| کد مطلب: ۱۰۶۵۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

دستور حمله به همتی از اتاق رسانه‌ دولت | رئیسی همچنان نقدهای رقیب سابقش را بی‌پاسخ می‌گذارد

عبدالناصر همتی، رقیب ابراهیم رئیسی، در انتخابات1400 در دو سال گذشته به خوبی توانسته است با داده‌ها، آمارها و توئیت‌های کوتاه خود آتشی بر خیمه دولت بریزد. ارقامی که او از وضعیت تورم، گرانی و رشد نقدینگی، سرمایه‌گذاری، فرار سرمایه و... ارائه می‌دهد؛ مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که او چند سال در دولت حسن روحانی با اختیارات کامل از سوی سران قوا کنترل منابع ارزی کشور را در دست داشت. هر چند در آن زمان نرخ ارز چندین بار تغییر کانال داد و از این منظر نمی‌توان از دستاوردهای همتی کاملا دفاع کرد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر همتی کنترل بازار ارز را در دست نمی‌گرفت و سیاست‌های کاهنده نقدینگی، جلوگیری از بریز و بپاش‌های ارزی و... را در دستور کار قرار نمی‌داد، روحانی باید دلار 30 تومانی در پایان دولت خود را در مرزهای 50 هزار تومان تحویل می‌داد.

دستور حمله به همتی از اتاق رسانه‌ دولت | رئیسی همچنان نقدهای رقیب سابقش را بی‌پاسخ می‌گذارد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، همتی زمانی ریاست بانک مرکزی در دوره روحانی را برعهده گرفت که کشور در اوج فشارهای تحریمی قرار داشت و فروش نفت بنا به روایت‌ها از دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز به حدود 300 هزار بشکه کاهش یافته بود و این مورد خود شوک بزرگی به اقتصاد کشور بود. برخی معتقدند همتی به این علت مورد تایید صلاحیت قرار گرفت تا م چیدمان انتخابات 1400 دقیق‌تر برگزار شود و او نماینده روحانی برای فروریختن تمام آوارهای ناشی از تحریم بر سرش و به نفع ابراهیم رئیسی شود. موردی که بارها به او گوشزد شد اما او با تمام قوا در صحنه باقی ماند و اکنون توانسته است به بزرگ‌ترین منتقد اقتصادی دولت تبدیل شود. 

تخریب همتی 

 در طول سال‌های گذشته همتی مورد هجمه‌هایی از سوی هواداران دولت ابراهیم رئیسی قرار گرفته است اما چون تمام آمارها و داده‌هایی که از عملکرد اقتصادی رئیسی و تیم اقتصادی دولت سیزدهم ارائه می‌دهد، مستند است؛ این هجمه‌ها چندان هم علیه او کار ساز نبوده است اما گویا توپخانه‌چیان و اتاق رسانه‌ای دولت به صورت هماهنگ تصمیم به ریختن آتش تهیه بر سر او گرفتند تا بتوانند برای مدتی جلوی توئیت‌های رئیس کل بانک مرکزی روحانی را بگیرند.

رجا نیوز، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری نزدیک به دولت در ارتباط با موضع گیری‌های همتی در مورد ارزهای آزاد شده ایران از کره جنوبی نوشتند: «همتی در حالی از جزئیات آزادسازی ارزهای بلوکه ‌شده در کره‌جنوبی انتقاد کرده که در عمل متهم ردیف اول این اتفاق، سوء‌مدیریت وی بوده است. از سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی به ریاست همتی با ترک فعل، گامی برای تبدیل پول ایران به یورو برنداشت و ارزهای ایران به صورت واحد پول وون در بانک‌های کره باقی ماند. بدین ترتیب با کاهش ارزش وون کره در چند سال اخیر، حدود یک میلیارد دلار از ارزش پول‌های بلوکه‌شده ایران کاهش یافت که مقصر اصلی آن عبدالناصر همتی و تیم مدیریتی بانک مرکزی دولت روحانی هستند و با توجه به اینکه ترک فعل همتی و معاونش آسیب جدی به منافع ملی وارد کرده است باید در برابر قانون جوابگوی عملکرد خود باشند و محاکمه وی یک ضرورت است. »

دولت سیزدهم باید پاسخگو باشد نه همتی

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در ارتباط با تخریب‌های صورت گرفته علیه همتی به«آرمان ملی» گفت: بیش از دو سال است که دولت ابراهیم رئیسی سکان اقتصاد کشور را در دست گرفته اما در این دو سال همین دولت نتوانسته اقدامی در زمینه ارزهای ایران در کشورهای دیگر انجام دهد اما رسانه‌های دولت به بهانه نقد علمی و منصفانه آقای همتی حمله به او را آغاز کرده‌اند که چون همتی مدیریت ارزی کشور را به درستی انجام نداده ارز‌های ایران در کره یک میلیارد دلار آب رفته است! خوب اگر می‌شد این ارزها را به کشور وارد کنید چرا مسئولین بانک مرکزی این دولت آن دلارها را به خزانه کشور واریز نکردند؟ 

نمی‌خواهند همتی انتقاد کند

 این کارشناس اقتصادی افزود: همتی یک فرد سالم است و مشکل اقتصادی ندارد و تمام مدارج علمی خود را به خوبی طی کرده و جایگاه ویژه در بین اقتصاددانان دارد؛ نمی‌توانند پاسخ نقدهای او را بدهند پس تصمیم گرفته‌‌اند به او حمله کنند تا همتی دیگر توئیت نزند، نقد نکند وساکت باشد. تا تیم اقتصادی دولت راحت‌تر بتوانند تئوری‌هایی که در دانشگاه امام صادق(ع) در ارتباط با اقتصاد آموخته‌اند را در ایران پیاده کنند. تئوری‌هایی که باعث رشد روزانه نقدینگی و تورم شده است. همتی نوکر کسی نیست و منتقدین او قصد دارند به گونه‌ای رفتار کنند تا هر منتقدی در هر جایی نقد کرد هراس داشته باشد. رسانه‌ها حق دارند مدیریت آقای همتی بر بانک مرکزی را مورد نقد و بررسی قرار دهند اما حق ندارند به فردی که مستقل است و در این کشور خدمت کرده حمله غیر منصفانه کنند. البته همتی اشتباه‌هایی دارد منتها نه اشتباه مدیریت ارزی کشور بلکه اشتباهش این بود که در یک فضای غیر رقابتی کاندید ریاست جمهوری شد و تمام آوارها بر سر او ریخت. همتی جزو انگشت شمار اقتصاددانانی بوده که نقدهای دقیق وعلمی و غیر سیاسی به دولت وارد کرده از این رو تلاش دارند عملا پرونده سازی علیه او را شروع کنند. 

پاسخ همتی

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود به حمله‌های هماهنگ رسانه‌های دولت واکنش نشان داد و نوشت: اخیرا رسانه‌های دولت بازی جدیدی برای سرپوش گذاشتن به غفلت خود درتعلل در مذاکرات برای توافق لازم جهت آزادی منابع مسدود شده آغاز کرده‌اند و در یک تلاش هماهنگ برای انحراف افکار عمومی از نحوه آزاد سازی و مصرف منابع، می‌گویند: مقصر همتی است که به موقع این منابع را از وون کره به ارز معتبر دیگری تبدیل نکرده است.

وی در این مطلب تاکید کرده است: «در سال ۲۰۱۲ قانون اجازه دفاع ملی یا NDAA در آمریکا به تصویب رسید. بر اساس این قانون، خرید نفت ایران تحریم شده بود. البته به خاطر اینکه قیمت نفت در سطح جهانی بالا نرود، رئیس‌جمهور آمریکا اجازه داشت که به خریداران نفت و محصولات نفتی، که قبلاً از ایران نفت می‌خریدند، مجوز دهد که به خرید خود ادامه دهند، مشروط به اینکه میزان این خرید را در بازه‌های زمانی شش ماهه کاهش دهند و منابع ناشی از این خریدها نیز فقط برای خرید کالاها و خدمات غیر تحریمی استفاده شود و تراکنش‌های مالی آن صرفاً بین همان کشورها و ایران باشد.

وی نوشت: «مطابق توافق انجام گرفته با کره، حدود نیمی از منابع به وون کره و نیم دیگر به یورو دریافت می‌شد. منابع یورویی به تدریج مصرف می‌شد اما همه منابع وون کره مصرف نمی‌شد و بخشی از آن تجمیع می‌شد. بخشی از تعهدات بین‌المللی ایران به سازمان‌های بین‌المللی و همچنین تعهداتی که برای بدهی‌های قبلی وجود داشت، از این محل پرداخت شد. بنابراین، کم شدن منابع در حساب‌های موجود در کره‌جنوبی برخلاف گفته آقای فرزین، صرفاً به دلیل کاهش برابری ارزش وون کره در مقابل یورو و دلار نبود، هرچند که کاهش ۱۵ درصدی ارزش وون کره در دوسال گذشته در دوره مدیریت دولت سیزدهم اتفاق افتاده و اگر قابل تبدیل به ارز معتبرتر بود، قصور به خودشان بر می‌گردد.»

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار