیم و می‌خواستیم آن را به نمایشگاه برسانیم؛ اما در اواخر فروردین ماه به ما گفتند کار ایراداتی دارد و نمی‌توانیم مجوز بدهیم. البته نباید فراموش کرد که سال گذشته و برای نخستین بار خاطرات روزنوشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، توسط وزارت ارشاد دولت ایشان دچار ممیزی شده است.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار