| کد مطلب: ۱۰۵۸۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

یک سفر وانتظار حل تمام مشکلات!

با اینکه برخی می خواهند ازسرگیری مناسبات بین ایران و عربستان سعودی را به مذاکرات ایران و 1+5 ارتباط دهند اما واقعا این دو موضوع به طور مستقیم با هم هیچ ارتباطی ندارند. یعنی از سرگیری روابط ایران و عربستان بعد از 7 سال با میانجیگری چین انجام شد و هم ملاحظات ملی و هم ملاحظات منطقه ای برای ایران، عربستان و چین به همراه داشت.

یک سفر وانتظار حل تمام مشکلات!

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: البته آمریکا هم هیچ مخالفتی نداشت. بنابراین اگر بخواهیم واقع‌بینانه ازسرگیری روابط ایران و عربستان را تحلیل کنیم این روند به نفع ایران و منطقه و بویژه مردم دو کشور در جنبه‌های مختلف است که اگر بخواهم بدان بپردازیم از اصل موضوع باز می مانیم. به هر حال ایران و عربستان دو کشور قدرتمند منطقه خاورمیانه هستند.

این دو کشور ضمن اینکه می‌توانند با هم رقابت‌ها و چالش‌های مختلف داشته باشند، همکاری‌های مختلفی هم در زمینه های گوناگون باهم داشته‌اند و می توانند داشته باشند که اتفاقا این همکاری ها تاثیر مستقیمی روی امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس در درجه اول و در مرحله دوم در کل خاورمیانه می گذارد کشورهایی مثل عراق، سوریه و لبنان که تحت تاثیر بهبود مناسبات ایران و عربستان، شرایط بهتری پیدا می کنند و اگر روابط ایران و عربستان بد باشد، شرایط پیچیده تری دارند. بنابراین ایران و عربستان سعودی و نزدیکی مناسباتشان هم می تواند به امنیت و ثبات کمک کند و هم به گسترش اقتصاد و بازرگانی بین دو کشور و هم توریسم مذهبی که ایرانی ها علاقه مند سفر به مکه و مدینه هستند و بخشی از عربستان هم بویژه شیعیان علاقه مند سفر به شهرهای مذهبی ایران هستند.

اما چرا غیرمستقیم روی مذاکرات 1+5 تاثیرگذار است؟ اگر به یاد داشته باشید وقتی توافق مهم بین ایران و شش قدرت بوجود آمد که برجام نام گرفت یکی از مخالفان جدی عربستان سعودی بود چون احساس می کرد در رقابت منطقه ای با توافق برجام، وزن و تاثیرگذاری ایران نسبت به عربستان سعودی افزایش پیدا کرده و برای اینکه این موازنه را از دست ندهد به آمریکا فشار می آورد که یا عربستان را جزو برجام آورده یا توافق به گونه ای کنار گذاشته شود یا حداقل در بخش مربوط به غنی‌سازی مانع تراشی کنند. این ماجرا به جایی نرسید تا اینکه عربستان و اسرائیل و گروه‌های مخالف برجام آنقدر فشار آوردند تا بالاخره در دوره ترامپ عملا آمریکا از برجام خارج شد. اکنون بهبود روابط ایران و عربستان کمک می کند که اگر ایران در آینده توافقی با طرف آمریکایی یا اروپا به دست آورد، عربستان سعودی احساس تهدید نکند.

یعنی آنها در شرایطی قرار می گیرند که چون خودشان با ایران توافق کردند و دارند به سمت امضای یک پیمان امنیتی جدید بین ایران و عربستان می روند و همکاری های منطقه ای احیانا بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس و عراق و اینجور اقدامات اگر شکل بگیرد درواقع اعتمادسازی و تفاهم بین کشورهای منطقه بوجود آمده  و دیگر نگران توافقات ایران با طرف‌های غربی نخواهند بود و نگران این نمی شوند که موازنه قدرت در منطقه بهم خواهد بود. از این جهت به صورت غیرمستقیم با هم ارتباط دارند. منتها مشکلی که داریم برخی خبرها را اغراق آمیز تبلیغ می کنند. مثلا سفر وزیر خارجه عربستان به ایران را طوری تبلیغ می کنند کانهو تحول بزرگی رخ داده. اینکه این سفر بعد از سالها انجام شده مهم است اما اینکه فکر کنیم یکباره همه مشکلات و مسائل ایران با کشوری مثل عربستان حل خواهد شد، اینطور نیست.

واقعیت این است که انجام یک سفر می تواند زمینه ساز حل یکسری مشکلات باشد نه اینکه بگوییم با یک سفر یکباره تمام مسائل حل و فصل خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد هر دیداری را در همان حدی که هست، تحلیل و بررسی کنیم و نتایج هم همانقدر مورد انتظار باشد که از  آن برمی آید. یعنی پتانسیل و زمینه لازم را برای حل مسائل بین ایران و عربستان دارد.

نویسنده : حسن بهشتی پور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار