| کد مطلب: ۱۰۶۳۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد

رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ اعلام وصول شد

سرنوشت لایحه حجاب و عفاف چه می‌شود؟ | لایحه‌ای مثل طرح صیانت!

اتفاق سال 1400 تکرار شد و طرح حجاب هم سرنوشتی مانند طرح صیانت پیدا کرد، یعنی اصل هشتاد و پنجی شد! دیروز توجه به آنچه در مجلس می‌گذرد، بیش از سایر روزها بود. قرار بر آن شد درباره لایحه حجاب یعنی همان لایحه‌ای که سروصدای زیادی در هفته‌های اخیر به پا کرده بود، تصمیم‌گیری شود اما ظاهرا نتیجه بررسی هم چندان بی‌حاشیه نبود. دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تعیین نحوه بررسی لایحه حجاب و عفاف جلسه‌ای غیرعلنی تشکیل دادند که در آن پیشنهاد شد این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی مشترک بررسی شود.

سرنوشت لایحه حجاب و عفاف چه می‌شود؟ | لایحه‌ای مثل طرح صیانت!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در بیرون مجلس هم فعالیت‌هایی در جریان بود چنانکه گروهی از افراد مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود، «بدحجاب مجرم است»، «غفلت مسئولان کشیدن چادر همسر شهید»، «مسئول بیا خیابون، کشف حجاب رو جمع کن» خواستار مقابله با بی‌حجابی شدند. از دیگر مطالبات این افراد رفع ایرادات موجود در لایحه عفاف و حجاب از سوی نمایندگان مجلس بود. آن‌ها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر مطالباتی از جمله توجه به وضعیت معیشت مردم، اجرای قانون فعلی حجاب از جمله محروم کردن بی‌حجاب‌ها از خدمات عمومی و کنترل فضای مجازی با بستن پهنای باند پیام‌رسان‌های خارجی تاکید شده بود.

در مجلس چه گذشت؟

یکی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در مورد جزئیات جلسه غیرعلنی یکشنبه ۱۵ مردادماه مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه لایحه حجاب و عفاف مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی شود. وی توضیح داد که نمایندگان در یک رای‌گیری استمزاجی با اکثریت آرا با بررسی این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. وی ادامه داد: این پیشنهاد در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت نمایندگان این لایحه ابتدا به کمیسیون مشترک ارسال می‌شود و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شده و در صورت تایید به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی در خصوص جلسه گفت: با توجه به اینکه این لایحه، ۷۰ ماده دارد و پیشنهاد‌های زیادی برای مواد آن ثبت شده است، پیشنهاد شد که این لایحه به‌صورت اصل ۸۵ بررسی شود و برمبنای همین اصل اجرای قانون هم از لحاظ زمانی محدود و آزمایشی باشد. این پیشنهاد به‌صورت استمزاجی مورد رأی‌گیری در فراکسیون قرار گرفت و ۷۳ درصد از اعضا با ادامه رسیدگی این لایحه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. عضو هیات رئیسه مجلس بیان داشت: احتمالا درخواست ۸۵‌ای شدن لایحه عفاف و حجاب در جلسه هفته آینده مجلس به رای گذاشته می‌شود و در صورت موافقت نمایندگان با این درخواست، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی لایحه عفاف و حجاب تشکیل می‌شود.

اصل ۸۵ قانون اساسی چه می‌گوید؟

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذی‌ربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آن‌ها را به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این، مصوبات دولت نباید مخالفت قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آن‌ها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.»

تصمیم انتخاباتی و اصل 85

برخی تصمیم دیروز نمایندگان را اقدام انتخاباتی می‌دانند. آنها به‌خوبی می‌دانند تصمیم‌شان درباره لایحه حجاب و عفاف در رای مردم به آنها در انتخابات اسفند سالجاری تاثیر دارد پس با مطرح کردن اصل 85 درصدد آن هستند تا مسئولیتی متوجه آنها نباشد و بتوانند خود را فاقد هر نقشی در تصمیم نهایی معرفی کنند. از سوی دیگر با توجه به روندی که طی شد، مشخص نیست چه زمانی تکلیف این طرح مشخص می‌شود و احتمال دارد به عمر مجلس یازدهم نرسد. عباس عبدی فعال سیاسی در توئیتر نوشت: «هنگامی‌که از بررسی علنی می‌ترسند لوایح و طرح‌های قانونی را با اصل ۸۵ عملا محرمانه می‌کنند.» محمد رهبری، پژوهشگر نیز در توئیتی نوشت: «‌لایحه حجاب ۸۵ شد و در خارج از صحن ‎مجلس انقلابی بررسی خواهد شد. معنای این اتفاق آن است که بعدا کسی مسئولیت این لایحه را گردن نخواهد گرفت... نه دولت، نه مجلس و یا نهادی دیگر. قانونی که هیچیک از نهادهای تصمیم‌گیر، حاضر نیست مسئولیتش را گردن بگیرد پیشاپیش تکلیفش روشن است.»

تاکید قالیباف به نتیجه رساندن حجاب

رئیس مجلس هم دیروز ‌گفت: مساله حجاب الان به یک موضوع امنیتی، سیاسی، اجتماعی و هویتی تبدیل شده و از طرف دیگر یک مقولۀ شرعی و دینی است. امروز به‌ نتیجه‌رساندن این لایحه وظیفه شرعی و ملی ماست و باید به این وظیفه عمل کنیم و تردید نکنیم که مورد توجه خدا قرار خواهد گرفت. محمدباقر قالیباف ادامه داد: همان‌طور که قانون اقدام راهبردی به فرموده رهبر انقلاب، مسئولان کشور را از سردرگمی نجات داد، قانون حجاب نیز از کارهای پراکنده و سردرگمی نظیر اینکه یک روز فلان پلتفرم را ببندند یا باز کنند، یک روز یک مکان را پلمب کنند و روز دیگر باز کنند، یک روز بگویند گشت باشد یک روز بگویند نباشد، جلوگیری خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه به ‌نتیجه‌رساندن لایحه حجاب وظیفه شرعی و ملی ماست و در آن نباید تردید کنیم، گفت: لایحه حجاب پس از تبدیل‌شدن به قانون، با انسجام‌بخشی، به سردرگمی‌ها دراین‌باره پایان خواهد داد.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار