| کد مطلب: ۱۰۶۰۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد

دولت و قوه قضائیه: منتظر قانون حجاب مجلس نمی‌مانیم | ضابطان برای برخورد نیاز به حکم قضایی ندارند

نشست سران سه قوه با حضور محمدباقر قالیباف، سیدابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به میزبانی رئیس مجلس برگزار شد. در این نشست سران سه قوه، بر تصویب لایحه‌ای جامع که ابعاد مختلف مساله عفاف و حجاب را در بر گیرد، در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کردند. حجاب عنوانی است که بر روی پرونده‌های مورد بررسی برخی نهادهای کشور قرار داد اما مشخص نیست چرا به نتیجه واحد نمی‌رسند و تنها، هر روز طرح و برنامه جدید ارائه می‌شود.

دولت و قوه قضائیه: منتظر قانون حجاب مجلس نمی‌مانیم | ضابطان برای برخورد نیاز به حکم قضایی ندارند

به گزارش آرمان ملی آنلاین تا سال گذشته مشخص بود گشت ارشاد متولی برخورد با بدحجابی است اما اتفاقاتی رخ داد و دیگر نشانی از این گشت‌ها در خیابان نبود. همان‌طور که قالیباف در جایگاه رئیس مجلس عنوان کرد: 32 دستگاه متولی حوزه حجاب هستند، بودجه می‌گیرند اما کاری نمی‌کنند. هر از چندگاهی هم در مجلس موضوع حجاب مطرح می‌شود اما به نتیجه نمی‌رسد مانند لایحه حجاب که مدت زیادی از سپردن آن به مجلس گذشته و به مرحله تصویب یا رد نرسیده است که برخی دلیل آن را حساس بودن لایحه یا فشار به مجلس عنوان می‌کنند.

مجلس: لایحه حجاب را بررسی می‌کنیم

محمدتقی نقدعلی، دبیر کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس یکی از مدعیان فشار به مجلس برای عدم تصویب لایحه حجاب است. او درباره سرنوشت لایحه حجاب می‌گوید: «لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون قضائی در حال بررسی در کمیته تخصصی خودش با حضور نمایندگانی از کمیسیون فرهنگی و اعضای کمیسیون قضائی است. در هفته‌ای که گذشت جلسه کمیته برگزار شد. کمیسیون فرهنگی همچنان جلسه دارند. از سه‌شنبه نیز ادامه جلسات کمیته کمیسیون قضائی برگزار می‌شود. سعی بر این داریم جلسات کمیته رسیدگی به لایحه حجاب و عفاف همین هفته تمام شود، یعنی به صحن کمیسیون بیاید.» او در واکنش به اینکه «شاهد نامه‌نگاری‌هایی به نمایندگان از جمله رئیس مجلس بودیم و برخی نمایندگان نیز از فشارها و پیامک‌های توهین و تهدید گله‌مند هستند، اظهارکرد: «دغدغه جامعه ایمانی هنوز پابرجاست و هنوز این نگرانی‌ها به ما منتقل می‌شود.»

دولت و قوه قضائیه: منتظر مصوبه مجلس نیستیم

اما ظاهرا دولت و قوه قضائیه منتظر این لایحه نیستند، مسیر دیگری را می‌روند و آنطور که رئیس عدلیه می‌گوید دولت هم با این قوه همسو است بنابراین راه مجلس جداست. رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته با رئیس‌جمهور، تاکید کردم که ما در حوزه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و مظاهر آن، قانون داریم و نباید منتظر لایحه مجلس در این خصوص باشیم چرا که ممکن است این مقوله زمان‌بر باشد؛ با همین قوانین موجود می‌توان در امر مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی اقداماتی را انجام داد؛ رئیس‌جمهور نیز از این موضوع استقبال کرد و مقرر است جلسه‌ای در همین راستا برگزار شود تا بتوانیم با حضور مقامات و مسئولان ذیربط تصمیمات و اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم.» محسنی اژه‌ای ادامه داد: «قبلا هم بارها تاکید کردم سال گذشته هم متذکر شدم ما درخصوص برخی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله مقوله عفاف و حجاب، قانون داریم؛ البته این قضیه فقط منحصر به مقوله عفاف و حجاب نیست؛ علی‌ایحال این امر که مردم متدیّن بر به میدان آمدن همه مسئولان و متولیان برای اجرای قوانین ناظر بر مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید می‌کنند، بسیار مبارک و بابرکت است؛ ما در قوه قضائیه از این موضوع استقبال و حمایت می‌کنیم و تاکید داریم که همه باید تلاش کنیم مصوبات و قوانین موجود برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، اجرایی شوند.»در همین راستا به سازمان بازرسی دستور داده‌ام که نسبت به اجرایی شدن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در حکم قانون هستند، نظارت داشته باشند.

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور هم در جلسه ویژه‌ای به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها در حوزه حجاب و عفاف تشکیل شده بود، از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت ارشاد، قوه قضائیه و نیروی انتظامی خواست تا به تکالیف قانونی خود عمل نمایند و اجرای تکالیف قانونی هیچ دستگاهی نباید به بهانه تاخیر در تصویب لایحه جدید حجاب و عفاف معطل بماند. 

ضابطان نیازی به دستور قضائی ندارند 

بنابراین قوه قضائیه نقشی برای دولت قائل نیست و سازمان بازرسی را دارای نقش نظارتی بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌داند. در همین راستا روز گذشته رئیس سازمان بازرسی بر ضرورت اجرای قانون موجود در خصوص رعایت عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد و گفت: قانونی که در حال حاضر در خصوص رعایت عفاف و حجاب در جامعه وجود دارد، مشخص کرده که عدم رعایت حجاب در انظار عمومی و معابر، جرم عمومی و مشهود است و در این گونه موارد تکلیف ضابطین و قوه قضائیه مشخص است؛ ضابطان در برخورد با این جرائم، نیازی به دستور مقام قضائی ندارند و می‌توانند راسا به وظایف خود عمل کنند؛ چنانچه در این رابطه مواردی به قوه قضائیه اعلام شود، دستگاه قضا در برخورد با این جرائم، به‌صورت قانونی عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به دستور رئیس دستگاه قضا به سازمان بازرسی در خصوص نحوه اجرایی کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف اظهار کرد: دستگاه قضا در اجرای مصوبات و وظایف محوله از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جزو دستگاه‌های پیشرو است و ما در سازمان بازرسی، پیگیر انجام وظایف دستگاه‌های مختلف هستیم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت اجرای قانون موجود در خصوص رعایت عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد و گفت: قانونی که در حال حاضر در خصوص رعایت عفاف و حجاب در جامعه وجود دارد، مشخص کرده که عدم رعایت حجاب در انظار عمومی و معابر، جرم عمومی و مشهود است و در این گونه موارد تکلیف ضابطان و قوه قضائیه مشخص است؛ ضابطان در برخورد با این جرائم، نیازی به دستور مقام قضائی ندارند و می‌توانند راسا به وظایف خود عمل کنند؛ چنانچه در این رابطه مواردی به قوه قضائیه اعلام شود، دستگاه قضا در برخورد با این جرائم، به‌صورت قانونی عمل خواهد کرد.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار