| کد مطلب: ۱۰۷۳۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد

آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود با ۴۸ کشته و مصدوم

رویای به گور برده برخاستن از خاکستر اعتیاد

افرادی که برای رهایی از اعتیاد خانمان‌‌سوز خود به کمپ یا جایی شبیه آن پناه می‌برند هزار امید و آرزو دارند، آنها یکبار خانمانشان سوخته و به باد رفته و این بار جسم رنجور اما امیدوارشان، بی‌هیچ امیدی برای برخاستن یک انسان سالم از خاکستر خویش؛ بی‌هیچ نشانه‌ای از اعتیاد در وجودشان. ...

رویای به گور برده  برخاستن از خاکستر اعتیاد

رفته بودند اعتیادشان را ترک کنند‌ که بخاری آتش می‌گیرد و اول به پرده بعد به سایر جاها سرایت می‌کند، مسئولان هم که غافلگیر شده‌اند هیچ کاری نمی‌توانند بکنند خودشان همراه مددجویان در ازدحام جمعیت و محبوس شده و درست زمانی که ساعت از 5 و نیم صبح گذشته، جان خود را از دست می‌دهند.

شمار کشته‌شدگان حادثه آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود تا لحظه نگارش این گزارش به ۳۲ نفر رسید و ۱۶ نفر دیگر هم برای مداوا به سه بیمارستان استان گیلان فرستاده شدند که گفته شد حال چهار نفرشان هم وخیم است.

در میان کشته‌شدگان، علاوه بر شمار بالای مددجویان، نام نگهبان و مسئول نگهداشت مرکز درمان سوء مواد مخدر یا همان کمپی که نامش

کلیدبر است (بهتر است بگوییم بوده) هم‌ به چشم می‌خورد.

هرچند گمانه‌زنی‌های اولیه مسئولین طبق اعلامشان همان آتش گرفتن بخاری و سرایت آن به پرده بود اما روز گذشته رئیس کل دادگستری گیلان از بازداشت مدیر مرکز مربوطه خبر داد.

هرچند وقوع چنین رخدادهایی به دلایلی نظیر عدم ایمنی و فرسودگی امکانات و بی‌توجهی در مواردی که به نظر از حیز انتفاع خارجند امری عجیب و غریب نبوده و نیست. آتش‌سوزی‌های بخاری‌های مدارس را به یاد بیاورید تازه الان شروع فصل سرماست و تازه آن مدرسه بود و این کمپ ترک اعتیاد است که هم مددجوها و هم خانواده‌ها و هم تقریبا همه مردم از وضعیت نامناسب و حتی بعضا برخورد ناشایست مختص خودشان باخبرند حتی در تهران و در دل پایتخت حسابش را کنید در شهرستان چه خبر‌ها می‌تواند باشد!

خارج از ظرفیت!

روز گذشته پس از انتشار فیلم‌هایی از آتش سوزی یک مرکز ترک اعتیاد در استان گیلان، خبرگزاری‌ها به نقل از بابک یکتاپرست نوشتند که در ساعت   ۵:۵۵ صبح، یک مورد حادثه آتش‌سوزی در یک کمپ ترک اعتیاد واقع در شهرستان لنگرود استان گیلان به مرکز فوریت‌های اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شد که درپی آن پنج دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان گیلان هم با اعلام خبر درگذشته‌ها که آن زمان هنوز به ۳۲ تن نرسیده بود، گفت که علت حادثه در دست بررسی است و متعاقبا و پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی اعلام خواهد شد. او ادامه داد: مدیران کمپ و مسئولینی که در این زمینه وظایفی برعهده داشته‌اند تحت نظر هستند.

ظرفیت این مرکز براساس آمار اعلام شده ۴۰ نفر بوده است و به نظر چیزی خارج از ظرفیت خود و امکاناتش مددجو پذیرفته!

مدیر مرکز بازداشت شد

آقای نیارکی همچنین از دستگیری و بازداشت مدیر مرکز ترک اعتیاد منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: ‌کارهای کارشناسی در خصوص بررسی علت این حادثه دلخراش در شهرستان لنگرود انجام شده و به محض وقوع آتش سوزی در این مرکز ترک اعتیاد، رئیس دادگستری شهرستان به همراه معاونین و تیم‌های کارشناسی در محل حادثه حضور یافته و بعد از ارائه گزارش‌های اولیه، معاونان قضائی دادگستری استان به محل اعزام شدند. او با تأکید بر بررسی دقیق و سریع علت حادثه آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد کلیدبر شهرستان لنگرود، افزود: علت حادثه و حریق مشخص نیست و پس از بررسی توسط تیم‌های تخصصی آتش نشانی، هلال احمر و تیم‌های خصوصی، در اسرع وقت به مردم اعلام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در تشریح دلیل آتش سوزی کمپ خصوصی ترک اعتیاد در لنگرود، گفت: علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتاً آتش سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان‌ کمپ بوده‌ است.

از سوی دیگر، محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان هم با اشاره به جزئیات بیشتر حادثه دلخراش لنگرود، اظهار کرد: تاکنون در جریان این سانحه اندوهبار ۳۲ تن فوت کرده و ۱۶ تن دیگر تحت مداوا در دو بیمارستان لنگرود و ولایت رشت هستند. او همچنین از وخامت حال چهار تن دیگر از مصدومان و سانحه دیدگان این حادثه خبر داد و گفت: تلاش کادر درمان برای زنده نگهداشتن افراد مصدوم با جدیت در خارج انجام است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان همچنین در خصوص بازداشت‌هایی که از آن یاد شد، گفت: ریاست قوه قضائیه دستور سریع پیگیری‌ها و رئیس کل دادگستری استان نیز دستور دستگیری افراد مسئول و دخیل در این حادثه را صادر و هم‌اکنون متولیان این مرکز ترک اعتیاد و دیگر مسئولان مرتبط بازداشت هستند.

جلایی همچون نیارکی، از نگهداری بیش‌از ظرفیت مددجویان در مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در لنگرود خبر داد!

 کسی به فکر نبود

در پی این حادثه گفته شده اعضای شورای شهر و سایر مسئولین هم بازدید میدانی داشته‌اند و مشخص نیست چرا پیشتر به وضعیت ایمنی و ظرفیت این مرکز بی‌توجه بوده‌اند!

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار