| کد مطلب: ۶۰۱۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد

نارضایتی فعالان اقتصادی کیش از سیاست‌های وزیر اقتصاد / نباید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به مسائل اجرایی مناطق ورود کند/

جزیره کیش در طی سال‌ها همواره از اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به این جزیره نهایت استفاده را برده؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با مشکلات فراوان در طی سال‌ها توانسته‌اند به رشد و توسعه اقتصادی،‌ عمرانی، گردشگری، فرهنگی و... کمک شایانی کنند؛ با این وجود بخش خصوصی کمترین نقشی در تصمیمات مناطق آزاد داشته است.

نارضایتی فعالان اقتصادی کیش از سیاست‌های وزیر اقتصاد / نباید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به مسائل اجرایی مناطق ورود کند/

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، جزیره کیش طی سال‌ها همواره از اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به این جزیره نهایت استفاده را برده؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی علیرغم مشکلات فراوان توانسته‌اند به رشد و توسعه اقتصادی،‌ عمرانی، گردشگری، فرهنگی و... کمک شایانی کنند؛ با این وجود بخش خصوصی کمترین نقشی در تصمیمات مناطق آزاد داشته است.

در این راستا ایلنا و نشریات همسو با آن در راستای حمایت از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذارن این جزیره زیبا کیش همواره طی سال‌های متوالی به عنوان حامی رسانه در کنار کیشوندان و فعالان اقتصادی بوده و خواهند بود. در ادامه گفت‌وگوی ایلنا با ‌ محسن قریب، دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش را می‌خوانید.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: اگر قوانین به درستی اجرا شود، جزیره کیش بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است. این در حالی است که قوانین به درستی اجرا نمی‌شود.

قریب، انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش را یک تشکل فراصنفی عنوان کرد و گفت: سعی شده این انجمن به عنوان یک بازو و اتاق فکر برای رفع چالش و مشکلات سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی کنار سازمان منطقه آزاد کیش باشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی در این انجمن گفت: هدف انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش این است که با دعوت از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، مدیران کشوری، ‌وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران را رفع کند.

مزیت نسبی مناطق آزاد حذف شده است

قریب با بیان اینکه مزیت نسبی مناطق آزاد حذف شده است، ادامه داد: هر سال نه تنها مشکلات مناطق آزاد حل نمی‌شود،‌ بلکه بر آن افزوده شده و قوانین دست و پاگیر جدیدی برای این جزیره وضع می‌کنند.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری جدید در کیش کم شده و عمده سرمایه‌گذاری‌ها توسط سرمایه‌گذارانی صورت می‌گیرد که از گذشته دراین جزیره سرمایه‌گذاری کرده و گرفتارشده‌اند و الزاما باید این مسیر را ادامه دهند.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: سازمان منطقه آزاد کیش باید با ایجاد مشوق های سرمایه‌گذاری، باعث جذب سرمایه‌گذار شود.

زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کیش وجود ندارد

قریب افزود: در حال حاضر زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کیش وجود ندارد و هیچ آیین‌نامه، ‌مقررات و ساختار مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. برای سرمایه‌گذاری داخلی نیز با ایجاد بروکراسی اداری مانع از حضور آنها برای سرمایه‌گذاری و یا ادامه کار شده‌اند.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از پروژه‌های نیمه تمام در کیش گفت: سال گذشته سازمان منطقه آزاد کیش 12 پروژه نیمه تمام را تعطیل و برای آنها جرایم در نظر گرفت. این امر شرایط سختی برای ادامه کار سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: باید نگاه‌ها به سرمایه‌گذاران تغییر کند.

وی با اشاره به اعطای زمین به برخی از افراد از طریق رانت گفت: برخی از زمین های کیش با رانت به افراد فاقد صلاحیت اعطا شده و این افراد توانایی تکمیل این پروژه‌ها را ندارند، ‌قطعا سازمان باید این پروژه‌ها را تعطیل کند .

وی ادامه داد: برخی از پروژه‌ها پیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که سازمان باید از این سرمایه‌گذاران حمایت کند و جرایم آنها را کاهش دهد. زیرا با توجه به افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، هزینه ساخت‌وساز و زندگی در جزیره افزایش یافته است.

اگر قوانین به درستی اجرا شود جزیره کیش بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است

قریب با اشاره به عدم ثبات مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: تغییر مدیران عامل باعث بلاتکلیفی سازمان منطقه آزاد کیش شده است و این امر به یک رویه تبدیل شده و هر سال در مدیریت این سازمان خانه تکانی می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان تغییر مدیرعامل، هیچ گونه امضا برای ایجاد پروژه و یا هیچ کمیسیونی تشکیل نمی‌شود. در واقع این موضوع بزرگترین آفت برای سرمایه‌گذاری در کیش است. عدم ثبات مدیریتی باعث افزایش هزینه‌های کیش می‌شود.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: اگر قوانین به درستی اجرا شود، جزیره کیش بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است. این در حالی است که قوانین به درستی اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به اختیارات مدیران عامل مناطق آزاد گفت: مدیران عامل مناطق آزاد اختیارات بسیاری دارند؛ اما اخیرا دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی تصمیم گیری‌ها را در حیطه اختیارات خود قرار می‌دهند. این امر باعث شده مدیران سازمان توانایی عزل و نصب در مناطق آزاد را نداشته باشند.

قریب معتقد است: نباید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به مسائل اجرای مناطق ورود کند. اختیارات مدیرعاملی یک نوع نیابت قانونی از سوی رئیس‌جمهور به مدیرعامل مناطق است واین قابل تفیض نیست. اما در حال حاضر هیچ پروژه سرمایه‌گذاری بدون تصمیم گیری دبیرخانه صورت نمی‌گیرد و این امر زمان احداث پروژه را به تعویق می‌اندازد.

وی با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد و دارایی گفت: انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش از بی‌ثباتی مدیران مناطق آزاد به خصوص کیش ناراضی هستند.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: روندی که خاندوزی وزیر اقتصاد در طی مسئولیت خود پیش گرفته، مورد تأیید انجمن نیست و تقاضا می‌شود رویه را تغییر دهد.

2

وی با بیان اینکه شیوه مدیریت دبیرخانه و وزارت اقتصاد درست نیست، ‌گفت: قوانین مناطق آزاد به درستی اجرا نمی‌شود.

قریب با تشکر ازعملکرد موفق پورزادی سرپرست منطقه آزاد کیش عنوان کرد: وی می‌تواند مدیر موفقی برای کیش باشد؛ زیرا شناخت کافی نسبت به کیش دارد. مدیرعامل باید چهره شناخته شده، با تجربه و آشنا با مناطق آزاد باشد که در شرایط فعلی به اعتقاد اکثر سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، آقای پورزادی می‌تواند سیاست‌های رو رشد کیش را پیش ببرد؛ هرچند در طی سال‌های متوالی شاهد بودیم هیچگاه خواسته بخش خصوصی، ‌فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کسانی که از نزدیک با کیش و مشکلات آن آشنا هستند برای انتخاب مدیرعامل مشورت نشده و در نهایت انتصاب مدیرعامل همانی است که دولت مردان مصوب می‌کند و بخش خصوصی نیز چاره‌ای جز همکاری و تمکین از قوانین ندارد. در صورتی که در نهایت همین سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی هستند که در کیش می‌مانند و ضرر و زیان اقتصادی را به جان می‌خرند؛ اما متأسفانه هیچ نقش کوچکی در هیچ تصمیمی در سازمان ندارند.

قریب با اشاره به برگزاری جلسات با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در طی سال گذشته شاهد حضور آقای پورابراهیمی رئیس کیمیسون اقتصادی مجلس در کیش بوده‌ایم و خروجی جلسات تنها وعده و وعید بوده و به گرد فراموشی سپرده شده و هیچ گره‌ای باز نشده است.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: رویکرد دبیرخانه و سازمان منطقه آزاد منقبض کردن و جلوگیری از فعالیت‌ها است و این امر باعث شده پروژه‌ها راکد و هزینه‌ها افزایش پیدا کند که امیدواریم آقای عبدالملکی با نگاه ویژه و مثبت خود باعث رونق و حل مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی باشد.

اولویت اول کیش گردشگری است

قریب با اشاره به شرایط اقتصادی کیش گفت: جزیره کیش در سه ماه سال آب و هوای مناسبی دارد و این امر باعث افزایش گردشگر می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان آن را به دلیل مدیریت خوب جزیره دانست!

وی با بیان اینکه اولویت اول کیش گردشگری است،‌ عنوان کرد: قانون گذار بیش از 55 درصد از کاربری کیش را به گردشگری اختصاص داده است؛ بنابراین باید کیش در این حوزه حرف اول را بزند؛‌ این در حالی است که در سال نو میزان مسافران قشم 3 برابر کیش بوده است و جزیره هرمز نیز مورد استقبال قابل توجه گردشگران قرار گرفته که این در نهایت می‌تواند رقیب جدی برای کیش باشد.

وی با اشاره به توجه ویژه مسئولان به پروژه‌های گردشگری گفت: یک پروژه مسکونی از هنگام شروع می‌تواند با پیش فروش واحدهای خود نسبت به تأمین بودجه برای ادامه پروژه اقدام کند؛ اما پروژه های گردشگری که با سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی آغاز می‌شود، به هیچ وجه امکان پیش فروش ندارند تا به بهره برداری برسد. بنابراین سازمان باید حمایت های خود را از بخش گردشگری بیش از سایر پروژه‌ها باشد.

‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش از سازمان منطقه آزاد کیش درخواست کرد تا به بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشند و از سرمایه‌گذارای بخش گردشگری، هتل و ... حمایت کند.

قریب با اشاره به زیرساخت‌های کیش گفت: در حال حاضر زیرساخت های کیش مانند: آب، برق، ‌فاضلاب و ... برای ورود مسافر هموار نیست و این امر باعث می‌شود در زمان اوج حضور مسافران کیش به مشکل بر بخورد.

وی ثبات مدیرعاملی، حمایت از اختیارات مدیرعامل،‌ اجرای دقیق قوانین در مناطق آزاد را از مهم‌ترین خواسته های فعالان اقتصادی در جزیره کیش دانست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار