| کد مطلب: ۱۰۷۵۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نوسانات پی‌در‌پی بازار لاستیک و وعده توزیع با قیمت مطلوب را بررسی می کند

چرخ گرانی در بازار تایر از دور می‌افتد؟

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: بازار لاستیک سرانجام باخبر رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر کاهش تعرفه واردات لاستیک از 32 به 10 درصد در انتظار آرامش است و متقاضیان در انتظار توزیع لاستیک در سامانه فروش وزارت صمت با قیمت مصوب هستند.

چرخ گرانی در بازار تایر از دور می‌افتد؟

 این در حالی است که بازار لاستیک طی ماه‌های اخیر روزهای پرنوسان و التهابی را پشت سرگذاشته است و صاحبان خودرو به ویژه در بخش ناوگان حمل ونقل عمومی از فقدان و یا گرانی بیش از حد این محصول شاکی بودند و به عقیده آن ها این بار نیز رانت ولابی های گوناگون گریبان این گروه را خواهد گرفت و مشکل باقی خواهد ماند. اما کارشناس مسئولان در این صنف این بار برای اولین بار معتقدند که قیمت‌گذاری دستوری دولت درباره لاستیک از سوی کارشناسان دولتی و مسئولان ذیربط به نجات این بازار برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد آمد و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قیمت لاستیک تا دو ماه آینده آرامش را تجربه خواهد کرد و کاهش می یابد .

التهاب بازار لاستیک کمتر می شود

محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران در این باره به آرمان ملی گفت: روند توزیع بازار با قیمت گذاری دستوری و طرحی که مسئولان در پیش گرفته‌اند امیدواریم که به شکل مطلوب حل شود هر چند کاهش التهابات و سامان یافتن بازار لاستیک نیاز به زمان دارد اما این طور که به نظر می رسد بازار لاستیک با تعامل صورت گرفته با فعالان این صنف و نظارت بازار و قیمت گذاری های صورت گرفته آرام خواهد گرفت.

او افزود: طی رایزنی های صورت گرفته با کارشناسان دولت در این بازار توزیع لاستیک با کاهش تعرفه واردات و نظارت های لازم در بازار عرضه نظم خواهد یافت و توزیع تایر که تا کنون با مشکلات فراوانی مواجه بود نظم می گیرد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته و تعداد زیاد نمایندگی های توزیع تایر که البته نیازی هم به افزایش آن نیست، لاستیک به تعداد کافی برای خودروهای مختلف وجود دارد و پیش بینی می شود چنانچه به برنامه ریزی های صورت گرفته دراین زمینه عمل شود هیچ مشکلی تا پایان سال جاری وجود نداشته باشد و همچنین نیاز بازار در آستانه سال نو نیز تامین خواهد شد.

رضایت کارخانجات تولیدکننده لاستیک

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران اضافه کرد: کارخانجات تولید کننده لاستیک نیز از شرایط کنونی بازار رضایت دارند و متعهد شده اند متناسب با سیاست گذاری های صورت گرفته و بر اساس نیاز بازار مطابق با قیمت گذاری های اعلام شده نیاز لاستیک متقاضیان را برطرف کنند و بر اساس سفارش های صورت گرفته پیش بینی می شود بازار لاستیک تا دو ماه آینده آرام شود.

آل سارا در خصوص چالش های شبکه خرده فروش با تولیدکنندگان تایر و نمایندگی های توزیع تاکید کرد: با درایت وزارت صمت مشکلات در حال مرتفع شدن است و امیدواریم در سال جاری به سرعت به عادی شدن قیمت تایر نزدیک شویم. قطعا تا پایان سال شاهد واقعی شدن و کاهش قیمت لاستیک خواهیم بود و به تدریج عرضه با تقاضا نیز برابر و متعادل خواهد شد.

تکذیب واردات لاستیک های کارکرده

این کارشناس مسئول همچنین درباره واردات لاستیک های دست دوم از بازار اروپا و فروش به عنوان لاستیک ها نو گفت: این مسئله به طورکلی تکذیب می شود چرا که واردات هر محصولی به بازار داخلی، پیش از توزیع حتماً باید از فیلترهای استاندارد عبور کند و به این ترتیب فرصتی برای عرضه لاستیک های کارکرده و فروش به عنوان نو وجود ندارد.

او احتمال واردات قاچاق این محصولات و گذر از فیلترهای استاندارد و ... را رویکردی دانست که در همه بخش ها احتمال وقوع آن وجود دارد و افزود: نظارت های صورت گرفته در این زمینه به قدری جدی است که احتمال وقوع واردات کارکرده برای مصرف در حوزه خودرو بسیار کم و حتی وجود ندارد علاوه بر این تولیدات داخلی با توجه به اِعمال سیاست های صورت گرفته به قدری مطلوب است که پاسخگوی نیاز داخل است.و کاهش قیمت تایر به دلیل آغاز توزیع تایر و عبور از توقف احتمالی در توزیع صورت می گیرد و توزیع تایر به تدریج برابر با تقاضای بازار خواهد بود.

انبارها را خالی کردیم تا کمبود لاستیک جبران شود

جمال میرزایی رئیس انجمن صنعت تایر نیز درباره کمبود لاستیک گفت. قیمت برخی از مواد اولیه تولید لاستیک همزمان با افزایش جهانی قیمت نفت افزایش داشت. شرایط سیاسی جهان و نرخ ارز تغییر کرد که در تمام بخش های تولید صنعت تایر اثر گذار بوده است . میرزایی گفت: بخشی از کمبود لاستیک سواری در کشور را با خالی کردن انبارها جبران کرده‌ایم تا مشکلی در بازار ایجاد نشود.

او ادامه داد: نرخ ارز در صنایع پتروشیمی ۳۱ تا ۴۰ درصد تغییر داشته. نرخ نهاده ها هم ۴۱ درصد رشد داشته است. ۸۰ درصد قیمت تمام شده لاستیک، مواد اولیه است. در حال حاضر قاچاق معکوس باعث کمبود تایر در بازار شده. به دلیل افزایش تقاضا شاهد نوسان قیمتی بوده ایم. ما درخواست اصلاح قیمت از اسفند سال ۱۴۰۰ تا بهمن سال ۱۴۰۱ را داشته ایم. اما در طی دو سال گذشته با اصلاح قیمت ۳۰ درصدی موافقت شده است.

تایر تبدیل به کالای سرمایه ای شده است

رئیس انجمن صنعت تایر افزود: در حال حاضر به دلیل این مشکلات تایر تبدیل به کالای سرمایه ای شده است. حمایت از صنعت تایر و جلوگیری از رانت و قاچاق معکوس خود زمینه ساز جلوگیری از سرمایه ای شدن این کالا می شود. در صورتی که به یک تعادل در حوزه تولید برسیم ما شاهد بهبود وضعیت این بازار خواهیم بود. چرا که در حال حاضر یک میلیون حلقه کمبود لاستیک داشتیم و خرید مازاد و سرمایه ای هم باعث برهم خورد بازار لاستیک شده است.

میرزایی بیان کرد: با طراحی سامانه یکپارچه و ارائه لاستیک از طریق نمایندگی، مدیریت توزیع داشته ایم. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که افرادی در جامعه که در حال حاضر نیازی به تایر ندارند. اما اقدام به خرید تایر می‌کنند. ۱۰ درصد در سواری کاهش تولید داشته ایم. اما کمبود در این بخش را از طریق خالی شدن انبارها جبران کرده ایم. اما در کل یک میلیون حلقه لاستیک در کشور کمبود داریم.

حل معمای تامین کمبود بازار لاستیک

این گزارش حاکی است؛ حسین فرهید‌زاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان طی روزهای اخیر در این باره گفت: در بحث بازار لاستیک باید توجه داشت که موضوع تامین و توزیع از یکدیگر جدا هستند؛ ناترازی از قدیم در تولید این محصول در مقابل مصرف وجود دارد.

او افزود:سالانه 21 میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید و 3.7 میلیون حلقه لاستیک وارد می‌شود اما نیاز کشور در این زمینه 26 تا 27 میلیون حلقه است، این امر باعث می‌شود که در برخی مواقع با کمبود آن در بازار رو به رو شویم.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: طرحی در وزارت صمت وجود دارد که در حوزه نهاده‌های تولید، به تولید‌کنندگان کمک می‌شود تا بتوانند، تولید خود را افزایش دهند و در حوزه های ارزی نیز به آنها کمک شده است.

او بیان کرد: در حوزه واردات نیز، تعرفه واردات لاستیک از 32 درصد به 10 درصد کاهش یافته و توسط هیئت وزیران ابلاغ شده است امیدواریم که این ناترازی با واردات و افزایش تولید داخلی رفع شود. در شبکه توزیع لاستیک نیز از طریق سامانه‌های فروش وزارت صنعت و خود شرکت‌های تولید کننده به صورت مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسد.

لاستیک کالای سرمایه ای نیست

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه لاستیک کالای سرمایه‌ای نیست و تاریخ مصرف دارد، گفت: مردم در هر زمانی می‌توانند در صورت نیاز، این محصول از طریق سامانه های معرفی شده با قیمت مصوب خریداری کنند.

او با بیان اینکه طرح‌های نظارت و بازرسی در سازمان‌های صمت استان و اصناف ابلاغ و اجرا شده است اظهار داشت: بر انبارها، تولیدکنندگان و سیستم‌های پخش تمرکز داریم تا اگر خروجی از دستور العمل‌ها وجود داشته باشد، برخورد تعزیراتی و انضباطی صورت گیرد.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار