| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد

نقش‌آفرینی در روابط غرب و ایران

سفر وزیرخارجه عربستان به تهران در چارچوب رایزنی‌ها، گفت‌وگوها و مذاکراتی است که میان ایران و عربستان از حدود چهارماه گذشته آغاز شده و دو کشور پس از 7 سال تنش و یک جنگ سرد وارد یک دوره‌ای از تنش‌زدایی شده‌اند. قطعا این سفر یک اقدام مثبتی در جهت بهبود روابط ایران با کشورهای عربی منطقه و مقابله با سیاست ایران‌ هراسی در خلیج فارس و منطقه خاورمیانه است.

نقش‌آفرینی در روابط غرب و ایران

به گزارش آرمان ملی آنلاین مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: سیاستی که آمریکایی‌ها طی دهه گذشته تلاش کردند با امنیتی سازی سیاست‌های ایران در منطقه به نوعی هم تنش در سطح منطقه درست کنند و یک فضای جنگ سردی را علیه ایران در سطح منطقه و جهان شکل بدهند. سفر آقای فیصل فرحان به تهران می‌تواند آغازی بر گفت‌وگوها و مذاکرات رسمی و عادی سازی روابط ایران و عربستان باشد اما این روابط اگر بخواهد پایدار، بلندمدت و دارای منافع سیاسی و امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران باشد قطعا به اقدامات دیگری نیز نیاز دارد و سفر وزیرخارجه عربستان و سندی که ایران و عربستان برای عادی سازی روابط امضا کردند یک پازل از پازلی هست که می‌تواند ایران را در جهت خروج از انزوای سیاسی و اقتصادی و مقابله با سیاست‌های ایران هراسی آمریکا کمک کند.

اما اقدامات بعدی که می‌تواند از سوی ایران انجام شود قطعا موضوع برجام یکی از موضوعات محوری و اساسی است و تا زمانی که ایران تحت تحریم‌های اقتصادی باشد و تا زمانی که به اف‌ای‌تی‌اف نپیوسته باشد قطعا از مزیت‌ها و مزایای تنش‌زدایی در سطح منطقه نیز کمتر برخوردار خواهد بود. این نکته‌ای است که باید به آن تامل جدی کرد. این نکته را نیز باید مدنظر داشت که سیاست عربستان برای تنش زدایی با ایران در چارچوب کنش‌گرایی است که محمد بن سلمان در جهت تغییر رویکردهایش و برنامه توسعه‌ای هست که برای عربستان تعریف کرده و می‌خواهد با تنش‌زدایی در سطح منطقه شرایط را برای هم نزدیکی و هم توازن در روابطش با قدرت‌های برتر جهان چون چین، روسیه، آمریکا و اروپا برقرار کند و هم اینکه از تنش‌های ایران با غرب به دور بماند.

تاکنون هر آنچه از آلترناتیوها و اهرم‌های فشار ایران به غرب این بود که اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، قطعا ایران پاسخ آن را در سطح منطقه خواهد داد. اینگونه روابطی که ایران با عربستان، امارات و دیگر کشورهای منطقه دارد تلاشی برای دور کردن خود از تنش‌های ایران و غرب و در عین حال حرکتی است برای اینکه نقش موثرتری در پرونده‌های ایران و غرب به‌خصوص پرونده هسته‌ای داشته باشد. خواسته‌ای که دولت‌های عربی همواره از قبل خواهان آن بودند ولی اکنون با چراغ خاموش و میانجیگری که میان ایران و غرب دارند انجام می‌دهند کشورهای عمان، قطر و امارات تلاشی هست که هم می‌خواهند جایگاه سیاسی خود را ارتقا دهند و هم در مناسبات ایران و غرب نقش‌آفرین باشند.

نویسنده : مرتضی مکی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار