| کد مطلب: ۶۱۳۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

افزایش قیمت 100درصدی، بلیت هواپیما را گران و کمیاب کرد

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: چه کسی می‌گوید قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده است؟! بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه تنها تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده، که کمیاب هم شده است.

افزایش قیمت 100درصدی، بلیت هواپیما را گران و کمیاب کرد

آرمان ملی آنلاین ایسنا نوشت، به دنبال پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰۰ درصد از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و اعلام آمادگی سازمان‌ هواپیمایی برای اصلاح نرخ بلیت هواپیما به ویژه پس از چراغ سبز مجلس، رحمت‌الله رفیعی ـ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ‌ در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا تا ۱۰۰ درصد خبر داد.

او گفت: هفته گذشته در اجلاس گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل، یکی از مسؤولان دنبال بلیت رفت و برگشت تهران ـ مشهد بود که به او نزدیک به سه میلیون تومان قیمت دادند، درحالی‌که نرخ مصوب بلیت یکطرفه این مسیر در حال حاضر یک میلیون و ۱۹ هزار تومان است. بماند که بلیت هواپیما در مسیرهای پرترددی مثل مشهد، شیراز و کیش پیدا نمی‌شود و کمیاب شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره نقش آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی در گران‌فروشی خارج از مصوبه، اظهار کرد: حدود چهل تا پنجاه درصد ظرفیت ناوگان هواپیمایی کشور چارتر شده است، ایرلاین‌ها وقتی با آژانس‌ها و چارترکننده‌ها قرارداد می‌بندند، ظرف یک ماه چندین بار نرخ‌ها را در قرارداد تغییر و افزایش می‌دهند، بعد هم به آژانس می‌گویند اگر پای قرارداد نیاید و با آن‌ها همکاری نکنند، چارترکننده‌های دیگری وجود دارند که این کار را انجام دهند. یقینا که در این ماجرا پای شرکت‌های هواپیمایی وسط است. اگر آژانس را به تنهایی عامل گرانی می‌دانند، چرا پیگیری و رسیدگی نمی‌کنند!؟

رفیعی در ادامه با بیان این‌که افزایش ۱۰۰ درصد قیمت بلیت هواپیما، حتما هزینه‌ عمومی سفر را تا ۱۰۰ درصد گران می‌کند، گفت: مگر آقایان نمی‌گویند ۵ درصد عموم مردم مصرف‌کننده هواپیما هستند، چرا ۹۵ درصد مردم باید تاوان این ۵ درصد را بدهند. شرکت‌های هواپیمایی سوخت یارانه‌ای می‌گیرند و پول یک لیتر سوخت آن‌ها از قیمت نیم‌لیتر آب معدنی ارزان‌تر است. سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها را حذف کنند به شرکت‌های هواپیمایی خارجی «آزادی پنجم» بدهند، ایرلاین‌ها داخلی هم بلیت هواپیمایی داخلی را با این شرایط گران کنند.

در این زمینه بخوانید:

یک پیشنهاد برای عقب‌نشینی قیمت بلیت هواپیما

او درباره واکنش سازمان هواپیمایی درباره حق «آزادی پنجم» با این توضیح که به راحتی امکان آن وجود ندارد و به بحث‌های کارشناسی و فنی پیچیده‌ای نیاز دارد، اظهار کرد:‌ با کلان‌گویی که نمی‌شود کار را پیش برد، باید شفاف کنند که این بحث‌های فنی چیست که به نظر من اصلا بحث فنی وجود ندارد. حقوق مردم را رعایت کنند، عقب‌نشینی قیمت اتفاق می‌افتد. آن‌ها هم می‌خواهند قیمت را بالا ببرند و هم می‌خواهند ایرلاین‌های دیگر وارد نشوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره اظهارات شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر این‌که قیمت بلیت هواپیما دو سال است افزایش نیافته است، گفت: شرکت‌های هواپیمایی که هر بار به بهانه‌ای قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ سال ۹۹ برای افزایش ۳۰۰ درصدی گام برداشتند که پس از اعتراض و واکنش‌های زیاد، به ۱۰۰ درصد رساندند. اوایل سال ۱۴۰۱ هم که آهنگ دلاری کردن بلیت هواپیما برای خارجی‌ها را زدند و به این بهانه یک گرانی دیگر اتفاق افتاد. در بهمن‌ماه سال گذشته هم بی‌آنکه مصوبه‌ای صادر شود، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتند با آن‌که دادستان و دیگر مراجع دستور بازگشت قیمت‌ها را دادند، اما چنین اتفاقی رخ نداد. همین حالا هم پیش از آن‌که ستاد تنظیم بازار اعلام نظر کند، برخی از ایرلاین‌ها در مسیرهای پرتقاضا و در زمان‌های پرسفر، نرخ‌ها را تغییر داده‌اند.

رفیعی گفت:‌ شرکت‌های هواپیمایی اگر ۱۰۰ درصد قیمت‌ها را گران کنند که دیگر نمی‌توانند با دنیا و ایرلاین‌های خارجی رقابت کنند. مگر می‌شود قیمت بلیت مسیرهای هوایی تهران ـ‌ مشهد، کیش، اهواز و شیراز را سه تا پنج میلیون بفروشند، درحالی‌که قیمت بلیت تهران ـ استانبول که مسیر طولانی‌تری دارد، در همین حدود قیمتی باشد. با این وضع، شرکت‌های هواپیمایی که مدام می‌گویند زیان‌ده هستند چطور می‌خواهند رقابت کنند و دوام بیاورند؟!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار