| کد مطلب: ۱۰۶۲۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد

چرا روسیه سنگ اندازی می‌کند؟

اخبار مختلفی در ارتباط با موضوع برجام و پرونده هسته‌ای در هفته‌های گذشته منتشر شد و به نظر می‌رسد مذاکراتی حول محور آزادی زندانیان باشد. البته این مذاکرات احتمالا در مورد روابط ایران و غرب هم بوده و احتمال اینکه این مذاکرات در جریان باشد، دور از ذهن نیست چرا که این روزها وزیر خارجه و دست اندرکاران عرصه دیپلماتیک و حتی امنیتی ملاقات‌هایی را با دیپلمات‌های سایر کشورها انجام می‌دهند.

چرا روسیه سنگ اندازی می‌کند؟

 به گزارش آرمان ملی آنلاین علی‌اصغر زرگر، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: وزیر خارجه عمان به ایران سفر کرد و هیچ اطلاعاتی در ارتباط با این سفر در رسانه‌ها منتشر نشد و مشخص نشد که آیا وی حامل پیامی برای ایران بوده یا نه؟ از سوی دیگر با افزایش سطحی از تنش‌ها در منطقه، آمریکایی‌ها نیروهایی را به منطقه گسیل کردند و مشخص نیست رفت و آمدها به تهران در این ارتباط بوده و یا اینکه مساله تبادل زندانیان مد نظر بوده است.

از سوی دیگر وزیر خارجه قطر هم به تهران آمد و اعلام شد که این سفر برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی است اما می‌توان از این سفر هم برداشت‌های دیگری داشت و زمانی که یک وزیر خارجه همراه با تیمی از دیپلمات‌ها به  کشوری سفر می‌کنند در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر می‌کنند و از این رو بعید نیست مذاکراتی هم در ارتباط با زندانیان و مساله هسته‌ای صورت گرفته باشد. از این جهت  موارد نشان می‌دهد که همه به دنبال مذاکره و ارسال پیام به تهران هستند و همه باید بنا را  بر مذاکره با طرف‌های مختلف از جمله غربی‌ها بگذارد.

بر اساس این آمد و رفت‌ها و تماس‌های دیپلماتیک می‌توان به این نتیجه رسید که ایران نیز این تمایل به  مذاکرات را پیدا کرده است و همان طور که تهران با کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس وارد مذاکره شد حال باید این تنش‌زدایی با غربی‌ها هم ایجاد شود. تنش زدایی که به آزادی زندانیان  بینجامد و منابع مالی ایران نیز برابر با آزادی زندانیان آزاد شود و در نهایت نیز با ادامه در این مسیر شاهد کاهش تحریم‌ها و افزایش فروش نفت ایران باشیم.  از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرده که مجوز‌های لازم برای انتقال دلارهای ایران در عراق به تهران صادر شده است و از قرار معلوم عراق باید این مبالغ را به بانکی غیر از عراق واریز کند تا تهران از این طریق بتواند به منابع خود دست یافته و یا اینکه مایحتاج خود را از این مبالغ خریداری کند. تمام این موارد نشان می‌دهد مذاکرات و تفاهماتی وجود دارد که سطح تعامل بین ایران و برخی کشورها به منظور دسترسی تهران به منابع مالی‌اش به وجود آمده است.

البته در این میان برخی دیپلمات‌های روسی در ارتباط با برجام اظهار نظر خوشبینانه نکردند. البته این مورد را هم باید در نظر گرفت ایران در حال حاضر به دنبال احیای برجام نیست اما قصد دارد با غرب  وارد تنش زدایی شود. اما روسیه هم اکنون با اروپا در جنگ است و در پی امتیازگیری از اروپاست. از این رو تمایل دارد که مسئله ایران را در کانال خود حل کند و روسیه در مجموع ایران را در کانال خود تعریف کرده است. از این رو مذاکرات ایران با غربی‌ها برای روس‌ها در شرایط کنونی مناسب نیست چرا که روس‌ها این روزها عملا غربی‌ها را در برابر خود می‌بینند.  روسیه همان سیاست ثابت خود در برجام را در نظر دارد و اکنون نیز قصد دارد ایران را در کنار خود داشته باشد و شاید بتواند در مصالحه به غرب از  کارت ایران استفاده کند در این معنا که هر زمان قصد داشت با غرب برسر اوکراین مصالحه کند  آنگاه مساله ایران را هم از کانال خود با غرب حل کند تا مسائلش با غرب به صورت ریشه‌ای‌تر حل و فصل شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار