| کد مطلب: ۱۰۶۵۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»‌ مسائل پیرامون لایحه عفاف و حجاب را بررسی می‌کند

رفت و برگشت لایحه عفاف و حجاب در راهروهای مجلس | نمایندگان لایحه را پس می‌گیرند؟

شاید اگر از قاطبه جامعه پرسیده می‌شد که با توجه به شرایط فعلی و مسائل و مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است اولویت نخست حل مشکلات و طرح و لایحه‌هایی برای آن چیست؟ اکثریت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی را اولویت دولت، مجلس و سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول می‌دانستند. قدر مسلم مساله عفاف، حجاب و پوشش بانوان یکی از مسائل مبتلا به جامعه است که همه فشر زنان با آن سر و کار دارند و به طور ملموس آن را درک می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که در این خصوص باید به چند نکته پرداخت تا به نحو بهتر و موثرتری این مساله را مورد بحث و بررسی قرار دارد.

رفت و برگشت لایحه عفاف و حجاب در راهروهای مجلس | نمایندگان لایحه را پس می‌گیرند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، نخست بحث اولویت جامعه و مردم است که بر خلاف دستگاه‌های حاکمیتی که لایحه حجاب در فوریت قرار داده‌اند؛ مردم معتقدند این شرایط اقتصادی و معیشتی بغرنج و گرانی‌های لجام گسیخته و سرسام‌آور است که منجر به بروز نارضایتی در جامعه شده است. دیگر اینکه جدای از بعد شرعی و قانونی مساله حجاب که تردیدی در آن نیست ماجرا نوع برخورد با مساله بدحجابی و بدپوششی است و بسیاری از آنهایی که به مساله حجاب اعتقاد دارند نیز نوع برخوردها را مورد نکوهش قرار می‌دهند.

چه اینکه بارها و بارها گفته شده که مساله حجاب امری فرهنگی است که باید با ابزار فرهنگ و فرهنگ‌سازی به مواجهه با آن پرداخت و آن را حل و فصل کرد. اما متاسفانه تنها رویکردی که در این خصوص در نظر گرفته نمی‌شود بعد فرهنگی مساله است و از همین رو است که بالای 30 دستگاه فرهنگی وجود دارند که بودجه دریافت می‌کنند، اما در نهایت و موقع انجام چنین ماموریت فرهنگی خطیری به جای اینکه برای این مساله و حل و فصل معضلات پیش روی آن طرح و برنامه‌ای ارائه دهند با بی‌عملی در نهایت آخرین نهادی که پیوست فرهنگی دارد یعنی پلیس و نیروی انتظامی  که کمترین وظیفه را در  این حوزه برای مواجهه با این مساله به میدان می‌فرستند. این دستگاه نیز به فراخور کارکرد ذاتی خود با نگاه قهری به این مساله نگریسته و برخورد می‌کند. حال مشخص نیست که با وجود عدم تعیین تکلیف لایحه حجاب و رویکردهای منتقدانه و بعضا مخالفت بخش‌هایی از جامعه تکلیف این مساله در نهایت چه خواهد شد و به کجا خواهد انجامید. 

لایحه حجاب و اصل 85

چندی پیش بود که پس از ارجاع لایحه عفاف و حجاب به مجلس و بررسی آن در صحن علنی نمایندگان به یک فوریت اصل هشتاد و پنجمی شدن این لایحه رای دادند. در  اصل 85 قانون اساسی آمده است:«مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.» برخی معتقدند که مجلس این کار را در جهت برداشتن فشار افکار عمومی از روی دوش خود و انداختن آن به دوش کمیسیون فرهنگی انجام داده است.

کاری که به یک کمیسیون 11 نفره اجازه می‌دهد که با کسب 8 رای اعضا در خصوص یک لایحه که قشر زنان جامعه با آن سر و کار دارند تصمیم گیری کنند. امری که حداقل به نگاه و رویکرد جامعه شناسان، روانشاسان ، کارشناسان مسائل امور زنان و...احتیاج دارد. هر چند که مشخص نیست نتیجه کار کمیسیون چه خواهد بود و اصل هشتاد و پنجمی شدن لایحه چه میزان بر روی تصویب یا عدم تصویب و تغییرات آن تاثیر گذار خواهد بود. هر چند که این احتمال وجود دارد که با به نتیجه نرسیدن این لایحه در کمیسیون؛ نمایندگان آن را از کمیسیون بازگردانده و در صحن علنی مجددا بررسی کنند.  

از اختلاف و دو قطبی پرهیز کنیم 

روز گذشته بود که رئیس مجلس در چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران  اظهار داشت:ما در حوزه‌های اقتصادی ناکارآمدی داریم، در آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی چالش‌هایی داریم و در پیاده‌سازی عدالت نیز چالش‌هایی داریم. محمدباقر قالیباف گفت: همه باید توجه کنیم که از هر گونه تنش اجتماعی، اختلاف و دوقطبی‌سازی و هرگونه دامن زدن به اختلافات که ما را از مسیر اصلی خود منحرف کند، باید پرهیز کنیم و بدانیم که هرگونه تنازعی به ضرر انقلاب است.

قالیباف  تصریح کرد: مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی کارهای بسیار جدی و اساسی انجام داده است. بحث خانواده و جمعیت موضوعی بود که ۱۵سال در مجلس مانده بود و به قانون تبدیل نمی‌شد. اخیراً نیز درخصوص عفاف و حجاب، به دست ما رسید. زمانی که دوفوریت به یک فوریت تبدیل شد، بچه حزب اللهی‌های بیرون همگی گفتند قالیباف با حجاب مخالف است و دوفوریت لایحه را به یک فوریت تبدیل کرد. در صورتی که تبدیل دو فوریت به یک فوریت برای بررسی دقیق‌تر و کارشناسی‌تر این لایحه بود و من می‌دانستم که باید این روند را دنبال کنیم.

نمایندگان می‌توانند لایحه را پس بگیرند

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص انتقادات و نگرانی‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب و شیوه رسیدگی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، اظهار داشت:  این لایحه جمع‌سپاری شده و همه نظر دادند، یعنی عام و خاص. فکر نکنم لایحه و طرحی را به اندازه این لایحه مردم بشناسند امیرحسین بانکی‌پور فرد گفت: یعنی شما نگاه می‌کنید تمام مواد آن را همه دارند می‌خوانند، نظر می‌دهند و نظرات دارد اعمال می‌شود؛ یعنی هرچه کارشناسان تا الان نظر دادند، این لایحه با نظراتی که صاحب نظران ارائه کردند، مرتب پویایی داشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اکنون که بررسی آن در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال انجام است هم همینطور است و موضوع محرمانه‌ای در کار نیست. در پایان هم زمانی که بررسی و تصویب به اتمام رسید، مجددا بارگذاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند به زمان آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند، می‌توانند پس بگیرند. وی در خصوص احتمال پس گرفتن اصل هشتاد و پنجمی شدن  لایحه عنوان کرد: اصلا می‌توانند بگویند که ما زمان اجرا را رأی نمی‌دهیم و پس بگیرند.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار