| کد مطلب: ۱۰۶۴۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد

چشمک بایدن

در روزهای اخیر شاهد اخبار مختلفی در مورد حضور ناوها و تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس هستیم. اخباری که زوایای مختلف آن باید مورد تحلیل قرار گیرد چرا که در پس تحرکات نظامی آمریکایی‌ها در منطقه ممکن است حوادثی در آینده نهفته باشد. از این رو توجه به تحلیل‌های مختلف و حتی تحلیل‌های متضاد می‌تواند از اهمیت برخوردار باشد.

چشمک بایدن

به گزارش آرمان ملی آنلاین، علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: از زمانی که تجهیزات استخراج نفت عربستان توسط موشک و پهپادهای حوثی‌های یمن مورد اصابت قرار گرفت. عربستان و آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای این دو کشور تلاش کردند اتهاماتی را متوجه جمهوری اسلامی کنند. البته آمریکایی‌ها به این اقدام واکنش چندانی نشان ندادند. از این رو روابط عربستان و آمریکا تا حدودی به تاریکی گرایید.

همچنین اختلافاتی بین محمد بن سلمان و بایدن بر سر مساله خاشقچی به وجود آمد که این دو مورد در کنار موارد دیگر موجب شد نوعی دوری بین اعراب خلیج فارس و آمریکا ایجاد شود و این مورد برای آمریکایی‌ها گران تمام شد چرا که چینی‌ها از این خلأ استفاده کردند و تلاش نمودند به اعراب خلیج فارس و متحدان قبلی آمریکا در منطقه نزدیک شوند. دوری عربستان و آمریکا باعث شد حتی در کنگره آمریکا نقدهای جدی به جو بایدن صورت گیرد. در کنگره اعلام شد که فاصله افتادن بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس باعث ایجاد نزدیکی بین عربستان و کشورهای خلیج فارس و چین به وجود ‌آید.

از این رو آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند به نوعی رابطه خود را با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کنند از این رو به حضور نظامی خود در منطقه افزوده و بر تعداد ناوها و تفنگداران آمریکایی در منطقه اضافه کردند تا بتوانند این پیام را به اعراب برسانند که امنیت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز هم برای آمریکا مهم است. از سوی دیگر آمریکا در مساله توقیف نفتکش‌های ایران پیش بینی می‌کند که ایرانی‌ها دست به اقدامات متقابلی در خلیج‌فارس بزنند که برای دولت بایدن که در آستانه انتخابات قرار دارد گران تمام خواهد شد. ایران نیز البته تحرکاتی در حمایت از خاک جزایر خود در خلیج فارس زده که پاسخی به برخی اظهارات امارات بدهد اما در پس این اقدام ایران به دنبال آن است که قدرت خود را در برابر هرگونه تحرکات خارجی‌ها در منطقه خلیج فارس نشان دهد.

اقدامات دو سویه می‌تواند وضعیت منطقه را بیش از گذشته حساس کند در اینجاست که باید سیاست صبر و مدارا پیش گرفته شود چرا که حضور نظامی آمریکا در منطقه در نهایت به نفع تل‌آویو تمام خواهد شد چون همواره برای حفظ امنیت خود خواستار حضور نظامی‌های بیشتری از سوی ایالات متحده آمریکاست. منطقه خلیج فارس از منظر موقعیت ژئوپلیتیکی اهمیت دارد چرا که تحولات این منطقه می‌تواند موجب نزدیکی اعراب و تل‌آویو شود. از این رو هرگونه اعمال سیاست جدید باید با خویشتنداری باشد زیرا تشدید این فضا موجب خواهد شد عملا بازگشت به برجام به محاق برود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار